مانی جهانپور:

مجلس دانش‌آموزی در سیستم آموزشی کشور تاثیرگذار است

تهران (پانا) - رئیس شورای مرکزی مجمع ملی تشکل‌های نوجوان؛ مجلس دانش‌آموزی را از نهادهایی دانست که در آن امکان تبادل‌نظر و گفت‌و‌گو در زمینه سیاست‌گذاری‌های سیستم آموزش و پرورش کشور برای دانش‌آموزان وجود دارد.

کد مطلب: ۱۳۰۷۴۳۲
لینک کوتاه کپی شد
مجلس دانش‌آموزی در سیستم آموزشی کشور تاثیرگذار است

مجلس دانش‌آموزی متشکل از نمایندگان دانش‌آموزان سراسر کشور است که گرد هم می‌آیند تا پلی میان قشر دانش‌آموز و مدیران باشند. در واقع، دانش‌آموزان را از نظر سیاسی و اجتماعی برای اداره جامعه در آینده‌ای نزدیک آماده می‌کند. در همین زمینه با مانی جهانپور؛ رئیس شورای مرکزی مجمع ملی تشکل‌های نوجوان به گفت‌و‌گو پرداختیم.

جهانپور در مورد مجلس دانش‌آموزی به پانا عنوان کرد: «مجلس دانش‌آموزی به‌عنوان یک آموزشگاه دموکراسی و تمرین گفت‌و‌گو نقش‌آفرینی می‌کند و طی این سال‌ها همان‌طور که در گزارش‌های مجلس دانش‌آموزی مشاهده می‌شود، اسناد مصوب مجلس دانش‌آموزی تاثیرات بسیار خوبی در سیستم آموزشی گذاشته است؛ برای مثال اولین سند که منشور حقوق دانش‌آموز است اصلی‌ترین تکیه‌گاه دانش‌آموزان در مدارس است و بعد از آن تصمیم‌های دیگری که در مجلس دانش‌آموزی گرفته شد در زندگی روزمزه دانش‌آموزان و معلمان در مدارس موثر بوده است و ممکن است حتی خود دانش‌آموزان، اولیا و معلمان متوجه آن‌ها نشوند.»

جهانپور افزود: «امروزه نوجوانان در فعالیت‌های اجتماعی افکار تازه و خلاقانه‌ای دارند و همچنین با توجه به ذوق و علاقه‌ای که برای شرکت در کارهای گروهی دارند حضور آن‌ها می‌تواند در زمینه‌های سیاست‌گذاری آموزش و پرورش بسیار تاثیرگذار باشد. اما از نگاهی دیگر این عوامل ممکن است در نوجوانانی که ظرفیت بالایی نداشته باشند از بستری که برای آن‌ها فراهم شده به‌نحوی شایسته بهره نبرند.»

جهانپور در مورد ایجاد مجامع مختلف گفت: «ایجاد مجامع مختلف در مدارس مرزهای مختلفی را شکافت.»

وی در ادامه افزود: «فعالیت‌های مختلف نوجوانان در زمینه‌های جهادی و ... اثبات کرد نوجوانان حتی خارج از ساختارهای تعریف شده و برنامه‌ریزی‌شده هم می‌توانند موفق باشند. چون در گذشته ذهنیت مردم این بود که نوجوانان فقط در ساختارهایی که زمان طولانی برای برنامه‌ریزی آن‌ها گذاشته شده باشد و با در اختیار داشتن سرمایه، مدیریت و نظارت‌های خاص می‌توانند موفق عمل کنند اما تشکل‌ها اثبات کردند بدون پول و سرمایه در گردش و البته بدون اختیارات قانونی و اجرایی خاص می‌توان فعالیت مفید با تاثیر بالا انجام داد.»

وی در مورد مشکلات و مباحث مجامع مختلف عنوان کرد: «گروه‌های دانش‌آموزی، بیشتر به بیان مسائل و مشکلات می‌پردازند؛ در حالی که باید در کنار بیان مشکلات، راهکارهایی برای مشکلات ارائه شود و همچنین در اجرای راهکارها هم تا حد توان باید از طرف مسئولان حمایت شود تا فرآیند فعالیت‌ها پیگیری، تکمیل و انجام شود.»

وی در مورد اهمیت متنوع‌بودن برنامه‌های گروهی دانش‌آموزی افزود: «رویکرد آینده‌پژوهی و برنامه‌ریزی برای آینده هم یکی از حوزه‌ها و مباحثی است که در تشکل‌ها به آن کمتر توجه شده و البته این موضوع مسئله بسیار مهمی است که متاسفانه کمتر به آن پرداخته شده است.»

جهانپور در پایان گفت: «همانطور که بزرگان ما مثل پیامبر اسلام (ص) و امیرالمومنین و همچنین علما و دانشمندان قدیمی ایران به کسب علم و فضلیت و در کنار آن تفریح و فعالیت اجتماعی توصیه کرده‌اند به نظر بنده در مدارس، فعالیت‌های هنری، ورزشی تربیتی، ادبی و ....باید در کنار آموزش به صورت متعادل باشند و این فعالیت‌ها که سبب کسب مهارت در دانش‌آموزان در دوران تحصیل می‌شود اگر در کنار درس نباشند، هویت انسان تکمیل نمی‌شود.»

دانش‌آموز خبرنگار: رادوین مقیمی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار