قائم مقام وزیرکشور در قوچان:

یک چهارم جمعیت کشور درگیر مواد مخدر می باشند

میزان مصرف کنندگاه مواد مخدر در کشور ما ۳ میلیون ۱۰۰ هزار نفر می باشد که به طبع خانواده های آنان را نیز درگیر میکند.

کد مطلب: ۶۵۸۸۷۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا از خراسان رضوی، تقی رستم وندی باحضور در جلسه شورای اداری شهرستان قوچان به مناسبت هفته دولت مطرح کرد: آسیب های اجتماعی به مدت دوسال است که همراه اقتصاد مقاومتی در دستور کار دولت قرار گرفته است و آبان ماه سال ۱۳۹۴ اولین گزارش جامع از وضعیت آسیب های اجتماعی خدمت رهبر تقدیم شد که این بحث به یک جریان عمومی و ملی تبدیل شده و گفتمان عمومی راجع به این موضوع شکل گرفته است.

وی گزارشی که به مسئولین ارشد نظام و مقام رهبری تقدیم شده را یک گزارش سیستماتیک دانست که همه آسیب ها را مد نظر داشته، ریشه یابی کرده و در نهایت راهکارهای ویژه ای را رائه داده است و تاکید کرد: آسیب های اجتماعی در کشور ما از سه جهت حائز اهمیت می باشد که شامل آسیب های اقتصادی،سیاسی امنتی و تعالی انسان است.

رستم وندی باعنوان این مطلب که ،آسیب های اجتماعی لطمات زیان بار و بسیار گسترده ای را به اقتصاد کشور وارد میکنند،عنوان نمود: متاسفانه درکشور ما در این زمینه مطالعات اندکی صورت گرفته اما مطالعاتی که درباه اقتصاد مواد مخدر صورت گرفته و متعلق سال ۸۳ است خسارت مواد مخدر در آن سال حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

وی ادامه داد: آخرین مطالعه پیرامون مواد مخدر در سال ۹۴ و بعد از گذشت ۱۱ انجام شد که هنوز به شکل عومی نشر نیافته است.

این مقام کشوری ضمن بیان این مطلب که ماه گذشته میزان معتادان کشور تجدید و اعلام شد، خبرداد: تا قبل ازماه گذشته میران مصرف کنندگان مواد مخدر در کشور ۱میلیون ۳۲۵هزار نفر اعلام گردید که بر اساس سرشماری سال ۹۰ محاسبه شده بود اما ماه گذشته اعلام شد که میزان واقعی معتادین ۲ میلیون و۸۰۲ نفر می باشد که براساس آخرین پیمایش سازمان بهزیستی در سال۹۴ صورت گرفته است.

وی هم چنین خاطر نشان کرد: این آمار باید اصلاح شود زیرا افراد ۱۵ تا ۶۴ سال را برمبنای سرشماری سال ۹۰ در نظرگرفته اند که ۵۲ میلیون نفر بود اما بر اساس سرشماری سال ۹۵ ، این تعداد به ۵۵ میلیون نفر افزایش یافته و می توان گفت اکنون میزان مصرف کنندگان مستمر مواد مخدر۳ میلیون۱۰۰ هزار نفر می باشند یعنی حدود یک چهارم جعیت کشور درگیر مواد مخدرند.

تقی رستم وندی بحث تصادفات را نمونه ی دیگری از آسیب های اجتماعی تلقی کرد و با اشاره به این موضوع که قوچان نیز یکی از شهرستان هایی است که در مسیر حمل و نقل،ترانزیت و جاده مشهد به شمال است، افزود: در کشور در چند سال قبل حدود۲۷ هزار کشته بوسیله تصادفات داشتیم که امروز این آمار به ۱۷ هزار نفر تنزل پیدا کرده است یعنی معادل ۸ درصد تولد ناخالص ملی.

وی از ۴۵۰ هزار مجروح در تلفات جاده ای خبر داد و تصریح نمود: حدود ۴۰ هزار نفر از آنان داری مجروحیت شدید و معلولیت می باشند.

قائم مقام امور اجتماعی و فرهنگی وزیر کشور با تاکید بر این مطلب که نگاه به آسیب های اجتماعی نباید نگاهی صرفا اجتماعی باشد، یاد آور شد: باید به مواردی که در آسیب های اجتماعی نقس بسزایی دارند یعنی سلامت جسمی، سلامت روانی، سلامت اجتماعی و سلامت معنوی نیز اهمیت داد.

وی با بیان اینکه یک سوم افراد افسرده تجربه مصرف مواد مخدر را پیدا میکنند، خاطر نشان کرد: طبق مطالعات انجام شده اضطراب و تنش میل به مصرف مخدر و الکل را افزایش میدهد و همین موضوع باعث شده که دانش آموزان و دانشجویان ما به سمت مواد مخدر گرایش پیدا کنند.

وی دراین باره ادامه داد: در جمعیت ۱۵سال به بالای کشور ما میانگین شیوع گرایش به سمت مواد مخدر ۵/۴ درصد می باشد.

تقی رستم وندی از دو راهکاری که برای سال ۹۶ در شورای اجتماعی کشور تصویب شد خبرداد و مطرح کرد: این دو راهکار که عبارتند از یک رویکرد ارتقا فرآیند آموزش، مهارت آموزی و توانمند سازی و دوم رویکرد تقویت ظرفیت تشکل های مردمی.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار