اجرای طرح خطرسنجی بیماری‌های غیرواگیر در جغتای

رئیس شبکه بهداشت و درمان جغتای از اجرای طرح خطرسنجی بیماری‌های غیرواگیر در این شهرستان خبر داد.

کد مطلب: ۶۸۴۶۲۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا از خراسان رضوی، عاطفه روستازاده روز گذشته در حاشیه همایش هفته دیابت و راه‌های پیشگیری از آن که در سالن 9 دی این شهر برگزار شده بود، اظهار داشت: این همایش یک همایش دانشگاهی بوده که با هدف گرامیداشت روز جهانی دیابت با همکاری دانشگاه علوم پزشکی سبزوار برگزار شده است.

وی از اجرای طرح خطرسنجی بیماری‌های غیرواگیر در این شهرستان خبر داد و افزود: در این همایش 180 نفر ازجمله روسای ادارات شهرستان، بهورزان، رابطین سلامت و بیماران دیابتی شهرستان و نیز رابطین روستاهای تابعه حضور دارند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان جغتای ضمن تشریح درمان‌های سنتی برای بیماران دیابتی، متذکر شد: طبق آمار موجود، تاکنون 4 درصد از افراد بالای 30 سال مبتلا به این بیماری شناسایی شده‌اند که با توجه به اجرای طرح خطرسنجی بقیه افراد مبتلا نیز شناسایی می‌شوند.

روستازاده در خصوص اجرای طرح خطرسنجی در جغتای گفت: باتوجه به اهمیت بیماری‌های قلبی عروقی که ازجمله بیماری‌هایی است که بیشترین مرگ ومیر را سبب می‌شود، طرح خطرسنجی بیماری‌های غیرواگیر توسط دانشگاه علوم پزشکی سبزوار با همکاری بیمارستان جغتای به‌صورت پایلوت حدود ۶ماه است که اجرا می‌شود.

وی اظهار داشت: در این طرح افراد میانسال در معرض خطر در رده سنی ٣٠تا ٧٠ سال را توسط بهورزان این مرکز مورد غربالگری قرار می‌دهیم، یعنی افراد از لحاظ آزمایش دیابت، فشارخون و سبک زندگی همراه با رژیم‌های غذایی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان جغتای ادامه داد: در این طرح، بیمارانی که نیاز به ارجاع به پزشک داشته با شند، توسط بهورز به پزشک و بیمارانی که نیاز به متخصص داشته باشند، توسط پزشک به متخصص ارجاع داده می‌شوند.

روستازاده با اشاره به اینکه با اجرای این طرح بیماران جدیدی شناسایی شدند که دچار بیماری فشارخون یا دیابت بوده و خود از آن اطلاعی نداشتند، اضافه کرد: مدت این طرح از طرف وزارت بهداشت مشخص نشده یعنی مانند انجام واکسیناسیون فعلا به‌صورت دائم در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه این طرح بصورت ادغام یافته در کل کشور اجرا می‌شود و ما طی 6 ماه از اجرای این طرح 30 درصد از افراد هدف را تحت ارزیابی و خطرسنجی قرار داده‌ایم، متذکر شد: افراد مورد ارزیابی در طرح خطرسنجی در سطوح 10 درصد، 10 تا 20 درصد،20 درصد و بالاتر از 20 درصد قرار می‌گیرند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان جغتای ادامه داد: افرادی که در سطح کمتر از 10 درصد خطرسنجی قرار می‌گیرند،کارت سبز و به آنهایی که در سطح 10 تا 20 باشند کارت زرد و سطح 20 تا 30درصد کارت نارنجی گرفته و سطوح بالاتر کارت قرمز دریافت می‌کنند.

روستازاده با اشاره به اینکه خدمات دریافتی این افراد رایگان است، افزود: هدف این کار این است که با انجام معاینات و مشاوره‌های پزشکی افراد را از کارت قرمز به نارنجی، از نارنجی به زرد و سپس به سطح سبز سلامت برسانیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار