یک مشاور در مدارس رودهن:
آموزش تفکر خلاق در مدارس، خاستگاه جامعهای نوآور، متنوع و شاد است
رودهن(پانا)- یکی از مشاوران مدارس آموزش و پرورش رودهن ترویج و آموزش تفکر خلاق در مدارس را خاستگاه ایجاد جامعهای نوآور، متنوع و شاد برشمرد که مستلزم توجه بیشتر و کارشناسانهتر است.
جلسه کارگاهی توانمندسازی مشاوران مدارس رودهن با موضوع تفکر خلاق در سالن پژوهشکده آموزش و پرورش رودهن برگزار شد در این جلسه که در راستای طرح کشوری توانمندسازی مشاوران بود، دکتر صدیقه کاظم پور کارشناس مشاوره و آسیبهای اجتماعی آموزش و پرورش رودهن و کلیه مشاوران و رابطان مشاوره مدارس حضور داشتند.
در ابتدا این کارگاه، کاظمپور بیان کرد: تفکر خلاق لازمه تعلیم و تربیت اصولی و علمی است، خلاقیت باعث میشود فکر و ایده خام دانشآموز در مسیر پروژههای نوآورانه و مفید قرار بگیرد و با اینمهارت سطح آموزشی و حتی زندگی روزمره خودش را هم ارتقا دهد چون مدرسه کانون پرورش مهارتهایی است که کاربرد آن در سطح جامعه دیده میشود در واقع جامعه تصویر مدرسهای است که ما در جایگاه تعلیم و تربیت آن را ساختهایم بنابراین متعهد در برابر جامعه و منابع انسانیاش باید در مدارس عمل کنیم.
وی اظهار کرد: با وجود تمام کاستیها موجود در بدنه آموزش و پرورش به لحاظ ایجاد تفکر خلاق و فراهم کردن این امکان برای دانشآموز، اما باز هم دانشآموز شایسته است که یاد بگیرد از میان محدودیت هم میتوانند خلاقانه عمل کنند، اینگونه هر روز باانگیزه کشف افکار و ایدههای نو و به امید ساخت دنیایی بهتر از خواب برمیخیزد و قطعا تفکر خلاق در دانشآموز شادی و نشاط او را به علت به دست آوردن انگیزه پیشرفت به دنبال خواهد داشت.
در ادامه این جلسه فاطمه برخورداری یکی از مشاوران مدارس آموزش و پرورش رودهن پیرامون مشکلات تفکر خلاق در آموزش و پرورش گفت: در آموزش و پرورش کشور ما و چارچوب آموزشی مدارس تواناییها و استعدادهای دانشآموزان مورد توجه آنچنانی قرار نمیگیرد و همه دانشآموزان در یک ارزشیابی یکسان و واحد مورد سنجش قرار میگیرند و درباره سطح یادگیری و آموزشیشان قضاوت صورت میگیرد ، اینکه هر دانشآموزی دارای توانایی و استعدادهای بالقوه و خاص خودش هست یک سرمایه انسانی است و ما در جامعه بسیاری از این تواناییها را در همان نطفه یعنی مدرسه از بین میبریم، ما مشاوران باید در این زمینه در مدارس گوش به زنگ باشیم و در صورت کشف استعدادی در دانشآموز، حداقل اقدام ممکن، کمک به ایجاد زمینههای پیشرفت بیشتر آن دانشآموز است.
وی تصریح کرد: بسترها و زمینههای بروز تفکر خلاق را برای دانشآموزش باید فراهم کرد، باید به اون آموزش داد که میتوانند هر فکر و ایدهای را برای خودش شخصیسازی کند به این شکل که یک فکر عادی و رایج را نوآورانه و خاص خودش ارائه دهد از قالب تکرار و روالهای عادی خارج شود، اینگونه ذهن دانشآموز گستردگی و بالندگی فکری را در خود پرورش میدهد و هر روز در این زمینه ارتقا بیشتری مییابد تا جایی که تبدیل به یک فرد کارآفرین، خلاق، نوآور و اندیشمند در جامعه میشود، فردی که پیگیر تغییرات رو به جلو و در جهت پیشرفت است و مسلما پیشرفت جامعه را به دنبال خواهد داشت.
برخورداری خاطرنشان کرد: ما وقتی از تفکر خلاق و پرورش آن حرف میزنیم این تصور ایجاد میشود که هدف فقط خلاقیت در بحث آموزشی و فناوری است اما اصل و اساس تفکر خلاق کاربست آن در زندگی روزمره است، اینکه پدر یا مادری با یک خلاقیت با یک فکر مقتضی و مناسب زمینه رشد و پیشرفت فرزندش را فراهم کند یا دانشآموزی که ایدهای را در ذهن بپروراند که علاوه بر پیگیری درس و مدرسهاش از لحاظ اقتصادی به خانوادهاش کمک کند و یا هر مورد دیگری که از چارچوب تکرار فرد را خارج کند و موقعیت بهتر و سازندهتری را برایش فراهم کند، مصداق کاربرد تفکر خلاق در زندگی روزمره خواهد بود.
وی به یکی از ویژگیهای تفکر خلاق که ذهن سیال است اشاره کرد و گفت: یکی از تمرینهای مهم برای تقویت تفکر خلاق، سیال بودن ذهن است که ذهن در آن روان و سیال است و گزینههای مختلف برای راهحل یک موضوع را پیدا میکند، تمرین و آموزش این ذهن در بین دانشآموزان خیلی موثر است چون دانشآموزان با ذهن سیال میتوانند بین مسائل مختلف ارتباط برقرار کند، همین مورد قدرت مواجهه با مسائل مختلف را برای او در زندگی افزایش میدهد، وقتی بتواند یک موضوع را از زوایای مختلف بررسی کند، بهتر میتواند تصمیم بگیرد و موفقتر عمل کند.
خبرنگار: زهره صفرزاده
ارسال دیدگاه