معاون اداره‌کل مشاوره و مقابله با آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش:

شناخت عوامل تهدیدکننده بهداشت روانی دانش‌آموزان و مقابله با آن‌ها از مهم ترین وظایف متولیان مدرسه است

تهران (پانا) - معاون اداره‌کل مشاوره و مقابله با آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش گفت سلامت روان دانش‌آموزان رابطه نزدیکی با پیشرفت تحصیلی آن‌ها دارد به همین دلیل یکی از اساسی‌ترین وظایف متولیان مدرسه‌ها آگاهی از عوامل تهدیدکننده بهداشت روانی دانش‌آموزان و تلاش برای مقابله و حذف این عوامل است.

کد مطلب: ۱۳۲۹۷۲۶
لینک کوتاه کپی شد
شناخت عوامل تهدیدکننده بهداشت روانی دانش‌آموزان و مقابله با آن‌ها  از مهم ترین وظایف متولیان مدرسه است

به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل معاونت پرورشی و فرهنگی، «نادر منصور کیایی» در خصوص ارزیابی خود از روند رفتارهای پرخطر دانش‌آموزان نسبت به یکی دو سال گذشته، گفت: گزارش‌ها و تحلیل‌ها نشان می‌دهد سیما و نیمرخ عمومی آسیب‌های اجتماعی و رفتارهای پرخطر دانش‌آموزان در دو سال گذشته تغییری نکرده و روند ثابتی مشابه یک دهه گذشته دارد.

معاون امور پیشگیری اداره کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش پیرامون بیشترین خطرات یا آسیب‌هایی که دانش‌آموزان را تهدید می‌کند، تصریح کرد: از بین آسیب‌های اجتماعی، گرایش به رفتارهای پرخطر، گرایش به مصرف دخانیات و خشونت در بین کودکان و نوجوانان از جمله مهم‌ترین خطراتی هستند که سلامتی آن‌ها را تهدید می‌کند و باید به آن‌ها توجه داشت.

کیایی در خصوص چرایی افزایش رفتارهای پرخطر در بین کودکان و نوجوانان نیز خاطرنشان کرد: هر یک از رفتارهای پرخطر، دارای تحلیل سبب‌شناختی مختص به خود هستند. گسترش عوامل مخاطره‌آمیز سلامت روانی-اجتماعی، آگاهی ضعیف و باورهای غلط در مورد رفتارهای پرخطر، ضعف تاب‌آوری و مهارت‌های مراقبت از خود، تغییرات در سبک زندگی، گسترش نفوذ شبکه‌های اجتماعی و تأثیرپذیری کودکان و نوجوانان از آن‌ها، کنجکاوی و هیجان‌خواهی، بخشی از عوامل مشترک سبب‌ساز در گرایش به رفتارهای پرخطر هستند.

«نماد»؛ فرایند معتبر از غربال‌گری تا آموزش
معاون امور پیشگیری اداره کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی با اشاره به ویژگی‌های طرح «نماد»، اجرای آن را موفقیت‌آمیز می‌داند و در ادامه گفت: باید به خاطر داشته باشیم «نماد» صرف‌نظر از تأثیرات آن، موجب استانداردسازی فرایندهای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی می‌شود چون شامل یک فرایند معتبر از غربال‌گری تا آموزش، درمان و مددکاری اجتماعی است. همچنین از طریق سامانه جامع خود موجب استقرار نظام ارجاع بین‌سازمانی و در نتیجه افزایش سرعت مداخله در آسیب‌های اجتماعی به‌ویژه در موارد فوریت‌های روانی-اجتماعی می‌شود.

کیایی در خصوص چرایی کندی اجرای این طرح نیز می‌گوید: به دو دلیل مهم، پوشش این برنامه در مدرسه‌های کشور به کندی پیش می‌رود؛ نخست، ضعف همکاری دستگاه‌ها برای استقرار کامل نظام ارجاع بین‌سازمانی «نماد» و دوم، کمبود اعتبار برای تأمین سرانه مورد نیاز اجرای این طرح در مدرسه‌ها.

وی در خصوص نقشه راه اجرای مرحله دوم برنامه کانون یاریگران زندگی در مدارس نیز می‌گوید: در این نقشه راه، چارچوب و جزئیات مرحله دوم برنامه کانون یاریگران زندگی شرح داده شده است. برای مثال، تمرکز بر راه‌اندازی مراکز رشد یاریگران زندگی، ارزیابی عملکرد کانون‌ها و درجه‌بندی آن‌ها، ارتقای کیفیت عملکردی کانون‌ها و نیز تمرکز بر اجرای پروژه‌های کوچک طراحی شده توسط کانون‌ها، از جمله اهداف و اولویت‌های درج شده در نقشه راه این مرحله است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار