عمادی: ارزشیابی دانش آموزان متولی واحدی ندارد
تهران (پانا) - رئیس مرکز سنجش وزارت آموزشوپرورش نبود متولی واحد برای ارزشیابی را موجب آسیب به دانش آموزان دانست.
عبدالرسول عمادی در برنامه پرسشگر، در خصوص چالش های ارزیابی دانش آموزان بیان کرد: ارزشیابی دوره ابتدایی حدود ۱۰ سال است که به شیوه کیفی توصیفی بوده و با وجود مثبت بودن این نوع ارزشیابی، اما به دلیل شیوه متفاوت ارزشیابی در دوره متوسطه اول و دوم، دانشآموزان در فضای متعارض قرار میگیرند و در پایه های بعدی به ویژه هفتم دچار مشکلاتی می شوند.
وی با بیان اینکه یکی از مشکلات ساختار آموزش و پرورش مساله ارزشیابی است، ادامه داد: برای مثال، ارزشیابی دوره ابتدایی، تیزهوشان، سوادآموزی و دانشآموزان با نیازهای ویژه در اختیار مرکز سنجش آموزش و پرورش نیست و بارها قرار بوده تا تجمیع این متولی اتفاق بیفتد، اما تاکنون محقق نشده و عدم وجود سیاستگذار واحد، آسیب اصلیاش به دانشآموزان میرسد .
رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش گفت: بررسیها نشان میدهد پس از اجرای ارزشیابی کیفی ـ توصیفی در دوره ابتدایی، استرس در دانشآموزان کاهش یافته و ۶ سال اول ابتدایی را در فضای آرامش میگذرانند و کیفیت تحصیلی نیز تفاوت چندانی نکرده است .
رئیس مرکز سنجش افزود: شکاف دوره ابتدایی و متوسطه اول باعث شده تا دانشآموزان در پایه هفتم آسیب ببینند و دانشآموزان در پایان سال ششم با یک مانع بزرگ مواجه می شوند و باید برای پذیرفته شدن در مدارس خاص، امتحاناتی را به شیوه تستزنی و رقابتی پشت سر بگذارند که با شیوه ارزشیابی توصیفی که سالها با آن سر کردهاند، متفاوت است .
عمادی با اشاره به اینکه ساختار وزارت آموزش و پرورش واگرا است،گفت: بیشترین ضربه در این واگرایی به نظام ارزشیابی وارد میشود و ما باید تلاش کنیم این شکاف را مدیریت کنیم .
رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش تصریح کرد: آزمونهای مدارس خاص و تیزهوشان برای دانش آموزان ایجاد مشکل میکند و زمانی که ۹۰ درصد دانش آموزان پایه ششم در ابتدای تحصیل خود متحمل شکست و رد شدن در آزمون میشوند، اراده و احساسشان تخریب میشود و دانشآموزان پذیرفته شده نیز با چالشهایی چون برچسب خوردن و انتظارات فراوان خانواده و جامعه روبهرو هستند .
عمادی ادامه داد: در جلسهای با معاونان وزارت آموزش و پرورش، مسئله حذف مدارس تیزهوشان از دوره متوسطه اول بررسی کردیم و غیر از نماینده سمپاد، سایر معاونتها با آن موافق بودند و اگر شرایط موافق باشد، این مدارس تنها در مقطع متوسطه دوم باقی خواهند ماند .
وی تصریح کرد: ما به دنبال این هستیم که حتی مدارس نمونه دولتی دوره متوسطه دوم هم منحل شود و تنها مدارس تیزهوشان در این دوره با یک آزمون استاندارد شده فعالیت کنند .
رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش در خصوص فوت یک دانشآموز پایه هشتمی بر اثر استرس گفت: این دانشآموز یک بیماری خاص داشته است و تنها استرس امتحان عامل فوت او نبوده است .
ارسال دیدگاه