حجت‌اله الماسی:

تکنولوژی آموزشی نمی‌تواند جایگزین نقش اجتماعی معلمان باشد

تهران (پانا) - مشاور وزیر و سرپرست دفتر وزارت آموزش و پرورش در درآیین معارفه سرپرست اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های تهران، گفت یکی از پیامدهای مهم کرونا، اختلال در رشد اجتماعی دانش‌آموزان است و حتی کم‌سوادترین افراد جامعه به این نتیجه رسیدند که تکنولوژی دیجیتال نمی‌تواند جایگزین نقش اجتماعی معلمان باشد.

کد مطلب: ۱۲۶۱۸۱۵
لینک کوتاه کپی شد
تکنولوژی آموزشی نمی‌تواند جایگزین نقش اجتماعی معلمان باشد

حجت‌ الله الماسی، مشاور وزیر آموزش و پرورش در مراسم معارفه سرپرست اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای تهران ضمن تبریک اعیاد شعبانیه، گرامیداشت روز پاسدار و جانباز و قدردانی از خدمات ارزنده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بیان کرد: شرایط کرونا چالش جدی برای آموزش و یادگیری بود و یکی از پیامدهایی که به وجود آورده ایجاد شکاف یادگیری بسیار جدی و قابل تأمل در بین دانش‌آموزان است، این اختلاف در سطح دانش بین دانش‌آموزان، به نحوی چشمگیر است که نمی‌توان نسخه واحدی را برای یادگیری همه دانش‌آموزان به کار برد.

وی در مورد عوامل ایجادکننده این شکاف ادامه داد: محدودیت‌های دسترسی به ابزار دیجیتال در اثر محرومیت و فقر در بسیاری از مناطق، عدم حمایت آموزشی اولیاء شاغل و کم‌سواد در آموزش دانش‌آموزان، سبک‌های یادگیری و تدریس متفاوت باعث شد تا در دوران پساکرونا، شکاف یادگیری عمیقی ایجاد شود.

الماسی افزود: یکی دیگر از پیامدهای مهم کرونا، اختلال در رشد اجتماعی دانش‌آموزان است و حتی کم‌سوادترین افراد جامعه به این نتیجه رسیدند که تکنولوژی دیجیتال نمی‌تواند جایگزین نقش اجتماعی معلمان باشد.

وی اظهار کرد: کیفیت یادگیری فقط وابسته به رسانه نیست بلکه به دانش و مهارت استفاده‌کنندگان، آموزش دهنده، برنامه درسی و روش وابسته است، رسانه فقط یک ابزار است و نباید از محتوا، روش و مهارت غافل شد، مشکلی که در این زمان پیش آمد بکارگیری روش تدریس حضوری در پلتفرم‌های مجازی بود و فضای مجازی هم تامین‌کننده ارتباطات غیرکلامی و انتقال پیام موحود در فضای حقیقی و برانگیزاننده دانش‌‌آموزان نبود.

الماسی تأکید کرد: در این دوران مشاوران و معلمان دارای فرزند نیز متوجه شدند که نمی‌توانند نقش معلمان مدرسه را برای فرزند خود بازی کنند و موفق نخواهند بود.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در مورد راهکارهای حل مسائل آموزشی خاطرنشان کرد: لازم است معلمان در مدارس از دانش‌آموزان از طریق مصاحبه، مشاهده، آزمون و گفت‌وگوی ساده ارزشیابی تشخیصی داشته باشند اما فضایی استرسی ایجاد نکنند و هدف یادگیری اتفاق بیفتد. یکی از مهم‌ترین اهداف این وزارت‌خانه در این راستا، یادگیری ترکیبی بنا به شرایط مدارس است که می‌تواند در موارد یادگیری حضوری- مجازی، تدریس معکوس بصورت تدریس دانش پایه در فضای مجازی و پرسش و پاسخ در کلاس حضوری اتفاق بیفتد.

الماسی اضافه کرد: با نگاه و رویکرد جدید می‌توانیم از بحران ایجاد شده، فرصتی برای جهش ایجاد کنیم و ساختارهای آموزشی جدیدی را خلق کنیم، نگاه تربیت فناورانه را الگوی کار کنیم تا عدالت آموزشی و تربیتی را در تمام مناطق ایران برقرار کنیم تا شاهد چهره جدیدی از فعالیت‌های آموزش و پرورش در جهت تحقق نظام تعلیم و تربیت شایسته تربیت جمهوری اسلامی باشیم.

وی در پایان با اشاره به تجربیات و سوابق مسعود بهرامی ابراز امیدواری کرد که همچون گذشته بتواند در ایفای نقش انقلابی خود موفق بوده و به عنوان جوان‌ترین مدیرکل در آموزش و پرورش نویدبخش مسیری روشن برای آموزش و پرورش شهرستان‌های تهران باشد.

خبرنگار: سحر شیخی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار