شوق و شور کودکانه جهت حفظ آیات قرآن کریم
قرچک (پانا) خانواده گنجعلی با دو فرزند به اسمهای مائده، ده ساله، حافظ کل و مهدیه، هشتساله، حافظ سیزده جزءقرآن کریم ساکن قرچک و از دانش آموزان مدرسه شاهد ریحانه النبی هستند.
به گزارش دفتر اطلاع رسانی و روابط عمومی مدیریت آموزش و پرورش شهرستان قرچک،معصومه خداویسی، مادر خانواده، اصالتش به قروه کردستان میرسد و ابوالفضل گنجعلی، پدر خانواده، متولدتفرش، دارای مدرک کارشناسی و در حال حاضر کارمند سازمان میراث فرهنگی و مشغول به خدمت در موزه فرش است
پدر خانواده از علاقه خودش به یادگیری قرآن گفت و اینکه مصمم شد تا فرزندانش را در کلاسهای حفظ قرآن ثبتنام کند و در این باره اظهار کرد: هنگامی که مائده سهساله بود تصمیم داشتم که او را در کلاس قرآن مسجد جامع قرچک ثبتنام کنم، اما با داشتن فرزند دیگر و سختیهای رفتوآمد مردد بودم. سپس خواب مرحوم پدرم را دیدم که با جملاتی مرا تشویق به این انجام این کار کرد.
او در ادامه افزود: در همان خردسالی مائده را در کلاس زبان انگلیسی نیز ثبتنام کردم اما او به تکرار آیات قرآن بیشتر رغبت داشت تا یادگیری زبان. در طول دو سال توانست سه جزء را در خانه با تمریناتی که با خودم داشت حفظ کند، در حالی که هنوز خواندن و نوشتن نمیدانست و با شنیدن مکرر آیات را حفظ میکرد.
خداویسی با اشاره به تشویقهایی که برای حفظ کودکش در نظر گرفته بود، بیان کرد: هنگامی که مائده هر سوره یا تعدادی از آیات را حفظ میکرد، اسباببازیهایی را که دوست داشت برایش هدیه میگرفتم یا او را به مراکز تفریحی میبردم.
او با اشاره به اینکه پس از آن احساس کردم حفظ آیات برایش سخت شده است، اضافه کرد: به دنبال ثبتنام در دورههای روخوانی و روانخوانی برای مائده رفتم. هنگامی که در این دورهها شرکت کرد پیشرفت بیشتری داشت. مهدیه هم به دلیل تکرار آیات در فضای خانه علاقهمندیاش به حفظ را نشان شد، به گونهای که آیات را نامفهوم تکرار میکرد.
مائده و مهدیه از قرآنآموزان دارالقرآن آستان حضرت عبدالعظیم(ع) هستند و زیر نظر خانم ذاکری و دیگر اساتید آنجا آموزش میبینند.
خداویسی درباره مجموعهای از مراقبتها در دوران بارداری برای پرورش اینگونه فرزندان، اظهار کرد: وضو داشتن، توسل به اهل بیت(ع) و مداومت بر خواندن قرآن قطعاً در پرورش چنین فرزندانی مؤثر است.
پدر مائده و مهدیه با تأکید بر اینکه این راه راه سختی است و نیازمند صرف وقت است، درباره تأثیر همراهی والدین در این زمینه بیان کرد: پدر و مادر باید همراه و همگام فرزندان باشند تا فرزندان با شوق حرکت کنند.
مادر خانواده نیز در سخنانی درباره سطح کلاسهای شهرستان قرچک و نحوه آشنایی با دارالقرآن حرم عبدالعظیم(ع) گفت: در قرچک کلاسهای آموزشی هست، اما مائده پس از آشنایی با خانم ذاکری و به دلیل علاقهای که به وی داشت به دارالقرآن حرم عبدالعظیم(ع) رفت و با عنایت سیدالکریم، مائده حافظ کل قرآن شد و مهدیه در نیمههای راه است. کلاسهایشان دو روز در هفته بود که هر روز یک صفحه را حفظ میکردند، به طوری که معنی آیات جدید و روش حفظ را میگفتند و در خانه هم آیات را با هم مباحثه و تکرار میکردیم.
مائده درباره سختترین آیهای که حفظ کرد گفت: کلمه «مؤتفکات» در آیه ۹سوره حاقه بود «وَ جاءَ فِرْعَوْنُ وَ مَنْ قَبْلَهُ وَ الْمُؤْتَفِکاتُ بِالْخاطِئَةِ» چون سنم کم بود، سواد نداشتم و مادرم هر چه تکرار میکرد نمیتوانستم بگویم تا اینکه با راههای مختلف بالاخره توانستم حفظ کنم.
مهدیه درباره بازیهای مورد علاقهاش و مباحثههایی که با خواهرش دارد، اظهار کرد: من و مائده بازیای داریم که طی آن یک جزء از قرآن را به صورت آیه آیه میخوانیم. مهم سرعت عمل در خواندن آن است. ژیمناستیک را دوست داریم و هر دو دوچرخه داریم و حیاطمان بزرگ است و در آنجا دوچرخه بازی میکنیم.
خداویسی در پاسخ به این سؤال که آیا نگران دلزدگی فرزندانش از ادامه راه نبوده است، بیان کرد: چرا، خیلی نگران بودم، به ویژه هنگامی که حفاظ به پانزدهم و یا هجدهم جزء میرسند خسته میشوند و سرعت حفظ آنها پایینتر میآید، اما با تشویقها و جوایزی که به آنها داده میشود میتوان آنها را علاقهمند نگه داشت.
او تصریح کرد:روش دارالقرآن عبدالعظیم(ع) اینگونه است که هنگامی که قرآنآموزان یک جزء را حفظ میکنند، آزمون گرفته میشود و به افرادی که بالاترین نمره را کسب کرده باشند، لوح تقدیر و جوایزی اهدا میشود و همین امر مشوق آنها برای ادامه راه است.
مائده درباره برنامه تثبیتش اظهار کرد: روزی سه جزء را مرور و تثبیت میکنم، به طوری که پنج صفحه یا ده صفحه را به مادرم تحویل میدهم و روزهایی که مدارس تعطیل است(پنجشنبهها و جمعهها) حدود پنج جزء را مرور میکنم. البته پنجشنبهها کلاس تثبیت نیز دارم و دو جزء را آنجا مرور میکنم.
وی درباره نقش خود در زمینه تشویق دیگر دوستانش برای روی آوردن به قرآن اضافه کرد: به همکلاسیهایم بارها از مزایای حفظ قرآن در تقویت حافظهام و همچنین کمک در درسهایم گفتهام و دوستانم نیز تشویق شدهاند و گاه نیز در کلاسهای حفظ شرکت و جزء سیام را حفظ کردهاند.
مهدیه نیز روزی دو جزء را مرور و تثبیت میکند و تحویل مادرش نیز میدهد. مائده و مهدیه در کنار زهرا ذاکری از اساتیدی چون مشفق، رحمانی، عمیدی و سیدصالحی دارالقرآن عبدالعظیم(ع) استفاده کردهاند.
مادر این دو حافظ قرآن در پاسخ به این سؤال که مائده و مهدیه با صدای کدام قاری بیشتر محفوظاتشان را تکرار میکنند، اظهار کرد: مائده و مهدیه تلاوتهای محمدصدیق منشاوی و شهریار پرهیزکار را گوش میدهند و حتی مائده نیز مقامات را از استاد محمدحسین سبزعلی فراگرفته است.
خداویسی درباره برنامه آینده قرآنی فرزندانش افزود: بعد از دورههای تثبیت، مائده را در کلاسهای مفاهیم و ترجمه آیات نامنویسی کردهایم تا بیشتر با مضامین آیات آشنا شود تا پاسخ به سؤالهایی را که درباره چرایی معانی آیات دارد دریافت کند و بر روی اتمام حفظ مهدیه متمرکز شدهایم. مائده علاقه دارد که قرآن را به زبان انگلیسی فراگیرد. بنابراین بعد از اتمام دوره مفاهیم و ترجمهاش، در کلاس انگلیسی شرکت خواهد کرد.
مائده رتبههایی در مسابقات عترت، الحافظون و حد نصاب در سیزدهمین دوره مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) دارد و مهدیه نیز در رشته حفظ ۷جزء مسابقات الحافظون رتبه اول و در سیزدهمین دوره مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) نیز حد نصاب را کسب کرده است.
خداویسی در پاسخ به این سؤال که آیا فکر میکردید روزی خانواده قرآنی داشته باشید، افزود: این راه را دوست داشتم اما هیچ گاه فکر نمیکردم فرزندانم این راه را ادامه دهند. در شهرستان محل زندگیمان بچههای زیادی بودند که در کلاسهای حفظ در کنار مائده بودند، اما تعداد انگشتشماری در این عرصه ماندند.
پدر مائده و مهدیه با اشاره به برکات قرآن در زندگیاش، خاطر نشان کرد: هرچه در زندگی دارم از برکات قرآن است. زمانی مائده موقع خواب حتماً با پخش آیتالکرسی میخوابید و مادام طنین تلاوت قرآن در خانه ما بود. مادران باید به اندازهای که به حضور فرزندانشان در کلاسهای دیگر اهمیت میدهند، به حضورشان در کلاسهای قرآن نیز اهمیت بدهند.
خبرنگار : مریم قنبری
ارسال دیدگاه