حمایت هنرمندان سینما از فیلم سینمایی «ائو» (خانه)

نرگس آبیار نویسنده و کارگردان و هادی حجازی‌فر بازیگر، با قرار دادن پست‌هایی در صفحه‌ی اینستاگرام‌شان پشتیبانی خود را از فیلم سینمایی «ائو» (خانه) اعلام کرده و از علاقمندان سینما برای دیدن این فیلم مستقل دعوت کردند.

کد مطلب: ۶۷۸۳۱۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا، نرگس آبیار در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «اولین بار وقتی عضو هیئت انتخاب جشنواره فیلم فجر بودم، فیلم «ائو» را دیدم. اولین پلان از فیلم باعث شد روی صندلی جابه‌جا شده و متوجه شوم با فیلمی متفاوت روبرو هستم. بی‌تعارف بگویم فیلم «ائو»، شگفت‌زده‌ام کرد. در تیتراژ فیلم خبری از اسامی بزرگ و مشهور نبود. حتی آن زمان کارگردان را هم نمی‌شناختم. برایم عجیب بود، فیلمی به این قدرتمندی، با عواملی بی‌ادعا و دور از پایتخت ساخته شده است و چطور یک فیلم‌ساز اول، به این خوبی از پس ساخت آن برآمده است. فیلم در لوکیشنی محدود، داستان جذابی را با روانی و قدرت روایت می‌کند. بازی بازیگران، دکوپاژ، حرکت دروبین، ریتم ... همه چیز غافلگیرکننده است. اثر تجربه‌گرا نیست بلکه حرفه‌ای و کم‌نقص ساخته شده است. تبریک می‌گویم به اصغر یوسفی‌نژاد و عوامل فیلم «ائو». بی‌صبرانه کارهای بعدی آقای یوسفی‌نژاد را دنبال خواهم کرد و به دوستان خوبم تماشای این فیلم را که به نظرم پدیده جشنواره گذشته است، توصیه میکنم».
هادی حجازی‌فر هم در پست اینستاگرامی خود علاقمندان را با این عبارات به دیدن فیلم «ائو» دعوت کرده است: «فیلم «ائو»، فیلم بی‌ادعا و در عین‌حال درخشان اصغر یوسفی‌نژاد، شگفتی جشنواره سال گذشته بود. بازی‌های درست و به‌اندازه، فیلمنامه، کارگردانی و فیلمبرداری خوب. تا حواس‌مان با شلوغ‌کاری فیلم‌های بی‌ارزش مهم‌نما پرت نشده برویم و این فیلم عالی رو ببینیم و کماکان به جادوی سینما امیدوار بمانیم».
پیش از این و در زمان نمایش فیلم در جشنواره‌ی فیلم فجر هم هنرمندان سینمای ایران به شکل‌های مختلف پشتیبانی خود را از این فیلم اعلام کرده بودند. سعید راد بازیگر پیشکسوت سینما که در نشست خبری فیلم در برج میلاد حضور داشت، نظر خود را در مورد فیلم «ائو» این‌گونه ابراز کرد: «از دیدن این فیلم حیرت‌زده شدم و فیلم «ائو» مرا به سینمای ایتالیا برد. بازی بازیگران باشکوه بود و فیلم کستینگ فوق‌العاده‌ای داشت. من زبان ترکی بلد نیستم، اما از فیلم لذت بردم. طنز فولکلور موجود در فیلم من را به وجد می‌آورد».
این نخستین اظهارنظر هنرمندان سینمای ایران درباره‌ی فیلم بود. پس از آن سیروس الوند کارگردان سینمای ایران نیز با حضور خود در استودیوی برنامه هفت درباره‌ی فیلم چنین گفت: «فیلم دیگری به نام «اِئو» دیدم که واقعا فیلم هنر‌وتجربه‌ای که می‌گویند همین فیلم است. فیلم در استفاده‌ی منطقی از دوربین روی‌ دست لحظات خوبی خلق کرده است و به‌نظرم باید به آن کمک کرد. دوربین روی ‌دست یا شانه، به‌دلیل آن است که برخی از ارائه میزانسن عاجزند. اما در این فیلم این‌گونه نبود. فضای فیلم، همین میزانسن و دوربین را ارائه می‌داد».
باران کوثری و افشین هاشمی بازیگران سینما که فیلم را در جشنواره دیده بودند با گذاشتن پست‌هایی نظر خود را در مورد آن بیان کردند. باران کوثری نوشت: «فيلم‌تان را ديدم و حظ كردم. دم‌تان گرم. آفرين به همت و غيرت و شهامت‌تان. شما را به خدا اين ناديده گرفته شدن را فراموش كنيد و فكر نكنيد تلاش و زحمت‌تان، در شهرستان با امكاناتى كم‌تر از ما و كيفيتى بيش‌تر از خيلى از فيلم‌هاى پايتخت، ديده نمى‌شود. تبريك به محدثه حيرت عزيز، به آقاى رياضى و همه‌ی بازيگران فيلم. تبريك و مرحبا به كارگردان و تهيه‌كننده فيلم كه اين راه را به روى همه‌ی جوانان شهرستانى گشوديد. به همه‌ی كسانى كه فيلم رو نديدند، تماشای آن را پيشنهاد مى‌كنم: بى‌صبرانه منتظر اكران اين فيلم باشيد».
افشین هاشمی نیز با اشاره به بازی‌های فیلم چنین نوشت: «رامین ریاضی و محدثه حیرت در «ائو» در نقطه‌ي درخشاني مي‌ايستند و همه‌ بازي‌هاي دیگر فيلم نيز عالي‌ست، ولي اين دو نقش اصلي فيلم‌اند. اين دو همه‌ي آن‌چه براي بازي در اين دست آثار واقع‌گرايانه لازم است را به بهترين شكل اجرا مي‌كنند، اما از آن‌جا كه فيلم هم خود را در دامِ رئاليسمِ تقلبي، عاريتي و تقليديِ فيلم‌هاي بسياري از اين دست نمي‌اندازد و يك درامِ فكر شده در دل ظاهر ساده‌اش به تماشاگر تحويل مي‌دهد، اين دو بازيگر نيز از سطح «خود را خوب بازي كردن» فراتر مي‌روند و دو مؤلفه‌ي شخصيتيِ نقش‌هاشان را با بازيگرانه‌ترين اجرا در بسته‌اي باورپذيرانه به نمايش مي‌گذارند. عاشقانگيِ رامين رياضي در همه‌ی لحظات فيلم و رازپوشيِ محدثه حيرت تا سكانسِ آخر، براي جستجوگرانِ بازي‌هاي ناب دستاوردي ارزشمند است».
بهروز افخمی فیلمساز و مجری پیشین برنامه هفت با اختصاص آیتمی از برنامه خود به فیلم، در مقدمه، آن را چنین توصیف کرد: «کشف واقعی جشنواره همین فیلم «ائو» بود. «ائو» کاملاً بی‌مقدمه و مثل جواهری بود که بدون انتظار به تماشاگران جشنواره هدیه شود».
سیدرضا میرکریمی هم که جشنواره جهانی فیلم فجر به دبیری او اصلی‌ترین معرف فیلم «ائو» بود، در معرفی آن به تماشاگران جشنواره چنین گفت: «بعد از تماشای فیلم «ائو» هیچ شکی نداشتم که جای این فیلم در بخش مسابقه است، بنابراین انتخابش کردم و حتی منتظر نشدم تا آن را با فیلم‌های دیگر مقایسه کنم».
در نهایت بانو فاطمه معتمدآریا به عنوان نماینده‌ی داوران همین جشنواره، پیش از اعطای سیمرغ سیمین بهترین فیلم به «ائو»، از آن این‌گونه یاد کرد: «جایزه بهترین فیلم حقیقتاً به فیلمی تعلق می‌گیرد که همه ما هفت نفر را شگفت‌زده کرد؛ در مقایسه با همه فیلم‌های دیگری که دیدیم».

فیلم سینمایی «ائو» (خانه) به کارگردانی و تهیهکنندگی و نویسندگی اصغر یوسفی نژاد از بیست و سوم مهرماه در گروه و هنر و تجربه و همزمان در تهران و شهرستان‌ها اکران شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار