امام جمعه تبریز؛

زبان شعرراهی برای تقویت و گسترش فرهنگ عاشورایی

تبریز( پانا )- امام جمعه تبریز در جلسه آئین اختتامیه سومین کنگره شعر محرم استان های شمال غرب کشور گفت: شعر مهم ترین بستر فکری و فرهنگی ماست و زبان شعر زبانی تاثیر گذار، فاخر و ماندگار برای بهره گیری در تقویت و گسترش فرهنگ عاشورایی است.

کد مطلب: ۱۲۱۸۳۳۵
لینک کوتاه کپی شد
زبان شعرراهی برای تقویت و گسترش فرهنگ عاشورایی

حجت‌الاسلام و المسلمین محمد علی آل هاشم، افزود: عاشورا و شعر با هم ارتباطی دو سویه دارند؛ از طرفی عاشورا به زبان شعر کمک می‌کند و از طرف دیگر شعر به بیان رشادت ها، ایثار ها و فداکاری های نهضت سید و سالار شهیدان می‌پردازند.

محمد علی آل هاشم ادامه داد: بعضی از شاعران تنها سوگ محرم را دست مایه شعر خود می‌دانند اما برخی دیگر در شعر خود به بیان فضایل اهل بیت( ع )، اعتراض به ستم و بیان اهداف انقلاب می‌پردازند که در این صورت شعر نیز کمک می‌کند شاعر متدین و نسبت به شعر خود مسئولیت پذیر باشد.

وی افزود: اگر در نیت و هدف خالق دقت شود به جرعت می‌توان دید که نهضت عاشورا راز ماندگاری است.

نماینده ولی فقیه در استان همچنین خاطر نشان کرد: محرم هدف را برای زندگی عمیق تر می‌کند و به حیات بشر رونق می‌بخشد چراکه محرم ماه توبع و بازگشت به سوی خدا است محرم ماه پیدایش حق از باطل و طریقه صحیح از دنیا رفتن است.

وی افزود: محرم اخلاق را با نمونه عینی می‌آموزد و درس آزادگی، آزادی و عزت است؛ عاشقان اباعبدالله باید در پیشبرد اهداف عاشورایی و شناخت آن بکوشند.

امام جمعه تبریز شرح داد: درس هایی که عاشورا به ما می‌دهد بی شمار است اما می‌توان به نکاتی از آن اشاره نمود. درس اول الهام گرفتن است چنانچه امام راحل رضوان الله علیه با الهام گرفتن از فرهنگ و ایثار عاشورایی با ظالمان و ستمگران جنگیدند و انقلاب را بر پایه نهضت عاشورایی و اسلامی به پیروزی رساندند.

وی به لزوم ایثار برای احیای اسلام اشاره کرد و گفت: مسلمانان در هر زمان و مکانی باید برای احیای دین از هر چیز خود بگذرند چراکه این فرهنگ عاشورا است.

حجت‌الاسلام و المسلمین آل هاشم تشریح کرد: شهیدان کربلا با روحیه شهادت طلبی، عدالت خواهی و مبارزه با ظلم و ستم به فریضه دینی خود عمل نمودند.

وی به چهارمین مورد از نهضت مکتب سید و سالار شهیدان اشاره و ادامه داد: تسلیم ناپذیری و استقامت، آرمانگرایی و اطاعت از رهبری و ولی عصر در هر زمان و مکان از مهم ترین درس های عاشورا است لکن اگر با تحمل سختی و مشقت همراه باشد.

وی افزود: ویژگی برجسته شهدای کربلا اخلاص، صداقت، خیرخواهی، شجاعت و شهامت در مواجهه با دشمن، مبارزه با ظلم در هر شرایط ممکن و ادای تکلیف و انجام وظیفه است.

محمد علی آل هاشم تشریح کرد: رهبران در هرحال و در هر شرایط باید پیشتاز باشند و باید در قبال سرنوشت جهان اسلام احساس مسئولیت و در راه خدا و دین خدا قیام کنند.

وی افزود: حضرت اباعبدالله الحسین( ع ) با روحیه عزت طلبی، پرهیز از ذلت، دشمن شناسی و دشمن ستیزی و امر به معروف ونهی از منکر نهضت عاشورا را به نهضتی بی بدیل و ماندگار تبدیل کردند.

امام جمعه محبوب و مردمی تبریز خاطر نشان کرد: برگزاری کنگره شعر محرم در تبریز اتفاق بسیار مبارکی است و برگزاری مستمر آن می‌تواند تبریز را همچون گذشته مهد پرورش شعرای برجسته کند.

وی در پایان گفت: تبریز با توجه به پیشینه فرهنگی، مذهبی و ادبی که دارد باید میزبان کنگره ها و همایش های مختلف ادبی باشد و شعرای ما باید ارادت خود را به ائمه اطهار( ع ) نشان دهند چرا که در این کنگره ها شاعران جوان می‌توانند استعدادهای نهفته خود را شکوفه کنند و زمینه ای فراهم شود تا تولیدات شعر های عاشورایی گسترش یابد.

فرمانده سپاه عاشورا نیز در ادامه این جلسه گفت: شعر های آئینی هم دارای احساس هستند و هم روح حسینی، نبوی و توحیدی دارند تا بهای معنوی با فضیلتی بخشند.

وی افزود: عاشورا عبارت از حماسه، ظلم ستیزی و مقابله با ظالمان است و امروزه انقلاب ما نیز منعکس از انقلاب حسینی است که مبارزه با ظلم ستیزان را بوجود آورد.

عابدین خرم خاطر نشان کرد: خوشحالیم که این کنگره توانسته از لحاظ کمی و کیفی پیشرفت کند و در این راستا ۱۲۰۰ اثر از طرف استانهای شمالغرب کشور به دستمان رسیده است. از عراق و آلمان نیز برخی از شاعران ارادت خود را به پیشگاه امام حسین( ع ) را با اشعار خود ابراز کرده اند.

سردار خرم در پایان شرح داد: ما در حوزه فرهنگ هرچقدر بتوانیم حامی شاعران خواهیم بود چراکه اگر یاد آنها را پاس داریم جوانان بزرگ و متدینی پرورش خواهند یافت تا آیندگان نیز از دم مسیحایی آنها بهره‌مند خواهند بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار