مهشید عبادی*

تکیه بر توانایی، شور و شعف جوانان موجب پیشرفت یک کشور می‌شود

می‌توان گفت جوانی مهم‌ترین دوره زندگی یک فرد محسوب می‌شود. بر اساس نظریه روانشناسان هر فردی این دوره را به خوبی سپری کند در ادامه زندگی راه همواری در پیش خواهد داشت، اما این دوره مهم از زندگی بدون مشکل و دغدغه نبوده و نخواهد بود.

کد مطلب: ۱۲۷۰۹۶۵
لینک کوتاه کپی شد
تکیه بر توانایی، شور و شعف جوانان موجب پیشرفت یک کشور می‌شود

درصد جمعیت جهان را جوانان تشکیل می‌دهند و بیش از ۶۰ درصد این جمعیت جوان در کشورهای در حال توسعه و کمتر توسعه یافته زندگی می‌کنند.

در یک جامعه با تکیه بر قدرت و استفاده از نیروی جوان می توان بر مشکلات زندگی فایق آمده و راه های سخت و ناهموار پیش روی جامعه را به آسانی پیمود و از این رو تکیه بر شور و شعف جوانی و کمک گرفتن از نیروی خلاق و سازنده نسل جوان می‌تواند برای پیشرفت یک کشور، کارگشا و راهگشا باشد از این رو باید از سوی جامعه و دولت مورد توجه و حمایت قرار بگیرند.

اما غافل نشویم که جوانان برای زندگی خوب نیازهایی دارند که باید مهیا شود، نیازهایی اعم از ایجاد اشتغال، ثبات شغلی، توجه به مسئله بهداشت جسم و روان، افزایش اعتماد به نفس در بین جوانان جهت پذیرش مسئولیت های جدید، توجه به اوقات فراغت این رده سنی، ترغیب جوانان به ازدواج و فراهم کردن شرایط ازدواج آسان در جامعه از نیازهای جوانان است.

یکی از معضلات مهم کشور ما، بیکاری جوانان است. بیکاری می تواند زمینه ساز انحراف ها و لغزش های فراوانی باشد در نتیجه این عامل می‌تواند سرمایه جوانی را از آنها بگیرد و جوانان را به ورشکستگی روحی و روانی دچار سازد.

حال با تدابیر اندیشه شده‌ و طبق فرمایشات مقام معظم رهبری با استفاده از نیروهای جوان اشتغال زایی و تولید داخلی صورت می‌گیرد.

خانواده هایی که جوان بیکار در خانه دارند همواره شاهد نگرانی های روحی فرزندشان هستند و خود نیز در این میان، رنج فراوان می برند. بدین ترتیب جوان، خود را سر بار خانواده می داند و اعتماد به نفس خود را از دست می دهد.

یکی دیگر از خطرهایی که جوانان را تهدید می کند، روی آوردن به مشروبات الکلی و مصرف مواد مخدر است.

الکل زیاد، عالی ترین اعمال مغزی؛ یعنی اعمال کنترلی آن را فلج می کند و جنایات جنسی، آدم کشی، ضرب و جرح، دزدی در بسیاری از موارد، در پی نوشیدن نوشابه های الکلی رخ می دهد.

ناگفته نماند همنشینی با دوستان سالم و با ایمان، به رشد شخصیت اجتماعی و ارزش های اخلاقی و معنوی جوانان کمک می کند. گزینش دوستان شایسته، بهترین ابزار موفقیت جوان محسوب می شود و دوستی با افراد پست و منحرف، زمینه های سقوط جوانان را فراهم می آورد. ‌

پس باید به جوانان اعتماد کرده و به آنها میدان بدهیم تا به بهترین شکل ممکن خود را حاضر در صحنه نشان دهند و از دغدغه ها و نگرانی هایشان کاسته شود.

دانش آموز خبرنگار*

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار