دغدغههای آموزش و پرورش کودکان استثنایی دردوران کرونایی
اسلامشهر (پانا ) - دبیران فعال در حوزه آموزش کودکان استثنایی تنها معلم نیستند و قاطعانه میتوان آنها را اسطورههای آموزشی نامید چراکه برای آموزش هر دانش آموز با مشکل خاص میبایست از راهکار خاص استفاده کنند.
دانشآموزان استثنایی، همانند سایر دانشآموزان در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹، بر اساس تدابیر و محدودیتهای ناشی از شیوع کرونا، به صورت مجازی، آموزشهای لازم را فرامیگیرند، اما در این میان، محدودیتها و مشکلات موجود، آموزش این گروه از دانشآموزان را با چالشهایی مواجه کرده است.
این قشر خاص از دانشآموزان، معمولا به هفت گروه آموزشی آسیب دیده شنوایی، آسیب دیده بینایی، معلول جسمی،حرکتی، کم توان ذهنی، اختلال رفتاری،هیجانی و طیف اوتیسم، چند معلولیتی و دارای مشکلات ویژه یادگیری تقسیم میشوند. هر یک از این گروهها باید از شیوه تدریس و یادگیری متفاوتی، هم نسبت به گروههای دیگر و هم نسبت به دانشآموزان عادی برخوردار شوند.
سمیه غلامی مدیر آموزشگاه استثنایی دختران باغچهبان آموزش و پرورش اسلامشهر در گفت و گو با پانا و در این رابطه اظهار کرد:بعد از شیوع کرونا و تعطیل شدن کلاسهای حضوری کنترل وضعیت تحصیلی دانشآموزان استثنایی نیز دچار مشکل شد،چرا که خیلی از دانشآموزان گوشی مناسب نداشتند و دربهترین حالت باید به شکل مشترک با خواهر و برادران خود از گوشی یا تبلت استفاده میکردند و یا مشکل تهیه اینترنت داشتند و در این راستا تلاش شد تا دانشآموزان مشکل دار شناسایی شوند و در جهت به حداقل رساندن مشکلات آنها اقداماتی با همکاری آموزش و پرورش و خیرین انجام پذیرفت.
او افزود: اما آنچه آموزش و پرورش کودکان استثنایی را در شرایط شیوع کرونا دچار مشکل کرده تنها پرداختن به مسائل آموزشی نیست و این تفاوت اصلی آموزش کودکان استثنایی با دانشآموزان عادی است، چرا که در دانشآموزان استثنایی علاوه بر آموزش بخش توانبخشی هم مطرح است و آنها نیازمند خدمات تخصصی گفتار درمانی، کاردرمانی،شنوایی سنجی و مشاورهای هستند و این در حالی است که خانوادههای این دانشآموزان عمدتاً توان مالی بهرهمندی از خدمات توانبخشی در موسسات خصوصی را ندارند و مدرسه به واقع تنها مرجع رسیدگی اینگونه مسائل است .
غلامی تصریح کرد:نکته قابل تأمل این است که آموزش به دانشآموزان دارای نیازهای ویژه به شکل برخط تا چه حد محقق میشود، همکاران فعال در حوزه آموزش کودکان استثنایی تنها معلم نیستند و قاطعانه میتوان آنها را اسطورههای آموزشی نامید چراکه برای آموزش هر دانش آموز با مشکل خاص میبایست از راهکار خاص استفاده کنند،
مدیر آموزشگاه استثنایی دختران باغچهبان آموزش و پرورش اسلامشهر تأکید کرد:در چنین شرایطی با اوجود تمامی مشکلات آموزشی و درمانی این گروه از دانشآموزان تنها راه حل این میتواندباشدکه دانشآموزانی که دارای بیماریهای زمینهای خاص نیستند، غربال شوند و شرایط برای حضورشان با حداکثر رعایت پروتکلهای بهداشتی فراهم شود، اما مشکل اصلی که دراین شرایط خودنمایی میکند این است که این دانشآموزان عمدتاً متحمل هزینه برای طی مسیر رسیدن به مدرسه هم میشوند تا به مدرسه برسد و این مورد نیز باید با حمایت وادین و سایر افراد حل شود.
خبرنگار: حق شناس
ارسال دیدگاه