معاون آموزش ابتدایی: نکته اساسی طرح مدرسه کارآمد حذف روش سنتی ارزشیابی دانشآموزان است
تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در آیین رونمایی از طرح مدرسه کارآمد (توانمندساز) در سالن اجتماعات اداره کل آذربایجان شرقی، بر موثر بودن اجرای این طرح تاکید کرد.
به گزارش معاونت آموزش ابتدایی آموزش و پرورش، رضوان حکیمزاده در خصوص اهمیت راهبران آموزشی در دستگاه تعلیم و تربیت گفت: امسال در کشور سی هزار و ۸۰۰ دانشآموز بازمانده از تحصیل با کمک راهبران آموزشی برای ادامه تحصیل به مدارس بازگشتند.
حکیمزاده افزود: طرح مدرسه کارآمد به جای نیازسنجی بلندمدت به دنبال نیازسنجی بهروز بوده و اعتماد به معلم و مدیر را سرلوحه کارخود قرار داده است.
معاون وزیر آموزش وپرورش ادامه داد: در طرح مدرسه کارآمد هر معلم به عنوان یک مدرسه خوب فرض شده است و توانمندسازی معلمان با دادن نقشهای مختلف به آنان محقق میشود.
حکیمزاده طرح کارآمد را یک جریان فعال مدرسه محور برشمرد و افزود: نکته اساسی در این طرح حذف ارزشیابی سنتی و استفاده از روشهای مختلف گزارش دهی برای ارزشیابی دانشآموزان است.
تصمیم وزیر آموزش و پرورش در حذف آزمون خردمندانه بود
وی اظهار کرد: تصمیم درست و خردمندانه وزیر آموزش و پرورش در حذف آزمونها باعث شعف و شادی همه آحاد مردم شده و مجموعه معاونت آموزش ابتدایی از تصمیم مقام عالی وزارت حمایت میکند.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش وپرورش تأکید کرد: فضاسازیهایی که این روزها علیه ممنوعیت برگزاری آزمون در دبستانها صورت میگیرد، منویات تربیتی ندارد بلکه نیات سودجویانه دارد.
وی در ادامه اظهار کرد: وجود آزمونها و کتابهای کمک آموزشی برای دانشآموزان استرس ایجاد میکند و رویکرد مجموعه شورای عالی آموزش و پرورش حذف آنها از فرآیند آموزش دوره ابتدایی است.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: همه اهداف متعالي در سند تحول، تحت تاثير جريان آزمونها قرار گرفته بود و مدارس برای آمادگي دانشآموزان حتي از پايه هاي اول و دوم دبستان به سمتي مي رفتند كه دانشآموزان را براي چنين آزمونهايي آماده كنند. هدف تعليم و تربيت به چند تست تقليل يافته بود تا كودكان برچسب تيزهوشي بخورند و اين جريان، تعليم و تربيت را در دوره ابتدايي تعطيل كرده بود.
حکیمزاده افزود: برگزاري آزمونهاي تيزهوشان و مدارس نمونه در پايه هفتم باعث شده بود تا مدارس دوره ابتدايي به جاي افزايش تمركز بر تعليم و تربيت، محور بودن بحث تربيت و پرورش و يادگيري مهارتهاي دانشآموزان، همه انرژي خودشان را صرف قبولي و رتبهآوري دانشآموزان در چنين آزمونهايي كنند و در چنين فضايي صحبت از تربيت، خلاقيت و ... بيمعنا ميشود.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش وپرورش خاطر نشان کرد: یکی از رویکردهای اساسی معاونت ابتدایی، تاکید به قرآن به عنوان مبنای اصلی تربیت و بهترین کتاب درس برای زندگی بشری است.
این مقام مسئول در وزارت آموزش وپرورش با اشاره به اینکه تربیت یک جریان آزاد است تصریح کرد: یکی از اصول ما تاکید بر اراده آزاد انسان و پرهیز از اجبار است.
حکیمزاده با بیان اینکه در آیات بسیاری واژه رحمت آمده است، افزود: تشویق، رحمت و بخشش، اصالت دادن به کار جمعی و مشارکت از اصولهای اساسی حوزه معاونت آموزش ابتدایی است.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش وپرورش اظهار کرد: مدرسه باید به مکانی برای ابراز وجود تمام دانشآموزان باشد و درکارهای پرورشی وآموزشی از استعداد تمام دانشآموزان استفاده شود.
در پایان این مراسم معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش وپرورش استان از طرح مدرسه کارآمد (توانمندساز) رونمایی کرد.
ارسال دیدگاه