دبیراجرایی نمایشگاه وکنفرانس بین المللی فرانچایز مطرح کرد:

صنعت فرانچایز روشی موثر برای عبور از رکود اقتصادی

تهران (پانا) - دبیراجرایی نمایشگاه وکنفرانس بین المللی فرانچایز می‌گوید صنعت فرانچایز به عنوان یکی از بهترین روش‌ها برای عبور از رکود اقتصادی مطرح است و تلاش می‌شود تا در نخستین کنفرانس بین‌المللی صنعت فرانچایز برای فرهنگ سازی و پیاده‌سازی صنعت برندینگ تلاش شود.

کد مطلب: ۷۰۱۶۹۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش روابط عمومی نمایشگاه وکنفرانس بین المللی فرانچایز(اعطای نمایندگی)،محمدعلی ملایی تصریح کرد: صنعت فرانچایز درایران صنعتی نوپاست؛ البته برندهای زیادی در کشور وجود دارند که از سالها پیش در این حوزه فعال بوده اند اما فرانچایز به مفهوم واقعی، با استانداردهای روز دنیا و به صورت یکپارچه در ایران وارد نشده است.

دبیراجرایی نمایشگاه وکنفرانس بین‌المللی فرانچایز افزود: البته در این زمینه استثناهایی نیز وجود دارد و برندهایی هستند که با مطالعه و دسترسی به اطلاعات روز دنیا توانسته‌اند این کار را توسعه دهند.

زیرساخت های صنعت فرانچایز در کشور ایجاد نشده است

ملایی با بیان اینکه انتقاداتی که در موضوع فرانچایز مطرح می شود و ان را در حد تابلوفروشی عنوان می‌کند تا حدودی وارد است، تصریح کرد: البته باید تاکید کرد که برندهای موفق نیز در صنعت فرانچایز وجود دارند و یکی از دلایلی که صنعت فرانچایز به مفهوم دقیق کلمه در ایران جانیفتاده این است که زیرساخت‌هایی که باید توسط دولت ایجاد شود پیاده‌سازی نشده است.

وی ادامه داد: با وجود رشدی که صنعت فرانچایز در جهان تجربه کرده این صنعت در ایران به دلیل روابط بین‌المللی توسعه نیافته درسال‌های گذشته پیاده سازی نشده است اما پس از برجام و گشایشی که در روابط بین الملل ایجاد شده است این صنعت در ایران نیز متقاضیانی پیدا کرده است.

فرانچایز راهکاری موثر برای ایجاد اشتغال پایدار

دبیراجرایی نمایشگاه وکنفرانس بین المللی فرانچایز با بیان اینکه نمایشگاه و کنفرانس بین المللی فرانچایز با هدف توسعه فرهنگ کسب‌وکارها در این حوزه برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: سه درصد تولید ناخالص ملی در اقتصاد آمریکا را صنعت فرانچایز به خود اختصاص داده است و در اغلب کشورهای توسعه یافته این صنعت سهم مناسبی از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص می‌دهد .

وی اضافه کرد: در ایران پیرو مباحث اقتصاد مقاومتی و درون زا بودن و برون نگر بودن به عنوان دو رکن اساسی اقتصاد مقاومتی ،فرانچایز به عنوان یکی از راهکارهای بسیار مهم برای توسعه اشتغال پایدار، کارآفرینی و ترمیم و بهبود فضای کسب ‌وکار اقتصادی مطرح شده است.

ملایی خاطرنشان کرد: اولین زیرساختی که باید به منظور رشد و توسعه صنعت فرانچایز پیگیری شود این است که مدیران ارشد دولتی با مفهوم فرانچایز مطابق با استانداردهایی که در جهان دارد، آشنا شوند.

وی افزود: در سالهای نه چندان دور مفهوم برندینگ نیز در کشور مفهومی نوپا و نااشنا بود اما به تدریج این مفهوم پیاده سازی شد. آکادمی‌ها شکل گرفتند ودانشگاهها، سازمان‌ها و شرکت‌ها به این مقوله پرداختند و باید گفت فرانچایز نیز از این روند خارج نیست و باید ابتدا فرهنگ لازم در این زمینه شکل گیرد و پس از آن تشکل‌ها و نهادهای مرتبط در این زمینه ایجاد شود.

دبیر اجرایی نمایشگاه وکنفرانس بین المللی فرانچایز با تاکید براینکه باید به مفهوم فرانچایز چه در بحث آموزش و چه پیاده‌سازی آن پرداخته شود، عنوان کرد: با توجه به ظرفیت نیروی کار جوان کشور و فضای کسب‌و کار به روز شده در کنار تعاملات بین‌المللی می توان از فرصت زمانی کنونی استفاده کرد و در جهت فرهنگ‌سازی و رشد صنعتی که می‌تواند سهمی مناسب در توسعه کارآفرینی و اشتغال دارد، گام برداشت.

وی افزود: اکنون برندهای مطرح داخلی و بین المللی در کشور وجود دارند که استانداردهای بین المللی را در حوزه مشتری مداری و کیفیت محصولات و خدمات رعایت می‌کنند و فروشگاه‌هایی وجود دارند که درحوزه‌های مختلف غذایی، پوشاک و سایر خدمات استانداردها را رعایت می‌کنند و استانداردهای خرید،مصرف و عرضه و تقاضا را تغییر داده‌اند.

ملایی با بیان اینکه وقتی مفهوم توسعه کسب ‌وکار مدنظراست ابزارهای متفاوت وکارهای متنوعی باید انجام شود تا کسب‌وکار توسعه یابد،عنوان کرد: یکی از راهکارها این است که برندها ارتقا یابند و ارزش و اعتبار برندها توسعه یابد ویکی دیگر از راهکارها این است که برندها توسعه یابند تا کسب و کارها به دنبال آن گسترش یابند.

وی افزود: راهکار دیگر این است که از سیستم و ساختار فرانچایز استفاده شود که موجب ایجاد شغل‌ها و کسب‌وکارهای پایدار نیز می‌شود و نمی‌توان گفت کدام یک اولویت بیشتری دارند و فرانچایزهایی وجود دارند که در حین توسعه فعالیت خود برای ارتقای برندینگ خود نیز تلاش می‌کنند.

تلاش برای ایجاد متولی در صنعت فرانچایز

ملایی با اشاره به برگزاری کنفرانس فرانچایز که در چهارمین روز نمایشگاه برگزار می‌شود، اظهار کرد: به غیر از بخش نمایشگاهی برای پرداختن به فضای کلان صنعت نمایشگاهی ، تدوین سیاست‌های کلی اقتصاد و حرکت به سمت ایجاد تشکل‌ها و نهادهای مرتبط و یکپارچه‌سازی و ایجاد متولی برای این صنعت در بخش های مختلف دولتی و خصوصی کنفرانس بین المللی فرانچایز برگزار می شود که چهار ساعت زمان آن است و در چهار بخش برگزار می شود.

دبیراجرایی نمایشگاه وکنفرانس بین المللی فرانچایز خاطرنشان کرد: بخش نخست این کنفرانس با حضور مسئولانی از وزارتخانه‌ها و نهادهای مختلف برگزار می‌شود که از جمله آنها آقای سینکی معاون اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت،معدن و تجارت ، یکی از معاونین وزارت کار و امور اجتماعی، رییس اتاق اصناف و رئیس خانه صنعت،معدن و تجارت خواهند بود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین رئیس شورای جهانی فرانچایز نیز در این کنفرانس حضور دارند و با توجه به جذابیت‌هایی که بازار 80 میلیونی و 500 میلیون نفری منطقه برای این صنعت دارد دعوت برای حضور در این کنفرانس را پذیرفته اند و نظرات خود را در قالب سخنرانی ارایه خواهند داد.

ملایی عنوان کرد: دریکی از پانل‌ها مدیران ارشد و مالکان برندهای معتبر صنعت فرانچایزینگ حضور خواهند داشت.مدیرانی که سرد و گرم حضور در صنعت فرانچایز را چشیده اند و در این کنفرانس به فرصت ها و چالشهای صنعت فرانچایز خواهند پرداخت و در ادامه نیز تجلیلی از حامیان صنعت فرانچایز انجام خواهد شد.

وی تصریح کرد: همچنین تجلیل از فرانچایزهای پیشرو که برندهایی را توسعه داده و شعب گسترده ای در کشور دارند نیز یکی از دیگر از برنامه هایی است که برای این کنفرانس برنامه‌ریزی شده است .

ملایی ادامه داد:‌ ممکن است برخی فرانچایزها چندان صاحب‌نام هم نباشند؛ به طور مثال چند جوان دریکی از شهرستان‌های کشور وارد کسب ‌وکار عطر فروشی شده‌اند و با سیستم فرانچایز آن برند را توسعه داده و ظرف یک سال 12 شعبه در استان‌ها ایجاد کرده اند.

دبیراجرایی نمایشگاه وکنفرانس بین المللی فرانچایز خاطرنشان کرد: فرانچایز و برندینگ لزوما وابسته و مقدم و موخر نیستند وفرانچایزهایی وجود دارند که چندان شناخته شده و مطرح نیستند و در آینده نزدیک آنها نیز توسعه خواهند یافت.

وی با بیان اینکه کنفرانس شامل چهار بخش است ، گفت : سخنرانی مقامات ،فرصت های توسعه صنعت فرانچایز، تجلیل از حامیان صنعت فرانچایز در کشور و تجلیل از فرانچایزهای پیشرو از بخش‌های مختلف کنفرانس فرانچایز است.

ملایی درباره ماندگاری و پایداری فرانچایزها در کشور نیزعنوان کرد: بررسی وضعیت فرانچایز در جهان نشان می‌دهد فرانچایزهای صد ساله ای وجوددارند که مدل کسب و کار بسیاری از آنها فرانچایز بوده است.در ایران نیز برندهایی شکل گرفته اند برخی از آنها گسترش یافته و برخی شکست خورده‌اند اما برندهایی نیز هستند که بیش از 10 سال است که درحال فعالیت هستند و شعب خود را نیز گسترش داده‌اند.

وی تاکید کرد: اگر استانداردهای بین المللی و قواعد و مقررات مشخص و شفاف صنعت فرانچایز در کسب وکارها رعایت شود به طور حتم باعث توسعه و ماندگاری آنها خواهد شد .

اگر کسب و کاری اصول و استانداردهای فرانچایز را رعایت کندپایدارتر خواهد بود

دبیراجرایی نمایشگاه وکنفرانس بین المللی فرانچایز خاطرنشان کرد: بسیاری از افرادی که شعب خود را گسترش داده اند با تفکر کارآفرینی و ذهن توسعه طلب کارآفرینی، گسترش یافته و استانداردهایشان نیز مربوط به همان کسب و کار و کارآفرین بوده است درحالی که قواعد، ادبیات و اصول فرانچایز مشخص است و اگر کسب وکاری وارد عرصه شود و اصول فرانچایز را رعایت کند به طور قطع با تدوام و پایداری بیشتری همراه خواهد بود.

ملایی خاطرنشان کرد: یکی از مقاصد مهم برگزاری رویداد کنفرانس بین المللی فرانچایز این است که تمامی کسانی را که علاقه مند هستند یا درحوزه فرانچایز فعال بوده وصاحبنظر هستند دور هم گرد اورده و به عنوان یکی از روش‌های بسیار موثر برای پیاده سازی اقتصاد مقاومتی و مردمی هر چه بیشتر فرهنگ سازی در زمینه صنعت فرانچایز صورت گیرد.

وی افزود: ما در صدد هستیم تا فعالان اقتصادی که قصد دارند وارد فضای کسب و کار کشور شوند متقاعد کنیم تا به جای آنکه به دنبال کسب وکار جدید باشند وارد سیستم های معتبر و تجربه شده اقتصادی با استانداردهای به روز کنیم که ریسک تجاری کمتری نیز برای آنها به دنبال خواهدداشت.

ملایی تصریح کرد: صنعت فرانچایز به عنوان یکی از بهترین روش‌ها برای عبور از رکود اقتصادی تلقی میشود و به نظر می رسد این رویداد بتواند در این فرهنگ سازی موثر عمل کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار