مدیر آموزش و پرورش منطقه ١۴ تهران:
مدیریت توانمند و خلاق، محور اصلی توسعه و رشد یک مدرسه است
مدیران باید تحول آموزشی، تربیتی، فکری را ایجاد کنند/ باید از آموزشمحوری به سمت تمرکز بر امور پرورشی و تربیتی حرکت کنیم
تهران (پانا) - مدیر آموزش و پرورش منطقه ۱۴ معتقد است مدیریت توانمند و خلاق در مدارس، محور اصلی توسعه و رشد یک مدرسه است که با خلاقیت و برنامهریزی میتواند فرایند تعلیم و تربیت دانشآموزان را بهسمت نقطه مطلوب سوق دهد و در این راستا تقویت حس مشارکتجویی و نقشآفرینی دانشآموزان در فعالیتهای مدارس از وظایف اصلی مدیران مدارس است.
قاسم بیانی، مدیر آموزش و پرورش منطقه ۱۴ در حاشیه نشست مدیران آموزش و پرورش منطقه ۱۴ با بیان اینکه مدیران مدارس با استفاده از آخرین یافتههای علوم تربیتی برای ارتقای کیفیت آموزشی تلاش کنند، به پانا گفت: «یکی از اساسیترین بخشها در هر جامعهای، بخش آموزش و پرورش است؛ زیرا این نهاد، عامل اصلی و کلیدی توسعه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی هر کشور محسوب میشود؛ از سوی دیگر مدارس از ارکان اصلی آموزش و پرورش هستند که نقش اصلی را در موفقیت نظام آموزشی هر کشور بهعهده دارند و این نظارت و راهنمایی آموزشی است که از به انحراف کشیده شدن اهداف آموزشی جلوگیری کرده، به تعالی کیفیت آموزشی میپردازد و این امر در نهایت، متضمن پیشرفت، رشد و توسعه کشور، در ابعاد مختلف میشود.»
وی عنوان کرد: «در راستای ارتقای جایگاه نظام تعلیم و تربیت کشور ضمن تأکید بر ارتقای کمی و کیفی مدارس، همچنین به منظور بهرهگیری از مشارکت ھمگانی مردمی در امر آموزش، وجود مدیرانی توانمند و مدبر در این منطقه بسیار ضروری است، زیرا آموزش و پرورش در تمام کشورها اهمیت و ارزش زیادی دارد و نقش آن در رشد و توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی غیرقابل انکار است. به این دلیل صاحبنظران تعلیم و تربیت معتقدند که کارکنان آموزشی همچون مدیران و معلمان باید برای دستیابی به هدفهای از پیش تعیین شده، شایستگیها و آمادگیهای خاص داشته باشند، بنابراین توجه به این بخش امری ضروری به نظر میرسد.»
بیانی، ضمن اشاره به اینکه آموزش و پرورش، یک نهاد تربیتی و انسانساز است که باید علاوه بر علمآموزی، اخلاق اجتماعی و توجه به ارزشها سرلوحه آن باشد، افزود: «مهرماه امسال، قطعاً مدارس حضوری خواهد بود و توجه به وضعیت مدارس و الزامات بازگشایی باید مورد توجه جدی مدیران باشد. قطعا برای کیفیت بخشی دستگاه تعلیم و تربیت، شناسایی استعدادهای دانشآموزی و چهرههای علمی، فرهنگی منطقه، میتواند زمینهساز تحول و حرکت رو به رشد در شاخصهای تعیینشده و اهداف آموزش و پرورش باشد.»
مدیر آموزش و پرورش منطقه ۱۴ با تأکید بر اطمینان مدیران از روند باکیفیت آموزش گفت: «در شرایط پساکرونا، مدیران مدارس باید آموزش با کیفیت را به تمام دانشآموزان ثبتنام شده برسانند و برای ارتقای آموزش با خلاقیت و فکر عمل کند و مطمئن شوند که تمام دانش آموزان در معرض آموزش قرار داشته و معلمان بهخوبی نقش خود را ایفا کردند. مدیران موظف هستند که اطلس آموزشی و یادگیری را برای دانشآموزان خود طراحی کنند و در برگزاری آزمون، حداکثر مراقبت را انجام دهند تا از صحت سنجش یادگیری دانشآموزان مطمئن شوند.»
وی با اشاره به کلام رهبر انقلاب با مضمون زنده نگه داشتن یاد و نام شهدا، بر اجرای مطلوب برنامههایی با رویکرد ایثار و شهادت از جمله گرامیداشت هفته دفاع مقدس، هفته بسیج دانشآموزی، تاکید کرد و ادامه داد: «با توجه به تعطیلی مدارس در دوران کرونا و دوری دانشآموزان از فضای مدرسه، توجه به پوشش مناسب آنها ضروری است و مدیران مدارس الگوی عملی رفتار در مدارس برای ارکان مدرسه هستند و لازم است تلاش در جهت رعایت هر چه بهتر پوشش، عفاف و حجاب از برنامههای مهم مدیران باشد.»
بیانی خاطرنشان کرد: «منابع انسانی، ارزشمندترین سرمایه هر سازمان است که با دانش، کوشش، هماهنگی و بهرهگیری از تمام ظرفیتها، اهداف سازمانی را محقق کرده و تواناییها و قابلیتهای بالقوه آنان با برنامه ریزی و مدیریت در محیط سازمانی امکان فعلیت مییابد. دستیابی به این مهم، نیازمند درک و شناخت جامع از افراد و فراهم آوردن شرایط مناسب برای توسعه فردی و سازمانی و انتصاب افراد در جایگاه مناسب و مسئولیتها متناسب با آگاهی، توانمندی و قابلیتهای آنان است. مدارس به عنوان مهم ترین جایگاه تعلیم و تربیت نیز، نیازمند مدیرانی است که با درک شرایط موجود و احصای وضعیت مدرسه، منطبق بر سند تحول بنیادین بتوانند تعلیم و تربیت چند ساحتی را در مدرسه اجرایی کنند.»
وی با بیان اینکه مدیران باید بعنوان افسران تحول در مدرسه، برنامه های تحولی را با استفاده از ظرفیت های محلی و ارکان مدرسه برای کلاس های درس طراحی و پیاده کنند، افزود: «مدیران برای کاهش آسیب های موجود و ایجاد تحول در آموزش و تربیت دانش آموزان، باید تحول آموزشی، تربیتی، فکری و انقلابی را ایجاد کنند. مدیران مدارس نقش مهمی در اجرای طرح تعمیق یادگیری و آموزش اثربخش دارند.»
این مسئول با اشاره به لزوم تعمیق و تثبیت یادگیری و آموزش اثربخش در مدارس افزود: «همه ما شاهد افت تحصیلی دانشآموزان در دوران کرونا بودیم. مهمترین نکته در تعمیق و تثبیت یادگیری، توجه به نقش مدیران مدارس است. نتایج امتحانات در مقاطع تحصیلی مختلف به ما نشان داد که باید با برنامهریزیهای بیشتری حرکت کنیم که نیازمند انسجام درونی و ارتباط بیرونی است. اما شاید یکی از چالشهای بزرگ پیشروی ما کمبود نیروی انسانی باشد.»
بیانی در پایان، سال تحصیلی پیش رو را یک سال تحصیلی متفاوت دانست و تصریح کرد: «لازم است اجراییشدن چرخشهای سند تحول و برنامه زیرنظامها را در دستور کار قرار دهیم و لازم است در سال پیش رو بر روی ریل جدید حرکت کنیم و نشر موثر محتواهایی که جذابیت دارند را در دستورکار قرار دهیم. باید نگاه بخشی را به نگاه فرابخشی تغییر دهیم و از آموزشمحوری به سمت تمرکز بر امور پرورشی- تربیتی حرکت کنیم و به دروسی همانند تفکر و سبک زندگی، آمادگی دفاعی، آموزش مهارت به دانش آموزان، اشتغال آفرینی در هنرستانها، برگزاری شوراها و اردوهای دانش آموزی اهمیت بیشتری دهیم.»
دانشآموز خبرنگار: عطیه چوپانی
ارسال دیدگاه