مدیرکل کتابخانه های عمومی قزوین در گفتگو با پانا خبر داد

احداث کتابخانه در دورترین نقاط قزوین/ حمایت از کتاب های بومی

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قزوین از احداث کتابخانه در دورترین نقاط استان خبر داد.

کد مطلب: ۶۷۴۸۳۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا قزوین، رویا اسماعیلی مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قزوین و فعال فرهنگی در فعالیت های کاری همه مسائل و مشکلات را به صورت ریشه ای تحلیل و بررسی می کند که شاید این خصوصیت نیز نشأت گرفته از رشته ای باشد که در آن تحصیل کرده است.

این فعال فرهنگی امروز در قامت یک بانوی مدیرکل ظاهر شده و سکان اداره کل کتابخانه های استان قزوین را بر عهده دارد. قانون مداری ، پشتکار، اراده قوی ، انضباط، ایمان، اعتقاد به کار گروهی و مشارکتی و همچنین قدرت رایزنی با اقشار مختلف مردم از جمله ویژگی های این فعال فرهنگی است.

به عقیده دکتر اسماعیلی باید تمام امور برای رضای خدا و با خلوص نیت و در جهت خدمت رسانی به مردم انجام شود و همان طور که در دین اسلام تأکیده شده، کارها با مشورت کارشناسان و افراد باسابقه صورت گیرد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قزوین در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار پانا قزوین، به اهمیت و فایده کتابخانه ها اشاره کرد و گفت: کتاب به عنوان منشا تفکر ، راهگشای بسیاری از نادانی ها و از بین برنده ی جهل و ناآگاهی است، وی به اولویت های زندگی خود اشاره داشت و بیان کرد: امروز اولویت زندگی من، ارتقای جایگاه کتاب و کتابخانه در جامعه است و در این مسیر از هر موقعیتی برای دفاع از حقوق کتابداران و کتابخانه ها بهره بردم تا نقش کتاب و کتابداران به عنوان متخصصان و مشاوران امین در جامعه بیشتر از پیش شناخته شود.

اسماعیلی، ایجاد پویایی در اداره کل کتابخانه های استان را یکی از مهم ترین برنامه های اجرا شده در این اداره کل عنوان کرد و گفت: انضباط و قائده مند بودن دستاوردی جز پیشرفت نخواهد داشت و امروز کتابداران استان این دو اصل را سرلوحه کار خود قرار داده اند.

وی از برپایی کارگاه های آموزش مهارت های زندگی در اداره کل کتابخانه های استان قزوین خبر داد و اعلام کرد: انسان در زندگی می بایست با برخی از اصول آشنایی کامل داشته باشد تا بتواند مسیر صحیح را در زندگی بیاید، این هدف مهم ترین محرک ما در برگزاری کارگاه های آموزش مهارت های زندگی بود که نتیجه این کارگاه ها، وجود یک احترام متقابل در مجموعه کتابخانه ها بین کارکنان است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قزوین با تأکید بر اینکه کتاب باید برای همه مردم در هر نقطه ای از استان در دسترس باشد، تصریح کرد: در این راستا رایزنی های بسیار خوبی را با نمایندگان مجلس، استاندار محترم، فرمانداران، بخشداران و مدیران دستگاه های مختلف انجام داده ایم و تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا بستر مطالعه در نقاط مختلف استان برای علاقمندان به کتاب و کتابخوانی فراهم شود.

اسماعیلی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در رابطه با سبک زندگی ایرانی-اسلامی، عنوان کرد: مطالعه کتاب باعث می شود تا انسان از جهل و نادانی بیرون آید و یکی از اصول زندگی ایرانی-اسلامی که رهبر معظم انقلاب فرمودند مطالعه کتاب است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قزوین ادامه داد: بهروزی و سعادت در زندگی حاصل خرد و تجربه است و باید کتاب در سبد خانوارهای ایرانی قرار گیرد.

این مسئول بیان کرد: هم اکنون در دورترین مناطق استان قزوین در حال ساخت و احداث و ایجاد کتابخانه با همکاری شهرداران و مسئولان هستیم و در مناطقی که امکان ساخت کتابخانه وجود نداشت نیز کتابخانه های در دسترس و سیار را در قالب کوله کتاب مستقر خواهیم کرد تا کتاب در دسترس همه قرار گیرد.

اسماعیلی اعلام کرد: ما شهرهایی که دارای جمعیت بیشتری هستند را شناسایی کرده ایم و کتابخانه هایی را در شهرهای خاکعلی، نصرت آباد الوند ساخته و کتابخانه هایی را در نرجه و کوهین در حال ساخت داریم که این گام بسیاری بلندی در راستای ایجاد فضاهای مطالعه در استان است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قزوین عنوان کرد: سال گذشته کتابخانه عصمت آباد در دهه فجر افتتاح شد و این کتابخانه های درحال ساخت نیز از استانداردهای لازم برخوردار هستند و همه کارشناسی های لازم برای ایجاد یک فضای مناسب مطالعه در مناطق انجام پذیرفته است تا علاقمندان به مطالعه در بهترین شرایط بتوانند فعالیت کنند.

اسماعیلی اضافه کرد: در اداره کل کتابخانه های استان نیز اقدامات عمرانی خوبی را انجام دادیم و فضا را برای فعالیت کارشناسان تسهیل کردیم تا در کنار رضایت مندی شغلی، راندمان کاری آن ها نیز بالا رود.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قزوین گفت: یکی از فعالیت های شاخص این اداره کل ایجاد کتابخانه ویژه بانوان می باشد که خدمات گسترده ای را به مخاطبان ارایه می دهد، این کتابخانه از ساعت 7 و نیم صبح تا 9 شب در اختیار بانوان قرار دارد و چون مراکز فرهنگی و ورزشی نیز در همین مجموعه موجود است و این مجموعه از محیط امنی نیز برخوردار است و بانوان استقبال گسترده ای از این کتابخانه داشته اند که این باعث افتخار برای اداره کل کتابخانه ها است.

اسماعیلی با اشاره به همکاری های گسترده کتابخانه های استان قزوین با دستگاه های اجرایی، تصریح کرد: در حال حاضر اداره کل کتابخانه های استان تعاملات زیادی با حوزه اجتماعی و امور بانوان استانداری، مراکز علمی و آموزشی و آموزشگاهی، حوزه هنری، حوزه علمیه، مرکز حفظ ارزش های دفاع مقدس ، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و بسیاری از دستگاه های دیگر داشته است تا بتواند فرهنگ مطالعه را در جامعه بسط و گسترش دهد.

وی ازخرید کتاب های متنوع از سوی اداره کل کتابخانه های استان خبر داد و گفت: ما سعی کردیم در خرید کتاب ها و حمایت از نویسندگان و ناشران، تمام سلایق مردم را در نظر بگیریم و در این مدت کتاب های روانشناسی، جامعه شناسی، مذهبی، آشپزی،بهداشت، ورزش و سلامتی و تاریخ و بسیاری از موضوعات دیگر را خریداری کرده ایم.

اسماعیلی ادامه داد: موضوعی که در این بخش حائز اهمیت است، نگاه بومی در خرید کتاب ها می باشد؛ به گونه ای که ما در آبیک کتابی با مضمون معرفی ویژگی های این شهر را خریداری کردیم و یا در تاکستان کتاب تات با مضمون گویش تاتی را تهیه و در کتابخانه ها قرار دادیم و این نگاه در تمام کتابخانه های استان وجود دارد تا بتوانیم همه سلایق و طیف ها را به سمت مطالعه کتاب سوق دهیم.

این مسئول با بیان اینکه کتابخانه ها پایلوت فرهنگی هستند، عنوان کرد: امروز کتابخانه ها با پیشرفت تکنولوژی پیش می رود و وجود بخش های سمعی و بصری، بخش کودک و نوجوان و اجرای کارگاه های قصه گویی، جمع خوانی، خلاصه نویسی، عفاف و حجاب، مذهبی و حقوق کودک از جمله تغییر و تحولاتی است که ما در کتابخانه ها مشاهده می کنیم.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قزوین به بالا رفتن همه شاخص های رشد در کتابخانه های استان اشاره داشت و اعلام کرد: تمام این اقدامات سبب شد تا ما بتوانیم شاهد رشد در میزان امانت کتاب، افزایش فضای کتابخانه ها و خدمات رسانی مفید و موثر کارکنان استقبال پرشور مردم از برنامه های اداره کل باشیم.

اسماعیلی در پایان بر مشارکت همه جانبه اصحاب رسانه، دستگاه های اجرایی و تمام کسانی که دغدغه فرهنگ را دارند، در حوزه با بالا بردن سرانه مطالعه تأکید کرد و گفت: اداره کل کتابخانه های استان به تنهایی قادر به تحول در این حوزه نیست و ما در این مسیر دست همه را برای یاری و کمک به حوزه کتاب و کتابخوانی می فشاریم و همچنین از همه کسانی که تا امروز با این مجموعه همکاری داشته اند، تقدیر و تشکر می کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار