رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی: اقتدار آموزش و پرورش را از چشم مردم نیندازیم

تهران (پانا) - رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به انتقادات وارد بر کتاب‌های درسی معتقد است همگرایی ملی در مدارس اتفاق می‌افتد و باید اشکالات موجود در کتاب‌های درسی را آگاهانه مطرح کنیم و برای رفع آن بکوشیم.

کد مطلب: ۷۰۹۸۰۶
لینک کوتاه کپی شد

حجت الاسلام محی‌الدین بهرام محمدیان در جمع خبرنگاران درباره انتقادات وارد بر کتاب‌های درسی با تغییرات آن اظهار کرد: سعی می‌کنیم کتاب‌های درسی متناسب با نیاز روز برای دانش‌آموزان در نظر گرفته شود زیرا تفکراتی نسبت به این تغییرات نگاه منتقدانه دارند باید روی آن موضوعات بررسی‌های بیشتری شود.

وی ادامه داد: انتقاداتی بر کتاب‌های درسی و تغییراتی نظیر ورود درس شهید حججی به کتاب‌ها وارد است و این تغییر را تبلیغ خشونت و جنگ می‌دانند در حالی‌که چنین مصادیقی نشان از مقاومت و پایداری است.

حجت الاسلام محمدیان ادامه داد: قشر متفکر جامعه باید متوجه این موضوع باشد که مشکلاتی در مدارس وجود دارد اما نباید این مشکلات با بدلسازی‌ها و بزرگنمایی مورد مبالغه قرار گیرد.

مدارس هویت دانش‌آموزان را تقویت می‌کنند

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به برخی انتقادات و نگاه منطقه‌ای به مطالب درسی تصریح کرد: همگرایی ملی در مدارس اتفاق می‌افتد. دانش‌آموزان و نسل آینده در مدارس ایرانی بودن و ملیت خود را می‌شناسند بنابراین برخی انتقادات ناآگاهانه درباره نگاه تعصبی به منطقه‌ای خاص از کشور و تأکید بر پررنگ شدن منطقه در کتاب‌های درسی باعث یاس و ناامیدی و ایجاد مشکل در جامعه می‌شود.

حجت الاسلام محمدیان عنوان کرد: اگر اشکالی در روند آموزشی می‌بینیم نباید آن را نادیده گرفت و توجیه کنیم بلکه برای رفع آن باید تلاش شود اما بزرگنمایی کردن در چنین مواردی صحیح نیست.

وی افزود: افرادی که ادعا می‌کنند مرجعیت فکری دارند باید به‌جای ذره‌بین دست گرفتن برای بزرگنمایی مشکلات به اصلاح آن بپردازند و با اطلاعات کامل نسبت به مسئله‌ای آن را مطرح کنند و راهکار لازم را ارائه دهند البته باید این مسئله را هم در نظر بگیریم که نادیده گرفتن اشکالات به صلاح نیست.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: از سالی که کتاب‌های درسی پایه اول تغییر کرده است دیگر به سراغ این کتاب نرفتیم و سیر تغییرات کتاب‌های درسی برای سال‌های بعد مورد توجه قرار گرفت که اکنون به پایه یازدهم رسیده است و بر اساس قانون هر 5 سال یکبار بازنگری کتاب‌های درسی انجام می شود.
گردش مالی کتاب‌های کمک آموزشی بالاست
وی با اشاره به روند تولید کتاب‌های کمک آموزشی و گردش مالی آن افزود: ما هم قبول داریم که گردش مالی کتاب‌های کمک آموزشی بالاست و این مسئله به دلیل پررونق بودن بازار کنکور در جامعه است که البته بارها اعلام نارضایتی کردیم و این موضوع را باعث خدشه‌دار شدن سندتحول بنیادین می‌دانیم اما چنین معضلی در جامعه وجود دارد.
محمدیان تصریح کرد: مقام معظم رهبری روز معلم سال گذشته فرمودند دست‌هایی در تلاش هستند که آموزش و پرورش رسمی را از چشم بندازند که با توجه به فرمایش ایشان باید بیشتر در مسائل آموزش و پرورش توجه کنیم.
آموزش و پرورش را با انتقادات ضعیف نکنیم
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ادامه داد: اگر به طور مداوم از آموزش و پرورش انتقاد کنیم و آن را ضعیف بشماریم ضربه به این نهاد زدیم و باید متوجه باشیم که به گونه‌ای برخورد شود تا اقتدار آموزش و پرورش از چشم مردم نیفتد.
وی درباره سود حاصل از تغییر کتاب‌های درسی و انتقاداتی که به آن وارد بوده است گفت: انتظار داشتیم تا مسئولانی که چنین تفکری دارند ابتدا درباره اقدامات وزارتخانه متبوع خود و ارتباط آن با آموزش و پرورش سخن بگویند به عنوان مثال اطلاعاتی از کودکان کار و پوشش تحصیلی آنها را مورد توجه قرار دهند اما اکنون چنین شرایطی وجود نداشته و حتی دو مقدمه نادرست در اظهارات مسئول مبنی بر تغییر کتاب درسی را شاهد بودیم اول آنکه آموزش و پرورش تغییر کتب را منطبق با سند تحول بنیادین و به طور پلکانی تغییر می‌دهد و دیگر آنکه این تغییرات هر سال برای دو پایه تحصیلی خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار