معاون پرورشی دبستان شهید فریدوند منطقه ۱۴:
دانشآموزان در رشد و بالندگی جامعه، به عنوان نیروهای بالقوه علمی و فنی شناخته میشوند
تهران (پانا) - معاون پرورشی دبستان شهید فریدوند ضمن تأکید بر اینکه دانشآموزان به عنوان نیروهای بالقوه علمی و فنی، آیندهسازان کشور و عناصر تعیینکننده در رشد و بالندگی جامعه شناخته میشوند، از اولین رویداد مبتنی بر آموزش در جهت ایجاد بستری مناسب برای پرورش خلاقیت، نوآوری و ابتکار عمل دانشآموزان در زمینههای مختلف، در قالب جشنواره دانشآموزی «مهندسین کوچک» خبر داد.
حمید چزانی؛ معاون پرورشی دبستان شهید فریدوند منطقه ۱۴ در خصوص جزئیات جشنواره «مهندسین کوچک» در گفتگو با پانا گفت: «یکی از مهمترین عوامل مؤثر در پیشرفت جوامع، توجه به آموزش و پژوهش و میزان سرمایهگذاری هوشمندانه در این زمینه است و آن دسته از جوامعی که زمینه و بستر مناسبی برای تعالی همه جانبه نظام آموزشی خود فراهم کرده و آن را سرلوحه حرکت علمی خود قرار دادهاند، مدارج رشد و بالندگی را هر چه مطلوبتر و در زمان کوتاهتری سپری میکنند. دانش آموزان به عنوان نیرو های بالقوه علمی و فنی، آینده سازان کشور و عناصر تعیین کننده در رشد و بالندگی جامعه شناخته میشوند و در آینده با ورود به رشتههای تحصیلی دانشگاهی، نقش عمده ای در پیشرفتهای علمی پژوهشی کشور دارند که شناسایی استعداد های برتر دانشآموزی، سازماندهی، پرورش و هدایت آنها در این مسیر میتواند سرمایهگذاری هوشمندانهای برای کشور باشد. در همین راستا بر آن شدیم تا به منظور پرورش خلاقیت نوجوانان، جشنواره «مهندسین کوچک» را راه اندازی کنیم.»
وی هدف از راه اندازی این جشنواره را پرورش خلاقیت، نوآوری و ابتکار عمل دانش آموزان در زمینههای مختلف پژوهشی دانست و گفت: «این جشنواره با هدف ایجاد علاقه و انگیزه و فراهم آوردن بستری مناسب به منظور پرورش خلاقیت، نوآوری و ابتکار عمل دانش آموزان در زمینههای مختلف پژوهشی و همچنین کاربردی نمودن مباحث تئوریک علمی، همواره به برگزاری مسابقات و جشنواره هایی در بین دانش آموزان میپردازد که میتوان جشنواره دانشآموزی «مهندسین کوچک» را از جمله این جشنوارهها دانست. این رویداد، فضای بسیار مناسبی است تا دانش آموزان تجربیات علمی خود را به اشتراک بگذارند.»
معاون پرورشی دبستان فریدوند منطقه ۱۴ با بیان اینکه سیاست جشنواره «مهندسین کوچک» این است که دانش آموزان از طریق آموزش که به صورت فیلم های آموزشی و منابع مکتوب طراحی شده اند، آماده حضور در این دوره از جشنواره شوند، گفت: «این مسابقات به منظور ایجاد زمینه مناسب برای بروز توانمندیهای مهارتی دانش آموزان طراحی شده و آنها در این رقابتها، دانش خود را به اشتراک میگذارند که به ارتقای اعتماد به نفس آنها کمک میکند. آموزش و ارتقای مهارت کارآموزی، کارآفرینی و خود اشتغالی به منظور درآمدزایی و آشنایی دانش آموزان با فضای دانشگاهی پیش از ورود به دانشگاه، از جمله اهداف این جشنواره است.»
وی در خصوص موضوع اصلی این جشنواره گفت: «این جشنواره به منظور رعایت عدالت آموزشی در به اشتراک گذاشتن دست سازه های دانش آموزان طراحی شده است. دانش آموزان خلاق و علاقه مند به رشته رباتیک، با طراحی دست سازه های درخور جشنواره و با رعایت قوانین، در این مارتن سخت شرکت می کنند و دانش و استعداد های درونی خود را با دیگر هم سالان خود به اشتراک می گذارند. این جشنواره با محوریت ترویج روحیه و فرهنگ پژوهش در دانش آموزان، آشنا سازی دانش آموزان با فضای کسب و کار و کاربردی ساختن علوم مختلف، پژوهش محور کردن آموزش و مسئله محور کردن پژوهش و ایجاد خود باوری و اعتماد به نفس در دانش آموزان برگزار می شود.»
چزانی مشکلات مالی را بزرگترین مسئله برای این جشنواره عنوان کرد و گفت: «مدرسه با توجه به مأموریت خود که شناسایی استعدادهاست، نیاز به تبلیغ و همچنین برنامهریزی پس از جذب دارند که فرایندی هزینه بر است. در حالیکه منابع دولتی جواب گوی این هزینهها نیست و نیاز است مردم و خیرین و دیگر نهاد ها مانند بنیاد نخبگان، از این مراکز حمایت مالی داشته باشند.»
وی در آخر خطاب به مسئولین آموزش و پرورش گفت: «برای دانشآموزان هر چه بیشتر وقت بگذاریم و سرمایهگذاری کنیم، بهطور قطع در آینده نسل بهتری خواهیم داشت. همچنین باید توجه داشت که برای آموزش، یک چهارچوب خاص آموزشی تعریف میشود درحالیکه پژوهش دانشآموزی از طرحهای نوین است و وقتی دانشآموزی تبدیل به پژوهشگر شود، محتوای کتاب درسی، بخش حل شده دغدغههای او خواهد شد که قدمهایی فراتر از آن خواهد برداشت.»
گفتنی است که این جشنواره هم اکنون در دبستان شهید فریدوند منطقه ۱۴ بین دانش آموزان در حال برگزاری است و مراسم اختتامیه و تجلیل از آثار برگزیده جشنواره «مهندسین کوچک»، در بخش رباتیک، در آخر اردیبهشت ماه برگزار می شود.
دانش آموز خبرنگار؛ عطیه چوپانی
ارسال دیدگاه