به بهانه روز جهانی چپدستها در گفتوگو با پانا مطرح شد:
هنر و خلاقیت در چپدستها بالاتر است
ملارد (پانا) - یک روانشناس در روز جهانی چپدستها عنوان کرد هنر و خلاقیت در چپدستها بالاتر از راستدستها است و آنها سنجیدهتر فکر میکنند.
دنیایی که ما در آن زندگی می کنیم تا حد زیادی برای افراد راستدست ساخته شده است. به همین دلیل، افراد چپدست با مجموعهای از چالشها روبرو میشوند که افراد راستدست با آنها مواجه نمیشوند.
افراد راستدست بودن را اغلب بدیهی و رایج میدانند و برای اکثر جامعه پذیرفتن چپ دستها سختتر است، ۱۳ اوت هر سال که امسال مصادف با روز ۲۲ مرداد است در جهان به نام روزی جهانی چپدستها نامگذاری شده است به همین بهانه دیدگاه یک روانشناس و یک چند فرد دستچپ را جویا شدیم که در ادامه میخوانید.
حسن محمدی یک کارگر ۲۲ ساله است و در مورد چپدست بودن خود بیان کرد: «چپدست بودن من برای شخص خودم عادی است اما برای بقیه مردم تعجبآور است و تعجب میکنند چطوری با دست چپ غذا میخورم و مینویسم، وقتی که بچه بودم میدیدم همه اعضای خانوادهام با یک دست غذا میخورند اما وقتی به دست خود نگاه کردم دیدم که من با دست مخالف آنها غذا میخورم از آن روز به بعد متوجه شدم که من یک چپدست هستم.»
وی ادامه داد: «انجام دادن کارها با دست راست برای من خیلی مشکل است و بیشتر به این علاقه دارم تا زبان انگلیسی را بنویسم و بخوانم.»
فاطمه شیخی، فارغالتحصیل روانشناسی عمومی در مورد افراد چپدست بیان کرد: «هنر و خلاقیت در چپدستها بالاتر از راستدستها است؛ چپدستها سنجیدهتر فکر میکنند. آنها مهارت بیشتری در یادگیری ریاضی دارند و در حرکات ورزشی ماهرتر و در موسیقی موفقتر هستند، چپدستها در ورزشهایی که نیاز به تمرکز بیشتر دارد، مانند تنیس، بوکس، بیس بال و بولینگ، موفقتر هستند.»
وی افزود: «بررسیها نشان دادهاند که شانس موفقیت چپدستها در مسابقات ورزشی زمانی که رقیب آنها یک راست دست است بیشتر خواهد بود و این همان قوت قلبی است که قهرمانان چپدست در مسابقات نهایی به آن نیاز دارند و با شنیدن آن دلگرم میشوند.»
کلثوم جمشیدی دانشآموز کلاس هفتم از مدرسه ۱۳ آبان است و دیدگاه خود را راجع به چپدست بودن اینگونه بیان کرد: «چپدست بودن ویژگیهای زیادی دارد اما همراه با مشکلات بسیاری در دنیای راست دستها است، برای مثال استفاده از دسته صندلیهایی که در مدرسه و دانشگاهها وجود دارد و یا زونکنها و بسیاری از مکانیزمهای دفترهای فنری مشابه، برای راستدستان طراحی شدهاند.»
وی افزود: «من از زمان تولد چپدست نبودم اما الان چپ دست هستم، ماجرا علاقه من به چپدست شدن از زمانی شروع شد که در مدرسه بعضی از همکلاسیهای من با دست چپ خود کارهایشان را انجام میدادند و تکالیفشان را با دست چپ مینوشتند، من در آن زمان کنجکاو شدم که آنها چگونه با دست چپ خود مینویسند، به همین دلیل من هم این کار را امتحان کردم و الان ۳ سال است که من با هر دو دست خود میتوانم بنویسم. این اتفاق باعث شده که من وقتی به اعداد فارسی و یا انگلیسی نگاه میکنم ناخودآگاه این اعداد شروع به حرکت میکنند و یا شکلهای جدیدی به خود میگیرند.»
جمشیدی در ادامه توضیح داد: «از زمان تولد یک راستدست بودم و خودم خواستم که چپدست باشم و اکنون هم توانایی نوشتن با هر دو دست را دارم. من به نقاشی کشیدن و کتاب خواندن علاقه شدیدی دارم و در ورزش و ریاضیات نیز استعداد دارم.»
بینظیر رضایی، دانشآموز کلاس پنجم از مدرسه ۱۶ آذر است و تشریح کرد: «طبق گفته مشاور مدرسه، یکی از ویژگیهای چپدستها این است که چپدستها از سمت راست مغزشان بیشترین استفاده را میکنند و یکی از ویژگیهای مثبت چپدستها این است که در انجام چند کار همزمان بهتر عمل میکنند.»
وی در مورد نحوه آگاهی خود از چپدست بودن ادامه داد: «وقتی کلاس اول بودم، اکثر همکلاسیهای من با دست مخالف من مینوشتند و همان سال متوجه شدم که من متضاد آنها و چپدست هستم»
رضایی در مورد علاقه خود افزود: «من به هنر بسیار علاقهمند هستم و کتاب خواندن را مهمترین اولویت خود میدانم.»
دانشآموز خبرنگار: زینب حیدری
ارسال دیدگاه