مشاور وزیر آموزش و پرورش:
آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین به دنبال تربیت دانشآموزان مهارتمحور است
اردبیل (پانا) - مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین به دنبال تربیت دانشآموزان مهارتمحور در قالب ساحتهای ششگانه سند تحول بنیادین است.
به گزارش پانا به نقل از اداره کل آموزش وپرورش استان اردبیل؛ محمدرضا مسیبزاده در همایش انجمن اولیا و مربیان مدارس اردبیل در محل کانون فرهنگی و تربیتی شهید رجایی گفت: آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین به دنبال این است که دانشآموزان را تربیت کند که بتوانند مهارتهای زندگی را در قالب ۶ ساحت مندرج در سند محقق کنند.
وی اظهار کرد: مهمترین کار اولیا توجه به دانشآموزان و مشارکت دادن آنها در امور جاری زندگی است و صِرف کنترل رفتار بچهها کارساز نخواهد بود.
مشاور وزیر و دبیر کمیسیون آموزش عمومی قرآن کشور با اشاره به ۴ اصل در اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش افزود: محوریت مدرسه به عنوان اولین اصل مورد توجه بوده بهطوری که موضوع اصلی نظام تعلیم و تربیت، مدرسه و کلاس درس و معلمان و اولیا است.
مسیبزاده ادامه داد: اصل دوم، فراگیری فعالیتها در عین اثربخشی است و ما مسئول تعلیم و تربیت تمام فرزندان این مرز و بوم هستیم و لازم است ضمن فراگیری و عمومیت بخشیدن به برنامهها و فعالیتها به دنبال اثربخش کردن آنها نیز باشیم.
وی افزود: اصل بعدی، مشارکتپذیری و مشارکتجویی است و لازم است در تمام فعالیتهای مدارس، کار را تا جایی که ممکن است به خود دانشآموزان واگذار کنیم و قطعا در این مسیر به نتایج بهتری خواهیم رسید.
مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت: اصل ارزشی بودن کار گروهی در مقابل کار انفرادی نیز چهارمین اصل بوده و این موضوع ما را به اهمیت کار گروهی در فعالیتهای پرورشی و فرهنگی و علمی و ورزشی و... رهنمون خواهد ساخت.
مسیبزاده با بیان اینکه بدون حضور و مشارکت اولیا، کارهای تربیتی و آموزشی مدارس به ثمر نخواهد نشست، افزود: حضور اولیا در برنامههای مختلف مدارس ضروری بوده و نشاندهنده اهمیت دادن آنها به سرنوشت بچهها است.
کلاماله صفری، مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل نیز در این همایش اظهار کرد: بدون توجه به نقش اولیا و عدم مشارکت آنها در مدیریت مدارس، هیچ توفیقی نصیب تعلیم و تربیت نخواهد شد.
صفری افزود: هفته پیوند اولیا و مربیان، فرصت مغتنمی است تا بر اساس سند تحول بنیادین، یکی از اساسیترین ارکان مدرسه یعنی انجمن اولیا را تقویت کرده و نقش بیشتر و پررنگتری به آنها بسپاریم.
غفور حضوری، معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل نیز ضمن تاکید بر لزوم توجه به بحرانهای هویتی و اعتقادی دانشآموزان اظهار کرد: معلمان و مربیان تربیتی در این زمینه باید به توانمندسازی و تحقق استعدادها، شناسایی و تقویت آنها توجه کنند.
حضوری، پاسخگویی به تنوع نیازهای دانشآموزان و همچنین گوش دادن به صدای دانشآموزان را مهم و ضروری بر شمرد و گفت: دانشآموزان به عنوان آیندهسازان کشور باید در تصمیمسازی و تصمیمگیری مشارکت داشته باشند.
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل، ۴ اصل فراگیری، اثربخشی، مدرسهمحوری، مشارکتپذیری و مشارکتجویی را در تربیت تمامساحتی دانشآموزان مهم دانست.
ارسال دیدگاه