معاون سواد آموزی استان:
طرح جذب و آموزش اولیاء بی سواد و مخاطبین خاص بازمانده از تحصیل در زنجان با جدیت دنبال می شود
زنجان (پانا) - جلسه قطبی معاونت سواد آموزی استان با روسای ادارات آموزش و پرورش ایجرود، ماهنشان، انگوران و کارشناسان سواد آموزی این مناطق درمحل آموزش و پرورش ایجرود در راستای پیگیری برنامه های اجرایی سند تحول بنیادین و سیاست های سازمان نهضت سواد آموزی برگزار شد.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان، در این جلسه فرحناز فتحی معاون سواد آموزی استان با اشاره به عملکرد مناطق در حوزه سوادآموزی گفت: ایجاد بستر مناسب برای تعامل و هم اندیشی با روسای مناطق می تواند در ارتقاء عملیاتی کردن برنامه های حوزه سوادآموزی نقش بسزایی داشته باشد.
فتحی اجرای طرح شتاب بخشی فعالیتهای سوادآموزی در این سه منطقه را از اولویت های برنامه های معاونت سوادآموزی در سال جدید عنوان کرد و افزود: طرح جذب و آموزش اولیاء بیسواد و جذب مخاطبین خاص بازمانده از تحصیل از اقشار مختلف جامعه روستایی و شهری باید به جدیت دنبال شود.
وی با تشریح عملکرد شورای پشتیبانی و گروه بهبود کیفیت مناطق در سال گذشته تصریح کرد: آموزش و پرورش برای رسیدن به اهداف عالی نظام در حوزه تعلیم و تربیت که در قالب سند تحول بنیادین تبیین و تدوین شده، نیازمند همراهی و همگامی سایر بخش ها و سازمانها است که این موضوع در حوزه سوادآموزی با تشکیل شورای پشتیبانی مناطق به شکل جدی تری دنبال می شود.
معاون سواد آموزی استان اضافه کرد: سیاستهای سازمان بر مدرسه محور بودن فعالیتهای سواد آموزی است تا از ظرفیت فرهنگیان عزیز در این حوزه استفاده شود.
فتحی گفت: امروز تنها آموزش، سواد خواندن و نوشتن به شکل عام نمی تواند جذابیت کافی را برای مخاطبین ایجاد کند.
وی با اشاره به اینکه باید در حوزه سوادآموزی، سواد را با مهارت تلفیق کرده و با ایجاد انگیزه و نیاز، افراد بی سواد را به منظور حضور در کلاس های سوادآموزی جذب کنیم، تصریح کرد: در سال آموزشی جدید در حوزه سوادآموزی در کنار جذب افراد بی سواد و کم سواد به شکل عمومی، باید فعالیتهای سواد آموزی بر گروههای خاص کارگری، زنان سرپرست خانوار و کارگران شهرداری و سایر اقشار خاص بی سواد متمرکز شود.
معاون سواد آموزی استان با تاکید بر فعالیتهای مدرسه محور و با شعار هر واحد آموزشی حداقل یک کلاس سواد آموزی افزود: سعی خواهیم کرد تمام اولیاء بی سواد و کم سواد را تحت پوشش دوره های سوادآموزی ببریم اما با توجه به وضعیت کنونی به دلیل شیوع بیماری کرونا و به منظور حفظ سلامت جسمی و روانی سوادآموزان، در سال جدید باید سعی کرد روش های آموزش فرد به فرد و خودآموز با پشتیبانی افراد باسواد خانواده به ویژه دانش آموزان در اولویت فعالیت های آموزشی قرار گیرد.
در ادامه مهدی صیادی رئیس اداره آموزش و پرورش منطقه ماهنشان به بیان پیشنهادات خود در زمینه استفاده از ظرفیت سایر دستگاه ها و مشکلات موجود از جمله عدم شرکت سوادآموزان در امتحانات پایانی در شرایط خاص کرونا، کمبود آموزش دهنده جدید و مشکلات ناشی از شرایط جغرافیایی، فرهنگی و اجتماعی منطقه اشاره کرد.
اکبر محمدی رئیس اداره آموزش و پرورش منطقه انگوران هم ضمن تشکر از برگزاری جلسه قطبی، به بیان مشکلات همکاران فرهنگی غیر بومی پرداخت و ضرورت وجود ابزارهای تشویقی را در استفاده از ظرفیت سایر دستگاهها بیان کرد.
شریعتی رئیس اداره آموزش و پرورش منطقه ایجرود هم توضیحاتی در مورد اقدامات منطقه در حوزه سوادآموزی از جمله پالایش اولیای بیسواد ارائه داد و طرح خودآموز را با توجه به فرهنگ منطقه و وجود ترک تحصیل و ازدواج زود هنگام در برخی بخشها مفید دانست.
در ادامه سهیلا حیدری رئیس اداره سواد آموزی استان به ضرورت اجرای متوازن ۷ برنامه اجرایی سند تحول حوزه سواد آموزی تاکید کرد.
وی گفت: مشارکت سازمانها و نهادها با ظرفیت شورای پشتیبانی سوادآموزی مناطق امکان پذیر است و سازمانها و نهادهای برتر حوزه سواد آموزی سالانه در سطح استان و کشور تشویق می شوند.
ارسال دیدگاه