لکسوس NX یک خودروی مفهومی
تهران (پانا) - خودرو سازی تویوتا در سال ۲۰۱۳ در نمایشگاه اتومبیل فرانکفورت با عرضه یک خودرو مفهومی به نام لکسوس NX ، همگان را مبهوت خود ساخت.
به گزارش باشگاه خبرنگاران،خودروسازی تویوتا سال ۲۰۱۳ در نمایشگاه اتومبیل فرانکفورت با عرضه یک خودرو مفهومی به نام لکسوس NX ،همه را مبهوت خود ساخت.خودروی لکسوس NX در اواخر سال ۲۰۱۴ و اوایل سال ۲۰۱۵ بطور رسمی رونمایی و روانه بازارهای جهانی گردید.
وجود یک SUV متوسط در مجموعه تولیدات یک شرکت خودروسازی لوکس امری بدیهی و لازم است که لکسوس هم بهتبع رقبای اروپایی خود یعنی بی ام دبلیو و آئودی NX۳۰۰H و NX۲۰۰T شاسی بلند خشمگین خود را در دو نوع، دیفرانسیل جلو و دو دیفرانسیل روانه بازار کرده است.
مشخصات فنی
مدل NX۳۰۰H موتوری از نوع هیبریدی با حجم ۲.۵ لیتر بوده که قدرتی بالغ بر ۱۹۵ اسب بخار تولید میکند. لکسوس NX بهصورت استاندارد دو دیفرانسیل است که از چهار چرخ متحرک (AWD) برخوردار است.
بدنه
لکسوس از یک طراحی خشمگین برای بدنه NX و صرفاً جهت جذب جوانان ماجراجو بهره گرفته تا چهرهای تهاجمی به آن ببخشد.
رکابهایی با ارتفاع بالا، نمای عقب خیرهکننده، جلوپنجرهی مخصوص لکسوس با اندازهی بسیار بزرگ، همگی باعث خلق یک چهرهی فضایی و جالب توجه در این خودرو شده است.
دستگیرههای درب خودرو از نورپردازی LED برخوردار بوده که نمایی جالب و خیره کننده را به وجود آورده و همچنین ورود به این خودروی زیبا را آسانتر ساخته است.
لکسوس NX باوجود اینکه یک خودروی متوسط تلقی میشود اما مانور دادن و پارک کردن آن از یک خودروی سدان کوچک سختتر نخواهد بود.
طراحی داخلی
همانطور که نام LEXUS ذهن برخی از افراد را در اولین تصورشان به سمت کلمهی LUXURY میکشاند توانسته با طراحی خاص خود در نمای داخلی این خودرو معنای واقعی کلمه لوکس را ترجمه کند. به گونهای که در داخل کابین و داشبورد آن از چرم و چوبهای باکیفیت بهره گرفته و همچنین در کنسول میانی به شکل Z نوعی چاشنی اسپرت بودن را به کابین خودرو بخشیده است که در مدل F-Sport نیز استفاده از روکش آلومینیومی در پدالها به چشم میآید.
عدم ارتفاع زیاد با کف خودرو سبب شده تا برخلاف همتایان خود فضای سر کافی برای سرنشینان وجود داشته باشد و از طرفی دیگر احساس رانندگی با یک خودروی سدان به راننده دست بدهد.
بهمنظور کاهش خستگی ناشی از سفرهای طولانی آپشنی برای تغییر زاویه پشت صندلی در NX تعبیه شده است.
همچنین یکی از نکات مثبت دیگر در مورد کابین این خودرو ژاپنی وجود فضای زیاد برای گذاشتن وسایل و تجهیزات است.
تجربه رانندگی
لکسوس NX بهمنظور افزایش راحتی سرنشینان تغییراتی در سواری خود ایجاد کرده به طوریکه تغییر مدل رانندگی به حالت اسپرت سبب تعویض دنده در دورهای بالاتر شده و روند شتابگیری خودرو را افزایش خواهد داد.
مدل NX ۲۰۰t خودروی ساکتی بوده که در مدل اسپرت این خودرو به سبب وجود لاستیکهای بزرگتر و فنربندی سفتتر، رانندگی لذتبخشی را برای راننده به نمایش خواهد گذاشت.
سواری نسخه هیبریدی از لحاظ دینامیکی تفاوتی با مدلهای بنزینی نداشته اما این مدل کمی از کندی شتابگیری رنج برده که این امر سبب میشود تا مدل NX ۳۰۰h در عرض ۹ ثانیه از ۰ تا ۹۶ کیلومتر در ساعت برسد در حالی که این میزان برای مدل NX ۲۰۰t تنها ۷ ثانیه است.
میزان مصرف سوخت مدلهای NX۲۰۰T و NX۳۰۰H در شهر و بزرگراه به ترتیب ۱۰.۷ و ۸.۴ لیتر در صد کیلومتر و یا بهصورت ترکیبی ۹.۴ لیتر در صد کیلومتر است.
جمع بندی
لکسوس NX ؛ خودرویی است که در میان رقبای خود از طراحی بسیار زیبایی برخوردار است و این امر سبب میشود تا قشر جوان به خرید این خودرو بیش از دیگر گروههای سنی کشانده شوند.
اما در این بین نقاط ضعفی همچون سواری نسبتاً خشک، پیشرانه هیبریدی بیروح و ملالآور، مصرف سوخت نسبتاً بالا و کاهش میزان دوام پیشرانه توربو در مقایسه با پیشرانههای قدیمی و مشهور تویوتا با عمر بسیار زیاد، حساسیت نسبت به کیفیت بنزین و روغن، افت قیمت در بازار داخل کشور از نکاتی است که شاید انتخاب این خودرو را برای برخی افراد دچار مشکل کند
در پایان به امکانات رفاهی لکسوس NX خواهیم پرداخت:
رایانهی سفری
ساعت آنالوگ
جالیوانی برای سرنشیان جلو و عقب
تهویه هوا مجزا برای راننده و سرنشینان
کمربندهای ایمنی پیشکشنده
ایربگ برای سرنشینان جلو و عقب، ایربگ جانبی، ایربگ زانویی، ایربگ بالای سر
سانروف
برفپاککن شیشهی عقب
نورپایین LED
کروز کنترل انطباقی (آپشن)
کروز کنترل
سیستم کمک پارک
ورود بدون سویچ
سیستم هشدار خروج از خط (آپشن)
مانیتورینگ نقاط کور (آپشن)
سیستم ناوبری
ارسال دیدگاه