کارشناس بهداشت و سلامت آموزش و پرورش رودهن :
با برنامههای تربیتی و آموزشی در مدارس، امید به آیندهای بهتر را برای محیط زیست، افزایش دهیم
رودهن (پانا) - کارشناس بهداشت و سلامت آموزش و پرورش رودهن، بها دادن و احترام به محیط زیست را یک مهارت اجتماعی ارزشی و شهروندی برشمرد که در مدارس میبایست اصولی و علمی در چارچوب برنامههای تربیتی و آموزشی تعریف شود.
هادی خیرآبادی، کارشناس بهداشت و سلامت آموزش و پرورش رودهن در گفتوگو با پانا پیرامون روز جهانی محیط زیست بیان کرد: «مزایا و ویژگیهای مثبت طبیعت و قابل توجه آن هر روز از شرایط ایدهآل خود در حال فاصله گرفتن است. آنقدر میزان فاصله زیاد شده است که نگرانیها و دغدغههای زیستی را برای نسلهای بعد افزایش داده است. نسلی که به طور قطع از بسیاری از موهبتها بیبهره خواهد شد و عمق این آسیب به بشریت جبرانناپذیر خواهد بود.»
وی ادامه داد: «شاید اینگونه فکر کنیم که از ما کاری برنمیآید و نمیتوانیم جلوی بسیاری از آسیبها را بگیریم و اینکه ما به تنهایی نقش مهمی در آسیب به محیط زیست نداریم، اما دقیقا رواج همین تفکر غلط و عامیانه باعث شده است که هیچکس تلاش نکند تا طبیعت بهتری، داشته باشیم؛ این فرهنگسازی که هر اقدامی در جهت بهتر شدن و ارتقا، هرچند کوچک، به مرور تاثیری بزرگ از خود برجای میگذارد باید در وجود تکتک انسانها ریشهدار و محکم شود، ضمن اینکه باعث تشویق و اشاعه اقدامات تسهیلی و مفید برای طبیعت و محیط زیست، این فرهنگسازی، خواهد شد.»
خیرآبادی بیان کرد: «یکی از مهمترین مراکز فرهنگساز و اشاعه دهنده حراست از محیط زیست، به طور قطع مدرسه است، دانشآموزان با برنامههای خلاقانه و متنوع آموزشی در زمینه حفاظت از محیط زیست که در مدرسه اجرا میشود به صورت آگاهانه و سازمانیافته با این مهارت اجتماعی آشنا میشوند و کمکم در راستای تبدیل شدن به یک شهروند متعهد و مسئول، پرورش مییابند و در آینده نیز بزرگسالانی خواهیم داشت که به تمام آن چیزی که به سلامت، پاکیزگی و حفظ محیط زیست مربوط است، اهمیت میدهند و خود به عنوان جزئی از جامعه، وظیفه حراست از محیط زیست را انجام میدهند.»
کارشناس بهداشت و سلامت آموزش و پرورش رودهن خاطرنشان کرد: «با وجود اتمام سال تحصیلی و ایام امتحانات اما نباید مدرسه، وظیفه ترویجی و تشویقی خود را برای دانشآموزان نادیده بگیرد و بهتر است در کانالها و گروههای مجازی مدارس اطلاع رسانی صورت گیرد، تولید محتواهایی متناسب و مرتبط ارائه شود، فعالیتهای هنری و فرهنگی برنامهریزی و اجرایی شود و طراحی مسابقات و پویشهای مربوط به حفظ محیط زیست در بین دانشآموزان اجرا شود تا ضمن جلب مشارکت آنها برای شرکت در یک اقدام تربیتی و آموزشی، به صورت غیرمستقیم اهداف بلندمدت در این زمینه محقق شود و دانشآموزان یاد بگیرند به عنوان یک فرد موفق و مقبول در جامعه باید بسیاری از رفتارهایی که ارکان جامعهپذیری درست و اصولی را در فرد نشان میدهد در خود تقویت کنند و پرورش دهند.»
خبرنگار: زهره صفرزاده
ارسال دیدگاه