کارشناس بهداشت و سلامت آموزش و پرورش فیروزکوه تاکید کرد:
نقش کلیدی خانواده در شکلگیری شخصیت و بهداشت روانی دانشآموزان
فیروزکوه (پانا) - کارشناس بهداشت و سلامت آموزش و پرورش فیروزکوه، نقش خانواده در سلامت روان افراد را کلیدی دانست و گفت خانواده مهمترین سهم را در شکلگیری شخصیت و بهداشت روانی فرد دارد بهطوریکه خانوادهای که در آن عشق و علاقه و محبت به اندازه کافی مبادله شود، سلامت روانی افراد تا حد زیادی تأمین میشود.
سمیه غفاری، کارشناس بهداشت و سلامت آموزش و پرورش فیروزکوه، پیرامون تعریف سلامت روان گفت: «سلامت روان حالتی از رفاه است که در آن فرد به تواناییهای خود واقف است و میتواند با فشارهای طبیعی زندگی کنار بیاید به صورت مفید و ثمربخش کار کند و قادر به مشارکت در جامعه باشد. توانایی داشتن ارتباط موثر و هماهنگ با دیگران، تغییر و اصلاح محیط فردی و اجتماعی، حل تضادها و تمایلات شخصی به طور منطقی، توان کنش در برابر انواع تجربیات زندگی به صورت انعطافپذیر و معنیدار، اجزای مهم و به هم پیوستهای هستند که می توانند کیفیت سلامت روان را تضمین کنند.»
وی در خصوص ویژگیهای یک فرد سالم گفت: «شخصی که دارای بهداشت روانی سالم است، مثبتاندیش و شاد است به خودش و دیگران احترام میگذارد، با دیگران سازگار است، نسبت به خود و خانواده و جامعه بیتفاوت نیست؛ نقاط ضعف و قوت خود را میشناسد در برابر مشکلات و ناکامیها سریع تسلیم نمیشود؛ برای زندگی هدف دارد و برای رسیدن به هدف از عقل و احساس کمک میگیرد و در انجام کارها رفتار متعادلی از خود نشان میدهد.»
غفاری درباره اهمیت نقش خانواده گفت: «خانواده مهمترین سهم را در شکلگیری شخصیت و بهداشت روانی افراد دارد؛ خانوادهای که در آن عشق و علاقه و محبت به اندازه کافی مبادله شود سلامت روانی افراد تا حد زیادی تامین میشود؛ والدین برای این که به سلامت روان کودکان، نوجوانان و جوانان کمک کنند باید خواستههای آنها را بدانند به آنها اجازه گفتوگو بدهند؛ به حرفهایشان گوش دهند و ارتباط گرمی همراه با امنیت و به دور از قضاوت، توهین، تحقیر و سرزنش را داشته باشند. بعد از خانواده یکی از مهم ترین محیطهای موثر در افزایش سلامت روان کودکان، نوجوانان و جوانان محیطهای آموزشی از قبیل مدرسه، دانشگاه و مراکز آموزشی است.»
این کارشناس درباره راهکارهای ارتقاء و بهبود سلامت روان در کودکان، نوجوانان و جوانان گفت: «بهروزرسانی اطلاعات و آگاهی مشاوران و مراقبین و رابطین سلامت، برگزاری کارگاههای توانمندسازی و دوره های آموزشی برای کسب این مهارتها، بهبود شرایط فیزیکی محیطهای آموزشی، شناسایی زمینه های آسیب و ارائه راه حلهای مناسب، برطرف کردن عوامل تخریبکننده بهداشت روانی معلمین و اساتید مدارس و دانشگاهها، آموزش مهارت زندگی و کنترل استرس و تقویت باورها و ارزشهای ملی و مذهبی به دانشآموزان، ایجاد زمینه مناسب برای شکوفایی استعدادهای درسی، هنری و ورزشی از توصیه های مهم و موثر در ارتقاء بهداشت روانی کودکان، نوجوانان و جوانان است.»
دانشآموز خبرنگار: فاطمه صفری
ارسال دیدگاه