در هنرستان حرفه ای بعثت منطقه ۱۴ برگزار شد

جشنواره سراسری «پیامبر مهربانی و رسول رحمت» در منطقه ۱۴

تهران (پانا) - هنرستان فنی و حرفه‌ای بعثت، به منظور شناسایی، شکوفایی استعداد و مهارت دانش‌آموزان و هن جویان سراسر کشور، اقدام به برگزاری جشنواره سراسری با عنوان «پیامبر مهربانی و رسول رحمت»، در چهار زمینه متفاوت هنری کرد.

کد مطلب: ۱۲۶۳۹۷۴
لینک کوتاه کپی شد
جشنواره سراسری «پیامبر مهربانی و رسول رحمت» در منطقه ۱۴

فاطمه انصاری؛ مدیر هنرستان حرفه ای بعثت در خصوص برگزاری این جشنواره در گفت‌وگو با پانا گفت: «همزمان با چهلمین سالگرد تأسیس هنرستان و در راستای برقراری پیوند مسالمت آمیز بین هنرجویان با استعداد و شناسایی و استفاده از مهارت ها و تجارب آنان به منظور توانمندسازی سایر هنرجویان کشور، اقدام به برگزاری جشنواره معنوی، «پیامبر مهربانی و رسول رحمت» در چهار زمینه متفاوت؛ عکاسی، پوستر، خط در گرافیک و طراحی کردیم. در برگزاری این جشنواره به منظور اطلاع رسانی به سراسر هنرستان ها، از اداره کل آموزش و پروش با نگارش نامه ای، کسب تکلیف کردیم و اداره، بخش نامه ای با هدف آگاه سازی از افتتاح این جشنواره کشوری، شرکت و هم رسایی هنرجویان، به هنرستان های کشور صادر کرد و به عنوان دبیرخانه کشوری این ‌جشنواره، از هنرمندان کشوری دعوت به عمل آوردیم. در این جشنواره در حوزه داوری، دو عامل خلاقیت و نوآوری را برای انتخاب ۵ اثر منتخب، در نظر گرفتیم، چرا که کار ارائه شده، باید با اصالت ایرانی همراه و در عین حال فضای خلاقانه ای نیز دارا باشد.»

وی درباره کیفیت کارهای این دوره از جشنواره خاطرنشان کرد: «آثار این دوره نسبت به ادوار گذشته ریتم پیش بینی شده‌ای داشتند و کیفیت مدنظر ما را دارا بودند. امسال تعداد بیشتری از هنرجویان به جمع شرکت کنندگان اضافه شدند و تقریباً نوعی تعادل بین تعداد هنرمندان ‏شناخته شده و جوان وجود داشت‎. بعضی از افراد شرکت کننده، با چند اثر متنوع در جشنواره شرکت کردند اما تیم داوری، برای اینکه فضا را برای حضور دیگر هنرمندان هم ‏آماده کند، از هر شخص یک اثر انتخاب کرد تا هنرجویان نوپا نیز فرصت خودنمایی داشته باشند. برای رسیدن به این ‏سطح از کیفیت، در چند مرحله آثار را حذف کردیم و در نهایت به کارهایی رسیدیم که عمدتاً باکیفیت، و خلاقانه بودند، اما ‏به هر حال به هنرجویان ‌که از آثار اساتید مشق کرده بودند فرصت حضور دادیم‎.»

انصاری خاطر نشان کرد: «در این دوره از جشنواره، با هدف جلوگیری از شیوع بیماری کرونا، از هنرجویان شرکت کننده درخواست ارسال آثار خود به صورت ایمیل کردیم و پس از داوری آثار توسط اداره کل آموزش و پرورش، ۵ اثر منتخب جشنواره به دبیرخانه دولتی ارسال شد. تیم داوری منتخب اداره با روحیه تعهد، اخلاق مداری، امانت داری و ادارت جویی، کارهای ارسالی از هر استان را بررسی، تجزیه، تحلیل و فیلتر کردند. در مرحله رصد آثار، بر اساس فرم های نوآوری و خلاقیت داوری، با شعار همه آثار برای ما مهم است، بر مبنای آیتم ها و زمینه های اعلانی، تمامی آثار افراد مختلف را فارغ از توجه به استان، منطقه و یا حتی هنرستان متنوع بررسی شده است.»

وی در خصوص تنوع آثار در جشنواره اظهار کرد: «معمولا مخاطب هر رشته و گرایش، در جای خود محفوظ است؛ یعنی در عین حال که یک عده به شدت علاقه مند فضاهای ‏کلاسیک و سنتی هستند، افراد دیگری هم دنبال فضاهای جدید می‌روند. نه تنها اینجا بلکه در همه جای دنیا نمی‌توان مخاطب را ‏به تماشای یک گرایش محکوم کرد. خوشبختانه این جشنواره در این سال، تلاش کرده تا فضای هنر را به سمت خلاقانه پیش ‏ببرد. بعضاً تاثیرات مثبتی هم روی هنرهای سنتی مانند نقاشی ایرانی داشته اما هر هنر جایگاه خودش را حفظ کرده ‏است‎.»

انصاری در تکمیل صحبت هایش افزود: «رشته های حوزه تجسمی، بسیار به هم مرتبط ‏هستند، مثلاً با اینکه فرم نقاشی با نقاشی ایرانی متفاوت است، اما عملاً هر دو نقاشی هستند. یا مثلاً در طول تاریخ، همواره ‏تصویرسازی کتاب‌هایی که به شکل مینیاتور بودند در کنار خوشنویسی بوده و حتی در خیلی از نقاشی‌ها، محل‌هایی برای کتیبه‌ها خالی بوده تا نگارش و کار تکمیل شود. در مواردی هم یک داستان ادبی تصویر می‌شده و اشعارش را خوشنویس می‌نوشته است. یعنی ۳ یا ۴ گرایش هنری کمک می‌کردند تا یک اثر نهایی شود. این معنای اصلی گفتمان و همراهی است. این ‏ارتباط امروزه کمی گسترش یافته زیرا تصویرسازی و گرافیک که از گرایش‌های تجسمی و نقاشی هستند هم به این ‏دایره اضافه شده‌اند. به نظرم این گفتمان همیشه اتفاق می‌افتد و چیز جدایی نیست. اما تکرار و فرصت‌های بیشتر می‌تواند به ‏این گفتگو، بهتر و بیشتر کمک کند.»

وی در آخر ضمن قدردانی از حضور و بازدید مسئولین اداره آموزش و پرورش منطقه بیان کرد: «امیدوارم این جشنواره بتواند انسان‌هایی خلاق به مسائل از زوایای متفاوت را شناسایی کند تا بتوانیم از خلاقیت و ابتکار آن ها در موضوعات هنری متفاوت، بهره مند شویم.»

دانش آموز خبرنگار؛ عطیه چوپانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار