یازدهم آذر، سالروزشهادت میرزا کوچک خان جنگلی

یونس استادسرایی مشهور به میرزا کوچک خان جنگلی، ازمبارزین انقلاب مشروطه در دوران ظلم و ستم رضاخانی بود.

کد مطلب: ۶۸۹۰۶۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا شهرستانهای استان تهران،میرزا کوچک خان جنگلی درشهر رشت( استان گیلان) چشم به جهان گشود و خانواده وی از طبقه متوسط و مذهبی بودند و او اوایل عمر خویش را در مدرسه علمیه حاج حسن(صالح اباد) و در مدرسه جامع رشت به تحصیل در زمینه مباحث دینی گذرانید .

وی سپس به قزوین رفت و در مدرسه صالحیه تحصیل دروس حوزه را پیش گرفت و چندی نیز در مدرسه محمودیه تهران به همین منظور اقامت داشت .

وی در واقعه مشروطیت به انقلابیون جبهه شمال پیوست و در فتح قزوین شرکت کرد، و این باعث تبعید او توسط روس ها شد .

میرزا کوچک خان جنگلی پس از آزادی از تبعید و برگشت به رشت، تحت تاثیر ظلم و ستم روس ها بر مردم گیلان تصمیم به قیام باکمک دوستان مشروطه خواه گرفت و نبرد بزرگی را آغاز کرد .

وی این بار علاوه بر مطالبه آرمان های آزادی خواهانه مشروطه ، اهداف دیگری از جمله، نجات ایران و گیلان از اشغال آشکار نیروهای نظامی نیز داشت .

میرزاسرانجام به دلیل فشار قزاق ها وشبیخون های متعدد آنها نیروهای خودرادرجنگلهای گیلان وادار به عقب نشینی نمود وبعضی از سران میرزا نیزتسلیم یا کشته شدند

شایان ذکر است ،پس از این وقایع، نیروهای دولتی وارد رشت شدند و چون مذاکرات صلح با جنگلی‌ها به نتیجه نرسید، به تعقیب نیروهای جنگل پرداختند. در چنین وضع سختی میرزا کوچک خان در سرمای شدید زمستان به اعماق جنگل‌ها رفت تا در فرصتی مناسبت بتواند نیروهای پراکنده را سازماندهی کند، اما در اثر سرمای شدید به شهادت رسید.

/خبرنگار:فاطمه قدم زاده/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار