/مهمترین دستاوردهای وزارت آموزش و پرورش در دوره دکتر حاجی‌بابایی/

جشنواره ˝جابربن‌حیان˝ اقدامی تحولی و پژوهش محور در دوره ابتدایی

خبرگزاری پانا: برگزاری جشنواره جابربن‌حیان از سال 90 در مقطع ابتدایی، یکی از مهم‌ترین دستاوردهای تحول بنیادین آموزش و پرروش است که به پژوهش‌محوری و پرورش تفکر خلاق در دانش‌آموزان این مقطع منجر شده‌است.

کد مطلب: ۷۱۳۵۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا، برگزاری جشنواره جابربن حیان در مقطع ابتدایی یکی از مهم ترین دستاوردهای تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت کشور است. این جشنواره با هدف پویایی نظام آموزش و پرورش از طریق نهادینه كردن تحقیق و پژوهش و نیز تقویت حس كنجكاوی و اشتیاق به تحصیل، پرورش قدرت تفكر و حل مسئله در دانش آموزان دوره ابتدایی شکل گرفته است.

از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره می توان به تقویت مهارت های زندگی، کمک به تحقق اهداف مهارتی درس علوم تجربی، تحقق اهداف نگرشی درس علوم تجربی، شناسایی و تقویت استعداد های فردی و ایجاد زمینه ای مناسب برای کار آفرینی، ارائه مواد درسی به صورت در هم تنیده، ایجاد موقعیت مناسب برای ارزشیابی توصیفی، افزایش توانمندی در حوزه IT و تشویق به استفاده از ICT برای رفع نیاز های اطلاعاتی مربوط به پروژه علمی در دانش آموزان مقطع ابتدایی اشاره کرد.

پروژه ی علمی عبارت است از کوشش علمی انفرادی یا گروهی دانش آموزان درباره یک موضوع معین که دانش آموزان ضمن این کوشش هیجان انگیز علمی، کار یک دانشمند را انجام می دهند و نگرش ها و مهارت های علمی او را پیدا می کنند. یعنی دانش آموزان سعی می کنند به دقت مشاهده کنند، سوال بپرسند، جمع آوری اطلاعات کنند، فرضیه بسازند، آزمایش کنند و نتایج کار علمی خود را جمع بندی و ارائه نمایند.

در طرح جابربن حیان یک پروژه دارای ماهیت علمی و تجربی بوده و دانش آموز را با روش علمی آشنا می کند و موضوع آن از محتوای کتاب های درسی منشا گرفته و یا یک موضوع آزاد است.

وزیر آموزش و پرورش درباره جشنواره جابربن حیان می گوید: این جشنواره مبتنی بر آموزهای اسلامی و شجره طیبه و یک طرح پژوهشی است.

وی معتقد است: دانش آموزان باید از دوران كودكی به پژوهش بپردازند؛ پژوهش فقط ساخت یك وسیله نیست بلكه باید ذهن دانش آموز به جستجو بپردازد. اگر انسان در محیط پیرامون دقت كند و سنجیده عمل نماید دیگر اتفاقات ناشایست در جامعه رخ نخواهد داد.

حمیدرضا حاجی بابایی با اشاره به كسب رتبه های برتر تولید علم در جهان از طریق آموزش و پرورش، می افزاید: 7 میلیون دانش آموز ابتدایی در كشور وجود دارد كه اگر فقط 200 هزار نفر از آنها پژوهشگر شوند، تحولی عظیم در جامعه رخ خواهد داد.

در واقع برگزاری جشنواره جابربن حیان فرصتی برای شکوفایی استعداد های علمی و پژوهشی دانش آموزان است و به کمک این جشنواره دانش دانش آموز به مهارت تبدیل می شود و مقدمات شناخت علمی دانش آموز از محیط و شناسایی استعدادها و تفکر ذاتی از طریق مشاهده و آزمون و خطا از طریق این جشنواره فراهم می شود.

فاطمه قربان، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در گفت و گو با خبرنگار آموزش و پرورش پانا درباره جشنواره جابربن حیان می گوید: جشنواره جابربن حیان از سال 90 تاکنون هر سال با رویکرد پژوهش محوری در 4 مرحله در سطح مدرسه، منطقه، استان و کشوری برگزار می شود.

وی با بیان اینکه اگر دانش آموز پژوهش محور پرورش یابد، در آینده فردی مبتکر، خلاق و نوآور خواهد شد، می افزاید: از معلمین این انتظار را داریم که فعالیت ها و موضوعات پژوهشی را به دانش آموزان اعلام کنند تا این فرصت برای دانش آموزان ایجاد شود که بتوانند در راستای استعدادهای خود فعالیت های پژوهشی انجام دهند.

قربان با تاکید بر اینکه معلمان باید فعالیت های پژوهشی را در اولویت فعالیت های خود در کلاس قرار دهند، معتقد است: جشنواره جابربن حیان با رویکرد پژوهش محوری، به دانش آموز ابتدایی کمک خواهد کرد که از همان دوره ابتدایی به فکر کردن عادت کند و پیرامون هر آنچه که در اطرافش می بیند تفکر کند و برای یافتن پاسخ مسائل به فعالیت های پژوهشی رو بیاورد و به عبارتی، مهارت حل مسئله را یاد گیرد.

به عبارتی می توان گفت دانش آموزان با شرکت در جشنواره جابربن حیان به دانشمندان کوچکی تبدیل شده اند و با تفکر آزمایش فرضیه هایی را به اثبات رسانده و رتبه های علمی کسب کرده اند.

در واقع جشنواره جابربن حیان یکی از مهم ترین دستاوردهای تحول بنیادین آموزش و پرورش است که به تقویت روحیه کنجکاوی و پرسشگری، تمرین مهارتهای زندگی، پرورش تفکر فلسفی، تقویت حقیقت طلبی و خداجویی، فراگیری مواد درسی به صورت درهم تنیده، تقابل والدین و مدرسه ، تحقق یادگیری مادام العمر، تمرین مدیریت زمان و شکل گیری ایجاد زمینه کارآفرینی از دوره ابتدایی در دانش آموزان شده است.

گزارش از زهرا لک/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار