مدیر انجمن در نشست رسانه ای خبر داد:
تشکیل انجمن محاسبات سریع ذهنی و ریاضیات خلاق
خبرگزاری پانا:سلمان داداشیمدیر انجمن محاسبات سریع و ذهنی درباره این شیوه محاسباتی از تشکیل انجمنی با همین نام خبر داد و گفت این انجمن به صورت رایگان محاسبات ریاضی را در مقاطع تحصیلی مختلف به دانش آموزان آموزش خواهد داد.
به گزارش خبرگزاری پانا، وی در آغاز سخنان خود به رویکردهای جدید آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: مشاورین تحصیلی به این نتیجه رسیدهاند که آموزش و پرورش برای دانشآموزان باید بر طبق یک تفکر سیستماتیک انجام پذیرد.اهمیت مسائل پرورشی در آموزش به سیستمی منجر می شود که کمک می کند تا دانش آموزان بتوانند همزمان از دو نیم کره مغز خود استفاده کنند.یکی از این سیستمها، محاسبات سریع است. در این شیوه افراد از نیمکره راست مغز خود برای محاسبات بهره می گیرند. در حالی که در حالت عادی فعالیتهایی چون ورزش، خواندن داستان، رمان و ... توسط نیمه راست مغز و یادگیری فلسفه، منطق و ریاضیات توسط نیمه چپ مغز اتفاق میافتد.
وی ادامه داد: انجام محاسبات پیچیده و حتی ساده ریاضی از جمله جمع اعداد چندین رقمی، تفریق، ضرب، تقسیم، به توان رساندن، جذر گیری و …در هنگام امتحاناتبر روی کاغذ بسیار سخت و خسته کننده است. در بیشتر مواقع همین محاسبات ساده و پیش پا افتاده باعث بروز اشتباهاتی جبران ناپذیر می شود.
داداشی با اشاره به این موضوع که محاسبات ذهنی دانشآموز را قادر می سازد تابه راحتی مسائل را حل کند؛ توضیح داد: جادو در ریاضی یا محاسبات سریع و ذهنی ریاضی شامل فرمول ها و تکنیکهایبسیار ساده است که این شیوه از مجموع ۸۰ منابع خارجی و ۲۰ درصد از منابع داخلی گرد هم آمده وبرای اولین بار در کشور بصورت جامع، جمع آوری و بومیسازی شده است و به دانشآموزان و دانشجویان در هم مقطع از ابتدائی تا کارشناسی ارشد امکان می دهدکه محاسبات ریاضی را بصورت سریع و ذهنی انجام دهند و از ماشین حساب بی نیاز شوند.
داداشی با اشاره به این که سیستم آموزشی جادو در ریاضی مورد تایید آموزش و پرورش است تاکید کرد:علاوه بر سازمان آموزش و پرورش، این شیوه مورد تایید دبیرخانه راهبرد ریاضیات کشور ، انجمن علمی کانون فرهنگی آموزش و پرورش، انجمن علمی پژوهشسراهای و همچنین مورد تایید اساتید و مشاوران برتر کشور است. علاوه بر این مناطق ۱ تا ۳ آموزش و پروش برای اجرای آزمایشی این طرح انتخاب شده اند.
وی با اشاره به آغاز به فعالیت انجمن محاسبات سریع و ذهنی، افزود: این مرکز برای ایجاد فرصت برابر آموزشی در سراسرکشور، علاوه بر کلاسهایآموزش حضوریدر موسسه ، مدارس و مراکز آموزشی ، به شیوه آموزش مکاتبه ای از طریق ارسال بستههای آموزشی که شامل کتاب و DVDهایتصویری و غیره به متقاضیان شیوه محاسبات سریع ریاضی را می آموزد.
وی همچنین تاکید کرد: کاربران این بستهها از پشتیبانی هم برخوردارند. تمامی سوالات هم از طریق سایت ما به نشانی www.onteach.ir و هم از طریق ایمیل پاسخ داده خواهد شد.
مدیر انجمن محاسبات سریع و ذهنی با اشاره به استفاده آموزش نوین از این شیوه گفت: این روشها در کشورهایاروپایی از جمله آلمان ، سوئد و کشورهایامریکایی و حتی کشورهایآسیایی چون ژاپن، چین،هند،مالزی و کشورهایی ازین دست در مدارس ، دانشگاهها و همپنین به کارمندان بانک ها ، صندوقداران ، تاجران و غیره آموزش داده می شود.
او به این نکته تاکید کرد که این روش محاسباتی جام جهانی هم دارد و هر ۲سال یکبار در کشورهای مختلف برگزار می شود .
داداشی در پاسخ به این سوال که برای یادگیری این تكنیك ها به ضریب هوشی معینی نیاز است یا این كه هر فرد به شرط علاقه و تمرین می تواند ذهنش را به ماشین حساب شخصی اش تبدیل كند؛ گفت: یادگیری این تكنیك ها هیچ محدودیتی ندارد؛ یعنی همه افراد با هر میزان هوش می توانند محاسبات ریاضی را در ذهن انجام دهند. در دنیا یك روش مشهور به نام «تراختن برگ» وجود دارد كه این مساله را اثبات می كند. این دانشمند ثابت كرد حتی یك فرد كم توان ذهنی هم می تواند محاسبات ریاضی را در ذهن انجام دهد. مستندات مربوط به این موضوع نیز موجود است، همان اسنادی كه نشان می دهد تراختن برگ موفق شده نحوه ضرب كردن ده رقم در ده رقم را به یك فرد كم توان ذهنی آموزش دهد. به اعتقاد من این محاسبات فقط تمرین و پشتكار می خواهد.
وی همچنین در پاسخ به این سوال که چه سنی برای یادگیری این تكنیك ها مناسب تر است؛ خاطرنشان کرد: ما این تكنیك ها را از سوم دبستان آموزش می دهیم كه به اعتقاد من بهترین سن است. به طور سنتی، در این سال طی ۹ ماه به دانش آموز جدول ضرب را یاد می دهند، اما ما جدول ضرب را خیلی راحت و با استفاده از انگشتهایدست به دانش آموز آموزش می دهیم كه به این ترتیب، فرد جدول ضرب را در سه هفته یاد می گیرد و در دو هفته می آموزد انگشت در محاسبات را حذف كند.
داداشی در پاسخ به این سوال که به جر بالا رفتن سرعت محاسبات، این تکنیک کاربردهای دیگری دارد یا خیر؛ توضیح داد: آموزش سنتی در مدارس باعث می شود فقط نیمكره چپ مغز ما ـ آن هم نه به طور كامل ـ فعال شود و نیمكره راست بی استفاده بماند، اما این محاسبات باعث می شود هر دو نیمكره فعال و بتدریج ورزیده شود.این در حالی است كه برای آموزش این تكنیك ها ما از مفاهیم اصلی ریاضی استفاده می كنیم، یعنی ابتدا به دانش آموز، روشهایسنتی محاسبه را یاد می دهیم و سپس روشهایسریع و جدید در ریاضیات را كه حدود ۸۰ درصد از آنها نیز روشهایبین المللی و پذیرفته شده است. این تكنیك ها به دانش آموز كمك می كند نگاهش به ریاضیات را تغییر دهد و بداند خودش نیز می تواند یك فرمول اختراع كند.
ارسال دیدگاه