معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی؛

کانون یاریگران زندگی پنجره‌ای برای تربیت است

برنامه یاریگران زندگی از راهبرد‌های کلان آموزش و پرورش است

تبریز(پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با بیان این که کانون‌های یاریگران زندگی مهد پیشگیری از اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی هستند، این کانون‌ها را پنجره‌ای برای تربیت دانست.

کد مطلب: ۱۲۳۱۲۳۴
لینک کوتاه کپی شد
کانون یاریگران زندگی پنجره‌ای برای تربیت است

طاهر علمی در برنامه پایلوت هفته مبارزه با اعتیاد و آسیب های اجتماعی ضمن تبریک هفته گرامیداشت مبارزه با مواد مخدر و آغاز هفته کتاب گفت: هفته مبارزه با اعتیاد و یا مواد مخدر همه ساله یکی از برنامه های مهم آموز شو پرورش از ۲۲ آبان تا ۲۸ آبان است.

وی افزود: هدف اصلی هفته مبارزه با مواد مخدر، گسترش و تعمیق نهضت فرهنگ پیشگیری از آسیب های اجتماعی است.ما باید در تمامی برنامه های زندگی فردی و اجتماعی برنامه ای داشته باشیم که از آسیب های اجتماعی پیشگیری کنیم.

علمی ادامه داد: هدف دوم اجتماعی سازی مبارزه با مواد مخدر با استفاده از ظرفیت های مدارس است. ما باید از تمامی ظرفیت های خود استفاده کنیم تا آسیبی وارد زندگی فردی و اجتماعی ما نشود.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی ضمن اشاره به اعتیاد گفت: اعتیاد حالتی است که شخص به علت مصرف مواد دچار ضعف اراده در کنترل اعمال خود می شود. مواد اراده و آسمان و تعهد فرد را از بین می برد و لذا موفقیت با قوی بودن اراده به دست می آید. اولین مرحله شکل گیری چرخه اعتیاد آشنایی است. همین که آشنایی توسط یک دوست ناباب برا بیک دانش آموز انجام می گیرد، زمینه اعتیاد فراهم خواهد شد.

علمی با بیان این دومین مرحله ی اعتیاد شک و تردید است، گفت: همین که پس از آشنایی در مرحله اول دوباره به سراغ همان ماده بریم یعنی مرحله دوم شروع شده است و لذا سومین مرحله اعتیاد، افتادن به دام آن است.

وی اظهار داشت: انتخاب دوست برای داشتن آموزان مهم است . اعتیاد ۳ نوع است که از جمله آن ها می توان به آشکار ، پنهان، اینترنت اشاره کرد. که در بین دانش آموزان اعتیاد پنهان رواج دارد که نه مدیر و نه پدر و مادر می تواند کشف کند.

وی در رابطه با اعتیاد اینترنتی گفت: اولین نشانه این نوع اعتیاد، تحمل است، یعنی مدت استفاده از فضای مجازی روز به روز افزایش می یابد. دومین نشانه آن پرخاشگری و ناله است. همان دانش آموزی که به اینترنت اعتیاد پیدا کرده است در صورت قطع اینترنت پرخاشگری می کند و سومین نشانه جایگزین است. اینترنت باعث کاهش احساس نا امیدی می شود و به جای مراجعه به پدر و مادر به فضای مجازی مراجعه کند، یعنی فضای مجازی جایگزین پدر و مادر می شود. و لذا فرد را وادار به دروغ گفتن می کند و برای استفاده از اینترنت خواب را از خود دریغ می کنند.

علمی تصریح کرد: یکی از برنامه هایی که ۳ سال است در مدارس اجرا شده و از برنامه های مهمدر زمینه مبارزه با مواد مخدر خیلی موثر بوده، برنامه یاریگران زندگی است. این برنامه یکی از راهبرد های کلان آموزش و پرورش است که به پیشگیری از اعتیاد کمک می کند. تلاش ما این است که این برنامه را به نحو احسن اجرا کنیم و اهداف این برنامه را در تک تک مدارس با ظرفیت دانش آموزان، معلمان و خانواده ها به جلو ببریم.

وی افزود: تا ریشه مواد مخدر خشک نشود ما باید برنامه یاریگران زندگی را در مدارس ادامه دهیم. ما به مطالعه کتاب و مشورت گرفتن از خانواده، معلم و مسئولین نیاز داریم. امروزه اداره دنیا با مرزها نیست بلکه اداره آن با مغز ها است.کانون های یاریگران زندگی در مدارس مهد مبارزه با اعتیاد و آسیب های اجتماعی است.

وی با اشاره به وجود برنامه های متعدد برای خانواده ها، خاطرنشان کرد و گفت : کانون یاریگران زندگی پنجره ای برای تربیت است که یک سوی آن به طرف دانش آموزان و سوی دیگر آن به طرف جامعه و خانواده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار