برداشت بیش از 15هزار تن وش پنبه ازمزارع شهرستان نیشابور

نیشابور(پانا) - معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی نیشابور از برداشت15 هزار و 300 تن وش پنبه از سطح 5 هزار هکتار مزارع پنبه اصلاح شده و بومی این شهرستان خبر داد.

کد مطلب: ۱۲۲۹۰۵۷
لینک کوتاه کپی شد
برداشت بیش از 15هزار تن وش پنبه ازمزارع شهرستان نیشابور

به گزارش روابط عمومی جهاد کشاورزی نیشابور، محمد علی فرهمندراد در این رابطه گفت: برداشت پنبه از مزارع شهرستان نیشابور در سطح 5 هزار هکتار شروع شد.
وی افزود: در سال 1400 در سطح 5هزار هکتار از مزارع شهرستان محصول پنبه کشت انجام شده و از شهرستانهای مهم استان در تولید این محصول است که از این سطح، حدود 3 هزار و 900 هکتار پنبه اصلاح شده و حدود یک هزار و 100 هکتار پنبه رقم بومی است که عمده سطح زیرکشت پنبه شهرستان، متعلق به بخش میان جلگه است.

فرهمند راد ادامه داد: در سال جاری 23 تن بذر اصلاح شده بین بهره برداران توزیع شده و ارقام پنبه ای که در شهرستان کشت می شود شامل ارقام ورامین، خورشید، ساجدی ،شایان و لیدر است.
وی افزود: پیش بینی می شود از مزارع شهرستان حدود 15 هزار و 300 تن وش پنبه برداشت شود.

این مقام مسئول در ادامه عنوان کرد: امسال 108 هکتار از اراضی زیر کشت پنبه با دستگاه های مکانیزه کشت شده که 30 هکتار توسط دستگاه های کشت مستقیم و 78 هکتار با دستگاه های پنوماتیک و کف کار کشت شده است.

مدیر جهادکشاورزی نیشابور تصریح کرد: در سطح یک هزار و 850 هکتار تغذیه گیاهی با کودهای ریز مغذی توسط کشاورزان انجام شده و 150 هکتار با روش آبیاری بصورت نوار تیپ که از روش های نوین در کشاورزی است صورت پذیرفته است.
فرهمندراد کمبود کارگر و از طرفی نبود ماشین آلات مناسب برداشت را سبب تاخیر در برداشت و درنتیجه افزایش هزینه و کاهش کیفیت محصول در اواخر فصل برداشت عنوان کرد.

وی اذعان کرد: تامین ماشین آلات مناسب برداشت در سیاست های آینده این مدیریت در محصول پنبه است که باید به سمت برداشت مکانیزه برویم.

فرهمند راد تصریح کرد: در این مزارع استفاده از برگ ریز پنبه در سطح 20 هکتار و هورمون تنظیم کننده رشد (سوپر استم) در سطح 25 هکتار استفاده شده است.

در شهرستان نیشابور 5 کارخانه تصفیه پنبه فعال وجود دارد که با نظارت کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و استان مشغول تبدیل محصول وش به محلوج جهت تحویل به کارخانجات نخ ریسی هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار