مدیر دبستان دخترانه پروین اعتصامی شهرستان قدس:
آموزش و فرهنگسازی کلید حل مشکلات محیط زیست است
شهرقدس (پانا) - مدیر دبستان دخترانه پروین اعتصامی شهرستان قدس و فعال محیط زیست، آموزش و فرهنگسازی را کلید حل مشکلات محیط زیست دانست.
خدیجه ماهری، مدیر دبستان دخترانه پروین اعتصامی آموزش و پرورش شهرستان قدس که دارای ۲۷سال سابقه است و در رزومه کاریاش تدریس در مقطع ابتدایی، دبیرستان، معاونت آموزشی و مدیریت مدارس به چشم می خورد و در کنار فعالیت آموزشی و پرورشی، خود را به عنوان یک فعال «محیط زیست» معرفی کرد.
وی در تشریح اینکه چه عاملی باعث شد او به عنوان فعال محیط زیست معرفی شود، گفت: «دانشآموزان در مدرسه با وجود وجود امکانات ابتدایی مانند سطل زباله، زبالههای خود را بر زمین میاندازند، شیر آب را باز میگذارند، دفتر و مداد و وسایل خود را به راحتی اسراف میکنند؛ با مشاهده این صحنهها بر خود لازم دانستم آموزش مسایل محیط زیستی را شروع کنم و ایمان داشتم که آموزش کلید نجات محیط زیست است.»
مدیر دبستان دخترانه پروین اعتصامی شهرستان قدس افزود: «از آنجا که جامعه دانشآموزی بالغ بر ۱۵ میلیون نفر است، بسیاری از سازمانها و نهادهای کشور برای پیشبرد اهداف خود به سراغ نهاد تعلیم و تربیت میآیند زیرا به این موضوع آگاهی دارند که نهادینهسازی هر امری از طریق آموزش و پرورش امکان پذیر است.»
وی تصریح کرد: «آموزش و پرورش برای حفظ محیط زیست ظرفیتهای بسیاری دارد و با اتخاذ تدابیر مهمی میتواند با آموزش محیط زیست به دانشآموزان گامهایی اساسی در رسیدن به این هدف بردارد.»
ماهری یکی از موانع کارها را بی تفاوتی دانشآموزان به مشکلات و مسائل محیط زیست و بیمسئولیتی آنها عنوان کرد و گفت: «ما انسانها با این بی تفاوتی تمام اکوسیستم را به هم ریختیم و در آینده نه چندان دور بازتاب این مشکلات متوجه خودمان خواهد شد، پس آموزش مفاهیم محیط زیستی، توجه و علاقه به محیط زیست را باید بدون وقفه شروع کنیم.»
وی افزود: «هدف از برگزاری نمایشگاه های متعدد محیط زیستی این است که روشهای صحیح حفظ محیط زیست در مدرسه به دانشآموزان آموزش داده شود و این آموزهها را به خانوادهها انتقال داده شود که تنها راه پرورش اخلاق زیست محیطی، آگاهی و کسب مهارت در حفاظت و تغییر مثبت محیط زیستی است.»
این فعال محیط زیست ادامه داد: نقش همکاران و معلمان در آموزش حفظ محیط زیست، باید مبتنی بر دانش و متمرکز بر اقدام عملی و مشارکت مثل خواندن و نوشتن در مورد مسائل محیطزیست بنیادین آموزش و پرورش تبدیل شود؛ یعنی الفبای محیط زیست باید به دانشآموزان آموزش داده شود که این همکاری فقط توسط معلمان علاقهمند و دوستدار محیط زیست قابل اجرا است و اینکه کودک نسبت به طبیعت حساس و مسئولیت پذیر شود ارتباط مستقیمی با آموزش معلمان دارد.»
ماهری در رابطه با نقش اولیا در رابطه با موضوع محیط زیست بیان کرد: «ب ا توجه به وسعت مشکلات محیط زیستی، کشور ما به ۸۰ میلیون همیار محیط زیست نیاز دارد، در اجرای فعالیت های محیط زیستی مدرسه اولیا دانشآموزان پا به پای دیگران مشارکت کردند و استقبال پرشوری داشتند.»
همچنین وی در مورد استفاده از محتواهای آموزشی محیط زیستی گفت: « استفاده از تصاویر متناسب با رشد ذهنی و سنی دانشآموزان، میتواند یادگیری را رشد و توسعه دهد مخاطب را جذب و حس کنجکاوی و یادگیری را تثبیت کند.»
ماهری یکی از بهترین و تاثیرگذارترین خاطرات را اینگونه بیان کرد: « پس از بازدید از تصفیه خانه آب در رابطه بیان مشکلات بحران آب و خشکسالی، که یکی از مشکلات اساسی محیط زیست است، تعدادی از دانشآموزان ناراحت شدند، حتی یکی از دانشآموزان گریه کرد، وقتی علت را پرسیدم، در جواب من گفت، من تاکنون نمیدانستم برای تصفیه یک لیوان آب آشامیدنی اینقدر زحمت میکشند و ما خیلی راحت این نعمت الهی را هدر میدهیم از این به بعد قول میدهم آب را درست مصرف کنم.»
مدیر دبستان دخترانه پروین اعتصامی شهرستان قدس افزود: «فرهنگ سازی کلید حل مشکلات محیط زیستی است و اجرای طرح همیار محیط زیست مقدم بر سایر طرحها است؛ تکلیف امروز ما حفظ محیط زیست است و آموزش در این زمینه هزینه نیست بلکه سرمایه است و حیات از محیط زیست آموختنی است.»
ماهری با ارائه پیشنهاداتی برای پیشبرد اهداف محیطزیستی، عنوان کرد: «ایجاد گروه های آموزش محیط زیستی به معلمان, تهیه کتابچههای زیست محیطی برای معلمان، برگزاری دوره های ضمن خدمت برای معلمان، برنامه گردش علمی خاص محیط زیستی برای مدارس، اجرای پویش های محیط زیستی برای نجات زمین، برگزاری دورههای آموزش خانواده خاص مشکلات محیط زیستی، آموزش مسائل و مشکلات محیط زیستی از پیش دبستانی به دانشآموزان، از جمله اقدامات مفید در رسیدن به اهداف زیست محیطی برای دانشآموزان است.»
خبرنگار: شهناز کریمی
ارسال دیدگاه