وزیر آموزش و پرورش:
قرارگرفتن کودکان در محیط ورزشی باعث میشود ابراز وجود کنند
اصفهان (پانا) - وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اجرایی شدن بخش تربیت بدنی در سند تحول بنیادین، گفت قرارگرفتن کودکان در محیط ورزشی باعث میشود ابراز وجود کنند.
![قرارگرفتن کودکان در محیط ورزشی باعث میشود ابراز وجود کنند](https://cdn.pana.ir/thumbnail/MTM4NzVkAJqD/gjzVaZ-S_20YtK6_oleWnZi7LTjceVfkf-tEjQhhSgVYJkTSbMZ4IZicyAcgRMj-WWFHy9iIp1lNx8-qtxRZcN02dEbH-ZTHdzHote0rRGksAIKXaKdntA,,/MTM4NzVkAJqD.jpg)
یوسف نوری، صبح امروز در آیین افتتاح طرح استعدادیابی و هدایت ورزشی دانشآموزان پایه سوم ابتدایی استان اصفهان اظهار کرد: استان زرخیز اصفهان در بعد فرهنگ، تمدن، ایثار، شهادت، علم و اخلاق همواره پیشتاز بوده و امیدواریم همواره اولین ها از این استان رقم بخورد.
وی خواستار همراهی همه بخشها برای پرورش آیندهسازان کشور شد و افزود: رهبر معظم انقلاب در هفته گذشته به نقش آموزش و پرورش در تمدن سازی اشاره ویژه داشتند، که یک وجه، وجه شرعی است که انتخاب برخی پیامبران به دلیل قدرت جسمانی آنها بوده است و در روایات نیز آمده که برای راندن دشمن باید همواره آماده باشید و این کار نیاز به توان جسمی دارد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به توصیه برخی علما در خصوص واجب بودن ورزش، افزود: برخی مراجع مقدمه واجب را واجب دانستند. مثل رابطه وضو و نماز. بر این اساس ورزش نیز از سوی برخی از آنان واجب اعلام شده است. همچنین رهبر معظم انقلاب موضوع تحصیل، تهذیب و ورزش را مطرح می کنند که تهذیب به معنای آماده شدن برای دریافت ایمان است و نیاز به داشتن جسم قوی و قوت علمی دارد.
وی با اشاره به معرفی یکی از مفاخر استان به نام مرحوم سعید کاظمی آشتیانی، پدر سلول های بنیادین ایران و پرفسور نصر اصفهانی به عنوان شخصیتهای برجسته علمی، گفت: داشتن جسم قوی نام انسان را ترفیع میدهد.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه بیان کرد: مسئله بعدی توجه به تربیت بدنی و ورزش در آموزش و پرورش به صورت قانون است که سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش به عنوان قانون اساسی آن را مبنا قرار میدهد.
نوری، اصل سوم سند تحول بنیادین را درباره بخش تربیت بدنی دانست و تصریح کرد: در این اصل تاکید شده است که بخش تربیت بدنی باید زمینه را برای شکوفایی استعدادها فراهم کند.
وزیر آموزش و پرورش افزود: فعالیت های ورزشی برای دانش آموزان باعث میشود، جسم آنها قویتر شود و با حضور در مسابقات ملی و جهانی، برای جامعه هم سودمند باشند.
وی اصل در نظام تعلیم و تربیت را بر تربیت دانست و تاکید کرد: ورزش باعث ایجاد تعادل روحی و جسمی در افراد میشود و به همین دلیل است که افراد ورزشکار صبور و اخلاق مدار هستند چون سخت کار کرده اند.
وزیر آموزش و پرورش توجه به تربیت اخلاقی دانش آموزان را یکی از موضوعات سند تحول بنیادین بیان کرد و گفت: در سالهای گذشته همواره دنبال کنکور بودیم در حالی که صلاح و رستگاری در کنکور و مدرک نیست، بلکه در مهارت است.
وی داشتن مهارت را عامل موفقیت در رشته های دیگر از جمله پزشکی بیان کرد و ادامه داد: برترین های علمی نیز باید مهارتی داشته باشند و این مهارت باید همه جانبه باشد اگر یک جا نقصی وجود داشته باشد باید آن نقص را جبران کنیم و مهمترین زمینه نیازمند توجه، در مسائل جسمی است که اگر درست به آن پاسخ داده نشود، دانش آموزان را دچار آسیب های اجتماعی میکند.
نوری افزود: یکی از ساحتهای ششگانه سند تحول بنیادین، ورزش است. از نظر روانشناختی و ژنتیکی نیز بدن به ورزش نیاز دارد و دلیل بسیاری از بیماری ها این است که ورزش نمیکنیم، جامعه برای سلامتی نیاز به تحرک دارد، زیرا ورزش تنظیم گر ارگانیک موجود زنده است و شعار روح سالم در جسم سالم است نیز بر همین مفهوم است.
وی با اشاره به دستاوردهای جامعه شناختی ورزش برای دانش آموزان گفت: قرارگرفتن کودکان در محیطهای ورزشی باعث می شود ابراز وجود کنند، تیم تشکیل دهند و کار تیمی را در ورزش تمرین کنند.
وزیر آموزش و پرورش با اظهار خرسندی از آغاز اجرای این طرح از استان اصفهان، خاطرنشان کرد: موضوع ورزش را به صورت جدی دنبال می کنیم. به ویژه آنکه پشتوانه این طرح، علمی است و تاکید ما بر این است کارهایی که در این دوران انجام می دهیم حتما باید مبنای علمی داشته باشد، زیرا نیاز به تبلیغات و نمایشی کار کردن نداریم. اینکه دانشگاه را مبنا قرار دادید و بر آن مبنا کار را انجام می دهید، فرایند درستی است.
وی خواستار تهیه پیوست فرهنگی برای این طرح شد و ادامه داد: هیچ کاری در این دوره در آموزش و پرورش بدون پیوست فرهنگی نباید انجام شود، حتی در عرصه ساخت مدارس برای اردوگاه ها باید پیوست فرهنگی وجود داشته باشد.
ارسال دیدگاه