مدیر آموزش و پرورش شهرستان مهدیشهر:

نقش موثر و نظارتی انجمن‌های اولیا و مربیان در بازگشایی مدارس

اولیا به بازگشایی مدارس کمک کنند

سمنان (پانا) - مدیر آموزش و پرورش شهرستان مهدیشهر با اشاره به نقش موثر و نظارتی انجمن‌های اولیا و مربیان در بازگشایی و نحوه اداره مدارس گفت یکی از موضوع‌هایی که امسال نظر انجمن اولیا و مربیان در مورد آن بسیار با اهمیت است، نحوه بازگشایی حضوری، غیرحضوری و تلفیقی مدارس است.

کد مطلب: ۱۲۱۸۸۷۴
لینک کوتاه کپی شد
نقش موثر و نظارتی انجمن‌های اولیا و مربیان در بازگشایی مدارس

حمیدرضا صالحی نژاد در گفت و گو با پانا، با عنوان این مطلب که با حضور انجمن اولیا و مربیان شرایط بهتری برای تدریس دانش آموزان فراهم خواهد شد؛ چرا که اولویت اول آموزش و پرورش سلامت دانش آموزان است، خاطرنشان کرد: حتی انجمن اولیا و مربیان نیز بر رعایت پروتکل های بهداشتی نظارت می کنند، اگر هم ببینند شیوه نامه های بهداشتی رعایت نمی شود می توانند مدرسه را غیر حضوری کنند، زیرا بازگشایی حضوری اجباری نیست.

وی با اشاره به اینکه اولیاء دانش آموزان نقش مهمی در تصمیمات مدارس دارند و باید کمک کنند تا به تدریج شاهد بازگشایی مدارس باشیم، افزود: تعطیلی مدارس بعد از کرونا، پیامدهای سنگینی داشته است. افزایش افسردگی و افت تحصیلی یکی از عوارض آن است. حالا با گذشت 19 ماه از همه‌گیری کرونا و سرعت گرفتن واکسیناسیون، قرار است مدارس به تدریج باز شوند؛ تصمیمی سخت که نیازمند برنامه‌ریزی دقیق است.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان مهدیشهر اظهار کرد: بوی مهر که می آید همه جا بحث مدرسه و کلاس و درس است.اما از دو سال پیش که ویروس کرونا جهان را فرا گرفت. وضع فرق می کند. کرونا با کسی شوخی ندارد، بزرگ و کوچک نمی شناسد. ویروسی است که اگر در مقابل آن ایمن نباشیم و بهداشت را رعایت نکنیم، مبتلا کرده و درصدی از مبتلایان هم جان می بازند.

صالحی نژاد تصریح کرد: بحران کرونا سال گذشته عمده کلاس های مدارس ایران را به تعطیلی کشاند و در اکثر مناطق کشور کلاس ها به صورت آنلاین برگزار شد. گر چه برای حفظ جان و سلامت دانش آموزان و عموم جامعه تصمیمی گریز ناپذیر بود اما این تصمیم عوارض زیادی داشت. کیفیت آموزش در بسیاری از مناطق کشور افت محسوس داشت، بسیاری از دانش آموزان از کلاس و درس با کیفیت محروم و حتی برخی نیز به علت نداشتن ابزار و امکانات آموزش آنلاین از تحصیل محروم شدند.

وی ادامه داد: عوارض تعطیلی مدارس فقط محدود به افت کیفیت آموزش نبود. میزان ترک تحصیل و حتی ازدواج در سنین پایین تر را هم افزایش داد. دانش آموزان را از مهم ترین محل تربیت و پرورش توانایی های اجتماعی محروم کرد و چه بسیار دانش آموزان کلاس اولی که رنگ مدرسه را هم ندیدند و هنوز روش قلم به دست گرفتن را نمی دانند، دوست همکلاسی ندارند و بازی و افت و خیزهای کودکانه در مدرسه را ندیده اند و حتما میزان کش مکش های خانوادگی و درگیری والدین و به خصوص مادران با فرزندان بیشتر شده است. علاوه بر آن از نظر آموزشی نیز شاهد کاهش محسوس قبولی دانش آموزان مناطق محروم در کنکور ۱۴۰۰ به علت افت کیفیت آموزشی دبیرستان های شهرهای کوچک هستیم.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان مهدیشهر با بیان اینکه والدین باید نقش والدیت را انجام دهد اما در یکسال گذشته، بسیاری از والدین به خصوص مادران نقش معلم را در خانه ایفا کردند و به جای نقش محبت کردن به تنش با فرزندشان رسیده اند، افزود: مادری که همیشه نیازهای فرزند را تامین می کرده، حالا با تحکم از او می خواهد که درس بخواند. در هر صورت باور همه ما این است که مدارس باید باز شوند و البته ایمن و در سلامت باز شوند و برای این کار برنامه ریزی کرده ایم و مهم تر از برنامه ریزی، نظارت دقیق بر اجرای پروتکل های تدوین شده است.

دانش آموزان، رفتار اجتماعی را در مدرسه می آموزند

صالحی نژاد با عنوان این مطلب که مدرسه فقط محل آموزش نیست و محل تعلیم و تربیت است، ادامه داد: دانش آموزان در مدرسه، رفتار اجتماعی صحیح را می آموزند، ادامه داد: کودکان قبل مدرسه به هیچ وجه در یک مکان اجتماعی که فعالیت اجتماعی منظم داشته باشند، قرار نمی گیرند که مجبور باشند برای برقراری نظم یکسری مسائل را رعایت کنند؛ قبلا فقط در خانه، میهمانی و در بین فامیل و حداکثر در یک مکان عمومی با بچه های دیگر بازی می کردند، تجربه اینکه ۴۵ دقیقه را در کلاس ساکت بنشیند و توجه کنند، نداشته اند. این توجه کردن خیلی مهم است. این رفتار و تمرین، به اجتماعی شدن آنها کمک می کند. بچه ها در مدرسه محبت کردن و حتی خشونت کنترل شده را یاد می گیرند. یاد می گیرند که مورد بی مهری و زورگیری قرار نگیرند. این مسائل را تجربه می کنند. با تعطیل بودن مدرسه این تجربه را از بچه ها دریغ می کنیم.

وی افزود: دانش‌آموزان ما در تربیت ساحت‌های مختلف مانند تربیت اجتماعی ـ سیاسی و حتی تربیت شهروندی، در این دو سال اخیر، نمره قبولی را اخذ نخواهند کرد. در حوزه جامعه پذیری که دانش‌آموزان ما در این دو سال گذشته، نمره منفی خواهند گرفت البته به واسطه شرایطی که حاکم شد.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان مهدیشهر تصریح کرد: افرادی در مقام تحلیل و کارشناسی دنبال این هستند که بین «امنیت و سلامت» و «آموزش حضوری» تقابل ایجاد کنند و می‌گویند آموزش بهتر حضوری مساوی با تهدید سلامت بچه‌ها هست. در واقع القای این خوف و ترس به خانواده‌هاست که آموزش حضوری مساوی با افزایش تهدید جانی و سلامت بچه‌هاست که این گذاره محل تأمل است و بنده تردید دارم که درست باشد.

صالحی نژاد با بیان اینکه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، 15 ویژگی برای مدرسه تعریف شده است، گفت: مگر می‌شود مدرسه را برای چند سال تعطیل کرد؟ مدرسه، جلوه‌ای از تحقق حیات طیبه است، مدرسه کانون عرضه خدمات و فرصت‌های تعلیم و تربیتی است، زمینه‌ساز درک و اصلاح موقعیت است. مدرسه تجلی‌بخش فرهنگ غنی اسلامی است.

وی تصریح کرد: بنده معتقدم کرونا گرچه تهدید جدی جامعه بشری بود ولی فراکرونا را بشر خودش برای خودش تولید کرد. یعنی یک بیماری جسمی را تبدیل به یک بحران اجتماعی کرد. از بس جامعه را در فضای رعب و وحشت قرار دادیم، حالا به سختی می‌توانیم این ترس و وحشت را از مردم بگیریم. یعنی فراتر از واقعیت، جامعه مرعوب یک بیماری همه‌گیر جهان‌گیر شده است. برای اینکه به جای اول برگردیم باید فضای عمومی کشور را امن القا کنیم و البته به درستی.

در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش 15 ویژگی برای مدرسه تعریف شده است در پایان گفت: قطعا تبعات فضای مجازی هم برای خانواده ها و هم برای دانش آموزان و هم برای همکاران ما بوده است. انشاالله بتوانیم بزودی با حضوری شدن کلاس ها این تبعات را به حداقل برسانیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار