کاهش مهارت های ارتباطی از آسیب های استفاده نادرست از فضای مجازی است

یک جامعه شناس گفت: هرپدیده ای در جامعه در ابتدا یک مسأله است و در صورتی که به جامعه و نظم آن ضربه بزند و جامعه و فرد را دچار اختلال نماید آن مسأله تبدیل به آسیب میشود.

کد مطلب: ۶۸۲۸۰۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا کاشان ، محمد کارکنان نصرآبادی در کارگاه آسیب شناسی اجتماعی فضای مجازی کاشان گفت: فناوری های مدرن ارتباطات و اطلاعات به ویژه فضای مجازی نیز اگر به صورت صحیح و با برنامه استفاده نشود منجر به آسیب برای شهروندان خواهد شد.

به گفته وی، مهمترین آسیبهای استفاده از فضای مجازی برای دانش آموزان کاهش مهارتهای ارتباطی، عدم فراگیری مهارتهای زندگی، روحیه پرخاشگری، کاهش عزت نفس، افت تحصیلی، عدم رغبت به درس و مدرسه، بی احترامی به دیگران مانند والدین و معلم، انزوای فردی واجتماعی، بیگانگی اجتماعی و .... میباشد.

وی تصریح کرد: استفاده صحیح از فضای مجازی ویژگیهای مثبتی دارد که افزایش آگاهی، توسعه ارتباطات، روبرو شدن با واقعیات از جمله آنها است که می تواند منجر به موفقیت فردی و توسعه جامعه شود.

وی تاکید کرد: امروزه شاهد آسیب های اخلاقی متنوع و متفاوتی در جامعه هستیم که بدون شک شیرازه جامعه و خانواده را دچار تزلزل می کند و باعث فرسایش سرمایه اجتماعی و اعتماد اجتماعی می شود که در صورت تداوم باعث انزوای اجتماعی و از هم گسیختگی جامعه و گرایش شهروندان به انواع انحرافات می گردد.

وی افزود: آسیب شناسی اجتماعی بدین معنی است که هر گاه در یک نظام اجتماعی، رفتاری با هنجارهای اجتماعی در تعارض باشد به آن رفتار، یک آسیب یا معضل اجتماعی می گویند .

بر این اساس، هر نوع رفتار فردی و اجتماعی که موجب اختلال در روابط اجتماعی می گردد به عنوان یک انحراف یا مسئله اجتماعی در جامعه شناخته می شود .

آسیب های اجتماعی در جامعه از ناسازگاری روابط متقابل اجتماعی در جامعه نشأت می گیرد که این ناسازگاری به دلیل ناکامی افراد در سازگاری با حیات اجتماعی و عدم سازگاری با ساختار اجتماعی می باشد.

عضو هئیت علمی دانشگاه کاشان گفت: از دیدگاه جامعه شناسی جامعه باید توانایی درک مسائل و آسیب های اجتماعی را داشته باشد و برای حل این گونه معضلها، خانواده ها در اولویت اول می باشند .

کارکنان تاکید کرد: تغییر باور و نگرش افراد جامعه نسبت به آسیب ها، آموزش شهروندی، برگزاری دوره های آموزشی برای دانش آموزان و والدین و انجام پژوهشهای میدانی از جمله راهکارهای شناسایی و رفع آسیب های اجتماعی است.

به گزارش پانا، کارگاه آموزشی آسیب شناسی اجتماعی فضای مجازی در دبیرستان دخترانه نمونه دولتی سپیده کاشانی شهر کاشان برگزار شد. برپایی نمایشگاه آثار هنری دانش آموزان از جمله برنامه های جنبی این کارگاه بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار