نمایشگاه نوشت‌افزار؛ فرصتی برای آشنا‌شدن دانش‌آموزان با قهرمانان ملی

تهران (پانا) - هشتمین جشنواره نوشت‌افزار ایرانی با عنوان «ایران نوشت» از ابتدای شهریور دایر شده و تا ۱۸ شهریور ادامه دارد. اما نکته حائز اهمیت در این نمایشگاه حضور افرادی خلاق برای انتقال فرهنگ ایران کهن به نسل جدید و همچنین ساخت شخصیت‌های ایرانی جذاب برای کودکان جهت رقابت با نمونه‌های خارجی است.

کد مطلب: ۱۳۰۶۸۵۷
لینک کوتاه کپی شد
نمایشگاه نوشت‌افزار؛ فرصتی برای آشنا‌شدن دانش‌آموزان با قهرمانان ملی

در خصوص هدف از برگزاری نمایشگاه نوشت‌افزار با یکی از مجریان نمایشگاه و چند نفر از غرفه‌داران به گفت و گو پرداختیم.

حمید محمودی؛ یکی از مجریان نمایشگاه نوشت‌افزار، در خصوص اهداف نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی به پانا گفت: «امسال هشتمین دوره برگزاری نمایشگاه ایران‌نوشت است و یکی از اولویت‌های اصلی نمایشگاه در دوره‌های مختلف معرفی شخصیت‌های ایرانی بوده است تا به خانواده‌ها و دانش‌آموزان نشان دهد قهرمانان کشور ما همانند شهید سلیمانی، فیل‌شاه و یا شخصیت‌های دیگر می‌توانند جایگزین مناسبی برای قهرمانان غربی باشند. در مجموعه ایران‌نوشت که بیش از ۱۰۰ تولیدکننده دارد برای همین هدف تلاش می شود. از ۱ شهریور که نمایشگاه دایر شده استقبال خوبی از آن صورت گرفته و انتظار می‌رود تا پایان نمایشگاه که ۱۸ شهریور است، استقبال بیشتری صورت بگیرد.»

محمودی با اشاره به اینکه شخصیت‌های خارجی بیشتر مورد استقبال کودکان هستند، بیان کرد: «خلق شخصیت‌ها، یک پروسه طولانی است و باید برای دیده شدن یک شخصیت بسیار تلاش کرد. مثل زمان عرضه فیل‌شاه که تلاش شد به یک برند ایرانی جذاب برای دانش آموزان تبدیل شود. اگر این اتفاق مستمر باشد قطعا دانش‌آموزان با شخصیت‌های ایرانی انس بیشتری می گیرند. بسترهای زیادی مهیای این اتفاق شده و بنیاد فارابی هم سعی کرد با بهره‌گیری از تمام امکانات و زمینه‌ها باعث استمرار این اتفاق شود.»

اشرف سیانکی؛ یکی از غرفه‌داران که مشغول ارائه پازل با چهره‌های ایرانی است، عنوان کرد: «ما پازل‌های چوبی دو بعدی و سه‌بعدی را با شخصیت‌هایی همانند شهید سلیمانی یا سایر چهره‌های ایرانی آماده و توزیع می‌کنیم. در کنار این مسائل ما برای تنوع کار و همچنین نشان دادن فرهنگ ایران کهن به کودکان نسل جدید در ساختن آسیاب‌های بادی و آبی، بادگیرهای یزد و ... را تولید و عرضه می‌کنیم.»

رسول خطیب یکی از طراحان شخصیت ایلیا که یک شخصیت ایرانی است، این شخصیت را فرصتی برای رقابت با شخصیت‌های خارجی دانست و بیان کرد: «هدف اصلی ما خلق شخصیت‌هایی با مشخصه‌های یک فرد ایرانی است که در کنار جذب نوجوانان برای آنها الگوسازی کنند و بتوانند با شخصیت‌های خارجی رقابت کنند که این مجموعه شامل دفاتر، کتاب‌های داستان، فیلم، بازی، البسه‌های متنوع و.‌‌..می‌شود.

وی ادامه داد: «ما بر همین اساس و معیارها، ایلیا را خلق کردیم که با استفاده از قدرت خانوادگی خود به مردم کمک می‌کند. طراحی لباس این شخصیت هم از دوران ساسانیان الگوبرداری شده است تا کاملا یک شخصیت ایرانی باشد.»

دانش آموز خبرنگار: امیر عرشیا آقایی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار