در جلسه کمیته استانی مدیریت فوریت های روانی اجتماعی و نمادمطرح شد:

در حوزه آسیب‌های اجتماعی، بیش از آن که نیاز به درمان داشته باشیم نیاز به پیشگیری و آگاه‌سازی داریم

تهران(پانا) - آسیب‌های اجتماعی فراگیر هستند و وقتی در جامعه فراگیر شود، بخش مهمی از جامه نیز که دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها هستند درگیر آن می‌شوند.

کد مطلب: ۱۱۹۷۹۹۹
لینک کوتاه کپی شد
در حوزه آسیب‌های اجتماعی، بیش از آن که نیاز به درمان داشته باشیم نیاز به پیشگیری و آگاه‌سازی داریم

جلسه کمیته استانی مدیریت فوریت های روانی اجتماعی و نماد با حضور عبدالرضا فولادوند؛ مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، رقیه سادات نقوی؛ سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی شهر تهران، عزیزاله بابلی بهمئی؛ رئیس اداره مشاوره آموزش و پرورش شهر تهران، مصطفی پالیزدار؛ مدیر آموزش و پرورش منطقه 16 و موسوی مدیر کلینیک توحید در کلینیک توحید برگزار شد.

در ابتدای نشست سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی شهر تهران گفت: «با توجه به آن که در حوزه آسیب های اجتماعی، بیش از آن که نیاز به درمان داشته باشیم نیاز به پیشگیری و آگاه سازی داریم باید اقدامات مورد نیاز انجام شود. به همین منظور برای تلفیق کارگروه فوریت های روانی- اجتماعی و همچنین نماد؛ در هر جلسه از یکی از مدیران مناطق دعوت می کنیم تا در جریان تصمیم گیری ها و اقدامات آن منطقه قرار گیریم.»
وی افزود: «آسیب های اجتماعی فراگیر هستند و وقتی در جامعه فراگیر شود بخش مهمی از جامه نیز دانش آموزان و خانواده های آن ها هستند که درگیر آن می شوند. بنابراین باید اقدامات موثر در این خصوص انجام شود. آموزش و پرورش به عنوان مهم ترین بستر آموزشی کشور باید در این زمینه اقدامات پیشگیرانه داشته باشد »

آموزش و پرورش باید نگاه پیشگیرانه داشته باشد تا درمانگرایانه
مصطفی پالیزدار؛ مدیر آموزش و پرورش منطقه 16 ضمن تشکر از کمیته فوریت های اجتماعی- روانی و اقدامات انجام شده از سوی این کمیته گفت:«از آنجا که توانمندسازی یکی از مهم ترین فعالیت هاست چرا که بسیاری از اهداف نماد را محقق می کند؛ ما در منطقه 16 در سال تحصیلی ۹۹-۴۰۰ از ابتدای مهرماه فعالیت های مربوطه را آغاز کردیم و جلسات توانمندسازی اولیاء و دانش آموزان را برگزار کردیم و فضای مجازی باعث استقبال هرچه بیشتر از این طرح شد.»
وی افزود: «حضور حداکثری اولیاء در توانمندسازی بسیار ارزشمند بود که از مزایای مجازی بودن این جلسات بود. طرح نماد یکی از افتخارات آموزش و پرورش است که تمام ارگان های سازمانی و برون سازمانی را جهت تحقق آن به کار گرفته است.»
مدیر آموزش و پرورش منطقه 16 با بیان بحرانی تحت عنوان چالش خانواده گفت: « ما اکنون با این بحران روبرو هستیم که در دوران پساکرونا بیشتر خواهد شد. بنابراین آموزش و پرورش باید نگاه پیشگیرانه داشته باشد تا درمانگرایانه و نگاه پیشگیرانه به تغییر احتیاج دارد.»
وی افزود:«ما در حوزه آموزش، نیاز به تحول در حوزه مهارت ها داریم. درس یکی از توانمندی هاست که بسیار هم مهم است اما باید دانش آموزان تمام ساحتی تربیت شوند و ما تمام توانمندی های دانش آموزان را بببنیم و با توجه به توانمندی های دانش آموزان و تقویت و ارتقاء بخشی به آن؛ به آن ها عزت نفس بدهیم. البته این اقدامات مهارتی در منطقه 16 به خوبی در حال اجراست.
پالیزدار در پایان کمبود مرکز علمی و تخصصی در بعضی مناطق را عامل ایجاد مشکل در اجرای طرح های فوریت های روانی اجتماعی دانست و پیشنهاداتی در خصوص رفع این مشکل ارائه داد. وی همچنین در ادامه گزارشاتی درباره سامانه همگام، کاهش اعتبارات طرح نماد، اقدامات انجام شده آموزشی، مهارتی و متوانمندسازی در منطقه 16 ارائه داد.

کسی تحول ایجاد می کند که، کاستی ها را ببیند
در ادامه بابلی بهمئی؛ رئیس اداره مشاوره آموزش و پرورش شهر تهران گفت: کمیته فوریت های روانی- اجتماعی باید مهم ترین اقدامش تحلیل و برسی گزارشات باشد. در نتیجه باید در حوزه فوریت های روانی - اجتماعی و طرح نماد که هر دو کمیته در یک راستا هستند؛ مدرسه محوری و منطقه محوری نهادینه شود تا کمیته فوریت ها مهم ترین اقدامش تحلیل گزارشات مناطق باشد.»
وی با بیان اینکه کمیته فوریت های روانی- اجتماعی یک کمیته راهبردی است خاطرنشان کرد: «کسی تحول ایجاد می کند که، کاستی ها را ببیند. ما باید پیشگیری را قدرت ببخشیم و از طریق رصد و همچنین ارائه آموزش ها و طرح های توانمندسازی و تحلیل آزمون ها اهداف را تحقق بخشیم تا در همین راستا کمیته نماد در مدارس شکل گیرد.»
در ادامه موسوی؛ مدیر کلینیک توحید ضمن ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده و تحلیل آزمون های سلامت روان فوریت های روانی- اجتماعی گفت:«این تحلیل ها به صورت کلی بر اساس 27 آیتم مورد نظر این طرح، در شهر تهران بررسی می شود و با تحلیل ها و آمارهای سه سال قبل خودش مقایسه می شود و آسیب شناسی ها و تصمیمات لازم انجام می شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار