معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران:
شناسایی استعدادها و تواناییهای دانشآموزان از اهداف هدایت تحصیلی است
تهران(پانا) - هدایت تحصیلی-شغلی فرآیندی است که طی آن با ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره به دانشآموزان متوسطهاول، کمک میشود تا براساس استعداد ها، توانمندیها، علائق و ویژگیهای شخصیتی؛ اولویتهای ادامه تحصیل در شاخهها و رشتهها، زمینههای دوره دوم متوسطه تعیین شود.
پانتهآ دری؛ معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران در گفت و گو با پانا گفت: «براساس ماده ۲ آیین نامه هدایت تحصیلی و شغلی شناسایی و شناساندن استعدادها، توانایی ها و ویژگیهای شخصی دانش آموزان از اهداف این فرآیند است که با معرفی ملاک ها و عوامل موثر در هدایت تحصیلی محقق می شود.»
وی در ادامه افزود: «بررسی های مشاوره ای و عملکرد تحصیلی دو بخش اصلی این فرآیند را تشکیل می دهد. در برسی های مشاوره ای نتایج آزمون های توانایی، رغبت، نظر مشاور، نظر دبیران دروس هدف، نظر دانشی دانش آموز و اولیاء جمع آوری می شود و در بخش عملکرد تحصیلی، کسب حداقل میانگین دروس هدف با ضریب یک در پایه های هفتم و هشتم و ضریب ۳ در پایه نهم در خردادماه و تاثیر تمامی نمرات دروس دوره متوسطه اول متناسب با زمینه ها و رسالت های تحصیلی با ضرایب اختصاصی محاسبه خواهد شد تا دانش آموزان متناسب با نتایج عملکردی خود در هر دو بخش در دوره متوسطه دوم در یکی از شاخه های متوسطه نظری، فنی و حرفه ای یا کاردانش ادامه تحصیل دهند و متناسب با ظرفیت مناطق برای همه دانش آموزان پایه نهم در انواع مدارس دولتی و غیر دولتی روزانه هدایت تحصیلی صادر می شود که هنگام ثبت نام در مدرسه مقصد برای پایه دهم موظف به ارائه آن هستند.»
دری با توجه به شرایط کرونا خاطرنشان کرد: «در زمان همه گیری کرونا و نبود اجتماع یادگیری حضوری در دبیرستان های دوره اول به ویژه برای دانش آموزان پایه نهم از پاییز سال ۹۹ کمیته هدایت تحصیلی شهر تهران، مناطق و مدارس تشکیل و اقدامات لازم انجام شد. استفاده از ظرفیتهای آموزش مجازی و غیرحضوری که دانش آموزان با بهره گیری از آن برنامه درسی مصوب و مکمل ارائه می شد. اطلاع رسانی موثر به دانش آموزان و اولیاء انجام شد. همچنین با انتشار کتابچه الکترونیکی هدایت تحصیلی و شغلی به تفکیک مناطق شهر تهران تمام فرآیندهای مربوط به هدایت تحصیلی جهت استفاده ذی نفعان در فروردین ۱۴۰۰ در پورتال اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران و مناطق، شبکه آموزش دانش آموزان شاد و سایر بسته های تعاملی ایمن دسترسی به اطلاعات لازم برای معرفی سبد درسی هر رشته و شاخه، انواع مدارس خاص و آزمون های دروس، راه های تماس با مدارس و ظرفیت های ثبت نام پایه دهم میسر شد که کمیته هدایت تحصیلی مناطق و مدارس از رساندن این محتوا به خانواده و دانش آموزان با مصوبات در شورای مدرسه اطمینان حاصل کرده و گزارش های مربوطه جمع آوری شده است.»
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران افزود: «جهت پوشش حداکثری و دسترسی کامل به معرفی رشته های تحصیلی در دبیرستان ها و هنرستان های دوره دوم شهر تهران در مناطق استان اپلیکیشن های متفاوتی هم به همت همکاران مناطق طراحی و معرفی شده و در اختیار دانش آموزان و اولیاء پایه دهم است تا حجم مراجعه حضوری به واحدهای آموزشی دوره دوم کاهش یابد و شرایط تصمیمگیری نهایی بیشتر مهیا شود.»
دری در پایان، ضمن تشکر و قدردانی از عوامل سهیم و موثر در فرآیند هدایت تحصیلی مدارس، مناطق و استان در حوزه های آموزش متوسطه و پردازش که راهبری این دو مهم را در شهر تهران عهده دار هستند، تاکید کرد: «از دانش آموزان پایه نهم و خانواده ها تقاضا می کنیم در زمانی که از پایان امتحانات خردادماه تا صدور نمونه برگ های هدایت تحصیلی در اختیار است جهت بررسی ویژگی های فردی دانش آموز و آینده تحصیلی و شغلی از یک سو و علاقه مندی های وی اقدام کنند و با واقع بینی و دوری از تصمیمات احساسی یا رقابتی فرصت و زمینه توسعه متوازن بین شاخه های رشته ای و لذت یادگیری را در اختیار آینده سازان میهن اسلامی قرار دهند.»
ارسال دیدگاه