محمدیان: انجمن علمی معلمان، فعال و حمايت ‌شود

تهران (پانا) - رئيس سازمان پژوهش وبرنامه‌ريزی آموزشی با اشاره به حمایت انجمن‌های علمی معلمان از نقد و بررسی آثار آموزشی و کمک آموزشی خبر داد.

کد مطلب: ۶۹۴۵۴۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، حجت الاسلام و المسلمین محي الدين بهرام محمديان اظهار کرد: صدها انجمن علمي موجود معلمان را در سراسر كشور فعال و تقويت خواهيم كرد تا معلمان پرتلاش و جست‌وجوگر، با ملاك‌ها و معيارهايي كه در اختيارشان قرار گرفته، كتاب‌هاي مناسب را تاليف كرده يا شناسايي و معرفي كنند.

وي با اشاره به اين ‌كه از معلمان مولف و متعهد در زمينه توليد و چاپ كتاب‌هاي استاندارد حمايت مادي و معنوي خواهيم كرد، متذكر شد: شمارگان كنوني كتاب‌هاي كمك اموزشي از نظر امار توليدات فرهنگي قابل اعتنا و افتخار نيست. اين شمارگان منطقي كتاب‌هاي فرهنگي و آموزشي نيست. اگر قرار باشد به اين آمارها به عنوان توليد فرهنگي افتخار كنيم وزارت آموزش و پرورش به تنهايي، همه اين آمار را جواب مي‌دهد چون چاپ و انتشار كتاب هاي درسي‌اش 138 ميليون جلد كتاب است.

دوره‌های آموزش معلمان از سال آینده کوتاه مدت برگزار می‌شود

وي با بيان اينكه معتقدم سال آينده، دوره‌هاي آموزش معلمان، ولو به صورت كوتاه مدت و پودماني بايد برگزار شود، خاطرنشان كرد: در اين دوره‌هاي آموزشي كه مي‌تواند حضوري يا غير حضوري برگزار شود، معلمان هم با هنر تأليف و هم با هنر تشخيص كتاب خوب، آشنا مي‌شوند. آن ها همچنين مي‌توانند كتاب‌هاي آموزشي را نقد كنند و خودشان نگاه انتقادي و تحليلي نسبت به اين كتاب‌ها داشته باشند و بتوانند كتاب‌هاي مفيد، قوي و استاندارد را پيشنهاد كنند.

وي با تاكيد براين كه هم اكنون معلمان ما فقط آموزش دهنده هستند و عمدتا برنامه‌ريز آموزشي و پژوهنده نيستند، تصريح كرد: حجم توليد و چاپ عناوين كتاب‌هاي اموزشي غير استاندارد بسيار بالاست در حالي كه اين آثار فقط در مقام ساده سازي مفاهيم كتاب‌هاي درسي هستند و متاسفانه فكر و ذهن دانش آموزان را تنبل مي‌سازند.

تولیدکنندگان کتب کمک آموزشی غیراستاندارد فکر دانش‌آموز را تخریب می‌کنند

محمديان با اشاره به اين كه توليد كنندگان كتاب‌هاي كمك آموزشي غير استاندارد، ذهن و فكر دانش آموزان را تخريب مي‌كنند و حتي كتاب‌هاي استاندارد آن ها نيز، به نوعي، دانش آموزان را راحت طلب و تنبل بار مي‌آورند خاطر نشان كرد: بايد كاري كنيم تا بچه‌ها خودشان زحمت بكشند و به حل مساله اقدام كنند. مراجعه زياد به اين گونه كتاب‌ها مضر و همانند آن است كه فرد به جاي غذاي مفيد اصلي، مدام از مكمل‌ها استفاده كند.

وی، با بيان اينكه در مرحله جديد فعاليت‌هاي خود بايد هم به ناشران و توليد كنندگان كتاب‌هاي آموزشي و هم به مولفان و ناشران مجموعه خود، پيشنهاد دهيم به سمت توليد آثار علمي و توسعه دهنده دانش بروند، افزود: بايد شرايطي فراهم سازيم تا معلمان ما بتوانند براي كتاب‌هاي درسي طرح درس بنويسند، نه آن كه به جاي ارائه طرح درس، كتاب‌هاي فلان موسسه را بخوانند و آن مفاهيم را به جاي طرح درس ارائه دهند.

رئيس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي يادآور شد: ما هم اكنون كتاب‌هاي درسي را با رويكرد حل مساله و نگاه انتقادي تدوين مي‌كنيم تا دانش آموزان نيز با نگاه انتقادي به متن توجه كنند و با رويكرد حل مساله به موضوعات بپردازند؛ اين در حالي است كه كتاب كمك آموزشي اجازه نمي‌دهد دانش آموز فرايند تجربه را عملي ساخته، مشاهده كرده و مراحل حل مسئله و تدوين پروژه را يك به يك تجربه كنند.

شبه کنکور را رواج ندهیم

محمديان با تاكيد بر اينکه نبايد شبه كنكور را در آموزش و پرورش رواج دهيم گفت: سند تحول ارزشيابي تكويني - توصيفي و همچنين ارزشيابي شايستگي محور را هدف قرار داده است، در حالي كه در ارتباط با جريان و موج كتاب‌هاي آموزشي،‌ ما با نوعي ارزشيابي‌هاي دوپينگي و فست‌فودي روبه رو شده‌ايم. در اين راستا بايد نظام جامع ارزشيابي را به صورتي دقيق و گسترده اجرا كنيم.

معاون وزير آموزش و پرورش با بيان اين كه متأسفانه برخي رسانه ها از جمله رسانه ملي به جهت رفع تنگناهاي مادي خود، به جريان انتشار كتاب‌هاي آموزشي غير استاندارد سرويس و خدمت ارائه مي‌كنند،‌ تصريح كرد: ناظر، مجري و مسئول آثاري كه به مدرسه وارد مي‌شود سازمان پژوهش است ولي در ارتباط با آثاري كه در جامعه ارائه مي‌شود مسئول ان وزارت ارشاد است. در اين زمينه خلاءهايي وجود دارد و وزارت ارشاد مي‌تواند نشان‌هاي استاندارد و ملاك هايي را كه مورد توجه و عمل ما است، ‌در مورد اين كتاب‌ها اعمال كند.

پخش مدرسه

محمديان در زمينه پخش مدرسه نيز گفت:" پخش مدرسه" را با هدف دسترسي آسان معلم و دانش‌آموز به كتاب‌هاي استاندارد آموزشي اجرا مي‌كنيم به ويژه در رابطه با ناشراني كه توزيع سراسري ندارند افراد در هر منطقه‌اي كه كتابي را پيدا نكردند آن را از طريق الكترونيكي و پستي برايشان تهيه مي‌كنيم اين سيستم بايد فعال شود و ناشران هم كمك و حمايت كنند و هزينه هاي مرتبط با خود را متقبل شوند، چون در اين كار هدف ما سود آوري نيست و مي‌خواهيم كتاب خوب و مناسب در دسترس معلم و دانش آموز قرار گيرد.

وی در پايان خواستار به روز شدن برنامه معرفي آثار و استاندارد و توليد كنندگان موفق در آخر هر كتاب درسي شد و گفت: معرفي يك اثر و يك معلم نبايد براي هميشه باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار