برداشت آلو در نیشابور و زبرخان آغاز شد

نیشابور(پانا)- معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی نیشابور از آغاز برداشت 42 هزار تن محصول سرخ وطلایی آلو ازسطح 3 هزار و957 هکتارباغات شهرستان نیشابور و زبرخان خبر داد.

کد مطلب: ۱۲۲۵۶۶۰
لینک کوتاه کپی شد
برداشت آلو در نیشابور و زبرخان آغاز شد

به گزارش رابط عمومی جهادکشاورزی نیشابور، محمد علی فرهمند راد در آغازین روزهای برداشت آلو در دو شهرستان زبرخان و نیشابور گفت: سطح محصول آلو در شهرستان نیشابور و زبرخان 3 هزار و 957 هکتار ( 3هزار و497 هکتار بارور )با متوسط تولید 12 تن و رکورد 84 تن در هکتار است.

وی افزود: 27 درصد باغات شهرستان مختص میوه های هسته دار است و ازاین مقدار 65 درصد به آلو اختصاص یافته است که تولید این محصول 42 هزار تن تر، که 90 درصد آن فرآوری و 10 درصد تازه خوری می شود و میزان آلوی خشک تولیدی نیز 11 هزار تن است.

فرهمندراد گفت: آلوی تولیدی به دو صورت سنتی و صنعتی فرآوری می شود و با عنوان آلوی نیشابور و زبرخان شهره آفاق است که مورد تقاضای کشورهای بسیاری قرار گرفته است. کیفیت بالا ، رنگ وطعم وضعیت آلوی زبرخان را در سطح بالایی قرار داده، به طوریکه این محصول جایگاه واقعی خودش را در سطح ملی و صادرات پیدا کرده است.

رئیس جهاد کشاورزی نیشابور بیان کرد: در شهرستان زبرخان بیش از 10 رقم آلو شناسایی شده است که مهمترین ارقام آن عبارتند از: شمس، طرقبه، قطره طلا، درگزی، سانتارزا و بخارا.

فرهمند راد ادامه داد: شهرستان نیشابور و زبرخان با وجود جایگاه بسیار مناسب کشت آلو از نظر سطح زیرکشت، تولید، اشتغالزایی ونیز ارزآوری برای کشور است، اما بدلیل اینکه محصول تولیدی خارج از استانداردهای مربوطه فرآوری و صادر می شود، دچار افت و خیزهای مقطعی و شوک‌های ناگهانی به اقتصاد این محصول در زمان تولید می شود، بنابراین در جهت ممانعت از فرآوری غیر بهداشتی آن و نظارت و کنترل بر قیمت های محصولات خشکباری منطقه پیشنهاد ایجاد و احداث شهرک فرآوری آلو در مرکز تولید آلوی شهرستان می شود تا بتوان زیر ساخت‌های لازم برای عرضه آلوی خشک به بازار بورس کالای کشاورزی را فراهم کنیم.

این مقام مسئول از صادرات حدود 7 هزار تن آلوی خشک شهرستان توسط واسطه ها و دلالان به کشورهای هندوستان، بنگلادش، پاکستان خبر داد و افزود: از نظر اشتغالزایی در شهرستان حدود 4 هزار نفر بصورت دائم مشغول به کار هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار