گزارش پانا از بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی
نمایندگان مجلس شورای اسلامی صلاحیت عباس آخوندی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی را بررسی کردند.
به گزارش پانا، مجلس شورای اسلامی پس از بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، امور خارجه، بهداشت و درمان، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جهاد کشاورزی، دادگستری و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، صلاحیت وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی را بررسی کردند.
عباس آخوندی ۶۰ ساله دکترای اقتصاد سیاسی دارد و وزیر راه و شهرسازی، وزیر مسکن و شهرسازی، معاون سیاسی وزیر کشور را در سوابق کاری خود دارد.
در بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی ابتدا مخالفان و موافقان به بیان سخن میپردازند سپس وزیر پیشنهادی از خود دفاع میکند.
صادقی: برنامههای آخوندی راه و شهرسازی همسان دیده نشده است
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این که وزارت راه و شهرسازی در بخش راه تلاشهای چشمگیری کرده است، گفت: اما در برنامهای که به مجلس ارائه شده سهم راه قابل توجه و شهرسازی و مسکن به طور همسان مورد توجه قرار نگرفته است.
محمود صادقی در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: در ابتدا لازم است به این نکته اشاره کنم که ما هم به عنوان فراکسیون امید هم به عنوان اصلاحطلبان حامی دولت تدبیر و امید بوده و خواهیم بود، اما این حمایت به صورت همکاری و تعامل فعال است و هرجا انتقادی باشد با صراحت مطرح میکنیم و هیچ منافاتی با همکاری و حمایت ندارد.
وی دربارهی مخالفت خود با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، اظهار کرد: بنده بر مبنای تحلیل برنامه پیشنهادی وی و همچنین عملکرد چهار سال گذشته انتقاد دارم و به این جمع بندی رسیدم که به عنوان مخالف صحبت کنم. در برنامهای که وزیر در ۱۷ صفحه به مجلس ارائه داده توازن بین دو حوزه ماموریتی این وزارتخانه یعنی راه و شهرسازی وجود ندارد. در واقع به طور کلی سهم راه بسیار قابل توجه دیده شده، در حالی که به بخش شهرسازی و مسکن به طور همسان توجه نشده است.
رییس فراکسیون شفاف سازی و سالم سازی انضباط مالی و اقتصاد در مجلس با اشاره به طرح ساماندهی و توانمندی سکونتگاههای غیررسمی یعنی حاشیه نشینی، اظهار کرد: برای ۹۱ شهر این طرح تهیه شده اما از اجرا خبری نیست. البته در مورد طرحهای مسکن روستایی در برنامه پیشنهادی ۹۰۰۰ واحد از طریق بنیاد مسکن پیش بینی شده اما اشارهای نشده که چگونه اجرایی خواهد شد. امیدواریم دولت و به ویژه این وزارتخانه به بخش مسکن و شهرسازی به طور متوازن نگاه کنند.
این نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: ناآگاهی و عدم احاطه مدیران ارشد به مسالهی هوانوردی و انتخاب نامناسب مدیران میانی و سیستم پاداش و ارتقاء موجب گسترش نارضایتی شده و تداوم این وضعیت با حساسیتی که در این حوزه وجود دارد برای صنعت هوانوردی مشکل آفرین است. البته ایران برای اجرای مصوبات ایکائو تعهد دارد.
بختیار: وضعیت مسکن مهر نامناسب و مسکن اجتماعی هم اجرایی نشد
نماینده مردم خوانسار و گلپایگان در مجلس شورای اسلامی نسبت به وضعیت مسکن مهر و مسکن اجتماعی به وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی انتقاد کرد.
علی بختیار در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، گفت: با توجه به رانت و موضوعات مختلفی که وجود دارد طبق اصل ۳۶ قانون اساسی حکم مجازات و اجرا باید از طریق دادگاه صالحه انجام شود.
وی با انتقاد از آییننامه جدید کنترل ساخت در نظام مهندسی، اظهار داشت: کاهش حجم سرمایه گذاری، تزریق رکود بیشتر و ساخت و سازهای بدون توجه به آییننامه منجر میشود که اجرای آن خلاف قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی باشد.
وی سوانح جادهای را از دیگر نقطه ضعفهای وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد و گفت: اخیرا شاهد سوانح ریلی هم در این دوره بودهایم به ویژه سانحه ریلی قطار مشهد - تبریز که انتظار میرفت وزیر با شرایطی که پیش آمده، خود استعفا میکرد و در کشورهای پیشرفته چنین اقداماتی مرسوم است.
بختیار با انتقاد از این که منابع داخلی در حوزه ریلی کافی نیست و نیاز به سرمایه گذاری داریم، گفت: در مورد وضعیت مسکن نیز متاسفانه مسکن مهر وضعیت نامناسبی دارد و حتی مسکن اجتماعی هم که وزیر قول داده بود، اجرایی نشده است.
زارع: وزارت راه ۲۰ درصد در تولید ساختمان نقش دارد
نماینده مردم آباده در مجلس شورای اسلامی گفت که دردوره چهار ساله وزارت آخوند ۳۰ هزار میلیارد تومان برای کارهای زیرساختی راهداری و راهسازی اختصاص یافته است.
رحیم زارع در موافقت وزیر پیشنهادی راه وشهرسازی گفت: موافقت من به معنی این نیست که در اقیانوس وزارت راه مشکلاتی وجود نداشته باشد. بلکه وزارت راه اگر در سیاستگذاری توطئه و تولید مسکن ۶۰ درصد تصمیم گیر است در اجرا ۵ درصد نقش دارد و مجموعه ای از عوامل باید دست به دست هم دهد که تولید مسکن رونق یابد.
وی افزود: ما نباید نگاه سیستمی داشته باشیم و همه چیز را گردن راه و شهرسازی بیندازیم. مسکن مهر در شش سال قبل از آقای آخوندی ۴۸ هزار میلیارد تتومان منابع بانکی در اختیاز داشته که برای ساخت مسکن پیش بینی شده بود و در دوره ایشان تنها ۷۵۰۰ میلیارد تومان به این منظور اختصاص پیدا کرد.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به ورود ۲۰۰ هواپیما به کشور در کلاس جهانی اظهار کرد: ارزش ۱۰۰ ایرباس، ۸۰ بوئینگ و ۲۰ ای تی آر وارد شده ۳۳ میلیارد دلار است که کمک بزرگی به نوسازی ناوگان هوایی کشور کرده است.
قرجه طیار: خدمات آخوندی در تاریخ ۳۸ ساله انقلاب بینظیر است
نماینده گنبد کاووس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به عملکرد آخوندی در وزارت راه و شهرسازی گفت که برخی اقدامات صورت گرفته در دوره وی در تاریخ ۳۸ ساله انقلاب بینظیر است.
قرجه طیار در موافقت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، اظهار داشت: آقای آخوندی از خدمتگزارانی است که طی ۳۸ سال گذشته همواره در پستهای ملی منشا اثر بوده و خدمات بسیاری ارائه کرده است. ایشان جزو سابقون نظام بوده و سابقه هشت ساله عالیترین مقام وزرات راه و شهرسازی را در کارنامه خود دارد.
وی با اشاره به تجربه عملی، سوابق اجرایی و تجربیات آکادمیک آخوندی، ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی در طول چهار سال اخیر به ویژه پس از توافق برجام خدمات بزرگی به کشور، ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی ارائه کرده که برخی از این خدمات همچون بازسازی ناوگان هوایی و کشاندن شرکتهای بزرگ پای میز مذاکره در تاریخ ۳۸ ساله انقلاب بینظیر است.
قرجه طیار یکی از شاخص ترین برنامههای آخوندی در وزارت راه دولت دوازدهم را گسترش نفوذ حمل و نقل جمهوری اسلامی در منطقه و تقویت جایگاه ایران در جاده ابریشم عنوان و خاطر نشان کرد: بسیاری از فعالان حوزه راه و شهرسازی به مدیریت و درایت آقای آخوندی اذعان دارند و در صورت رای اعتماد نمایندگان، مردم و به ویژه روستاییان از برنامهها و خدمات آقای آخوندی در وزارت راه و شهرسازی بهره مند خواهند شد.
الماسی: وزارت راه چه مطالعهای در زمینه ریسکهای جادهای انجام داده است
نماینده مردم دیر و کنگان به توسعه ناوگان هوایی، زمینی و دریایی تاکید کرد و گفت: وزارت راه در زمینه ریسکهای جادهای چه اقدامات عملیاتی و مطالعاتی انجام داده است؟
سکینه الماسی در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه یکی از عوامل توسعه کشورها ناوگان زمینی، هوایی و دریایی است، گفت: در کشور ما، اغلب حمل و نقل مسافر از طریق جادهها انجام می شود و نیازمند هستیم که در صنعت حمل و نقل بویژه جادهای تغییرات اساسی صورت گیرد.
وی خطاب به وزیر پیشنهادی راه گفت: از اقدامات شما در توسعه کمی و کیفی راه آهن مطلع هستیم اما با این آهنگ رشد تا چند سال دیگر قرار است نسبت حمل و نقل ریلی و جادهای منطقی باشد.
نماینده مردم دیر و کنگان در مجلس همچنین بیان کرد: وزارت راه در زمینه ریسکهای جادهای کشور چه اقداماتی را برای شناسایی و مطالعه انجام داده است؟ آیا نقشهای از پراکندگی تراکم جاده ای و حوادث را در دست دارید؟ بنابراین ضرورت دارد تا نسبت به ساخت جادهها متناسب با نیازسنجیها حذف و اصلاح نقاط حادثه خیز انجام شود.
محبی نیا: شکستن حبس شبکه ریلی از مهمترین اقدامات آخوندی بوده است
یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ضمن ارزیابی مثبت از عملکرد عباس آخوندی در وزارت راه شکستن حبس شبکه ریلی را از مهمترین اقدامات وی در وزارت راه دانست.
جهانبخش محبینیا در موافقت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اظهار داشت: متاسفانه ما در بخش های کلان سیاستگذاری نداریم در حالی که به وزرا و مدیرانی نیازمندیم که مبانی فکری آنها در راستای توسعه باشد، اما به دنبال توسعه نیستیم؛ بلکه توسعه طلب هستیم. وقتی می گوییم گسترش صنعت ریلی هدف ماست، اینطور نیست که همه مسئولین امر متوجه انجام این هدف مهم باشند.
وی افزود: یکی از مشکلاتی که در کشور ما وجود دارد این است که سطح تصمیم گیری هنوز در هیجان و احساس متوقف است و بعضی از مواقع شیپورها به خاطر خدا نواخته نمی شود. اگر فراکسیون امید بخاطر اصلاح طلبی به یک وزیر رای بدهد یعنی شیپور بخاطر خدا نواخته نشده است و اگر ما در فراکسیون نمایندگان ولایی به وزیر ی که برای کشور مفید است رای ندهیم، باید جوابگو باشیم.
محبی نیا ادامه داد: آقای آخوندی جدای از موضوع حمل و نقل و مسکن برای تصمیمات در هیات دولت از خود کارایی نشان داده است. یکی از کارهای اساسی و استراتژیک ایشان شکستن حبس شبکه ریلی است که در برنامه ششم هم آمده است. همچنین در حالی که تلفات جادهای در سال ۸۴، ۲۷ هزار نفر بوده در سال ۹۵، به ۱۵ هزار و ۹۰۰ نفر رسیده است.
علوی: آخوندی نظریهپرداز وزارت راه است
یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت که عباس آخوندی در وزارت راه با استفاده از سرمایه بخش خصوصی و غیر دولتی اقدامات اساسی انجام داده است.
سیداحسن علوی در موافقت با وزیر پیشنهادی راه، اظهار داشت: معدل عملکرد آقای آخوندی در سطح ملی در کشور موفق بوده است. ایشان فردی فرصت جو است که از تفکر زمان بهرهگیری لازم را انجام داده و میداند در زمان خود چه کاری باید انجام دهد ضمن اینکه میتوان ایشان را نظریه پرداز وزارت راه دانست.
وی افزود: ما نمی توانیم بگوییم ایران چهارراه حمل و نقل آسیاست، ولی سالها منتظر تخصیص اعتبار بنشینیم. آقای آخوندی با بهرهگیری از سرمایه بخش خصوصی و غیر دولتی توانسته در بخش های مختلف اقدامات اساسی انجام دهد. بیش از ۲۵ پروژه در بخش ریلی، بیش از ۴۰ پروژه در بخش جادهای و بیش از ۱۰ پروژه در بخش فرودگاهی بالغ بر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از بخش خصوصی جذب شده است.
نماینده مردم سنندج در مجلس اضافه کرد: مسکن مهر تبدیل به قصه پر غصه شده، ۱۱۰ هزار واحد مسکونی بدون متقاضی و ۳۶ هزار واحد همراه با تخاصم و تنازع بین سازندگان و متقاضیان است.
پس از اظهارات موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی از برنامه هایش دفاع کرد.
آخوندی بیان کرد: تحویل ۹۰۰ هزار مسکن مهر/ جلوی شهرفروشی را گرفتم
عباس آخوندی در جلسه علنی نوبت صبح امروز (شنبه) در دفاع از برنامههای پیشنهادیاش ضمن قدردانی از ۳۲ نمایندهای که برای دفاع از او ثبت نام کردند، گفت که برنامهی وزرا همان برنامه ششم مصوب مجلس است.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی به توضیحاتی در مورد وضعیت مسکن پرداخت و گفت: ۲۴ میلیون و ۱۹۰ هزار خانواده در ایران وجود دارد که تعداد خانهها ۲۵ میلیون و ۴۰۰ هزار خانه است. در ظاهر تعداد خانهها بیشتر از خانوار است، اما در عمل این طور نیست. به طوری که ظرف ۵ سال حدود ۲ میلیون خانه خالی به ایران اضافه شد.
به گفتهی وی، ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار خانه دوم وجود دارد که این یعنی ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار خانه خالی در کشور است. اگر هر خانه را ۱۰۰ هزار دلار بدانیم یعنی حدود ۴۷۰ میلیارد دلار ثروت این کشور در خانههای خالی و دوم انباشته شده است. این رقم بیش از ۴ برابر کل ارزش بازار بورس ایران است.
آخوندی در ادامه با بیان اینکه قیمت زمین در تهران در سال ۹۲ نسبت به سال ۸۴ ، ۹ برابر افزایش پیدا کرده است، گفت که در همین بازه زمانی قیمت آپارتمان ۶ برابر زیاد شده است آن هم در شرایطی که شعار دولت قبل حذف قیمت زمین از ساختمان بود.
آخوندی با بیان اینکه بیش از ۱۹ میلیون نفر در وضعیت بد مسکنی مطلق زندگی میکنند، افزود: ما در این شرایط در منطقه ۱ تهران ۳۱ هزار خانه خالی داریم که این اتلاف منابع مالی است.
وی ادامه داد: تا این تاریخ بانک مرکزی برای یارانههای مسکن بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان ادعای مطالبه از دولت دارد. سوال ما این است که آیا با این وضعیت و وجود این حرف از مطالبات فزاینده بانکی نباید شرایط مسکن را همچون دولت قبل ادامه میدادیم یا با سوداگری و فساد در بازار ساختمان ایران مقابله میکردیم.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در واکنش به اظهارات یکی از مخالفان مبنی بر اقداماتش برای مقابله با برج سازی گفت: ما جلوی شهر فروشی و فروش مجوز و تراکم را گرفتیم به طوری که تورم در مسکن حتی پایینتر از تورم آمد. ما جلوی شهرفروشی ایستادیم.
آخوندی با بیان اینکه ۴ گروه خانه اولی، حاشیه نشینان، بافتهای فرسوده و کم درآمد در مسکن وجود دارد، گفت: خانه اولیها جوانهایی هستند که میخواهند تشکیل خانواده دهند، حاشینه نشینها ۱۱ میلیون نفرند که در وضعیت بد مسکنی مطلق هستند. ۸ میلیون نفر در بافتهای فرسوده در شرایط بد زندگی میکنند. این ۴ گروه اصلیترین مخاطبان مسکن هستند.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در ادامه در واکنش به انتقاداتی دربارهی پروژهی مسکن مهر گفت: در پروژهی مسکن مهر بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در کشور هزینه شد سوال این است که آیا ادامه این روند درست بود؟ من در همان ادامه کار تعهد اجرای پروژهی مسکن مهر را دادم و ۹۰۰ هزار خانه را تمام کرده و تحویل دادم. اما هیچگاه تلاش نکردم از آن به عنوان کار تبلیغاتی استفاده کنم چون معتقدم نباید این پروژه ادامه پیدا کند.
آخوندی با تاکید بر اینکه کشور به وزرای شجاع نیاز دارد، گفت: وزرای شجاع یعنی کسانی که حاضرند تغییرات ساختاری اعمال کنند و تحولی ایجاد نمایند. من هیچ وقت برای تغییر جهت مسکن نترسیدم به همین خاطر جلوی سودا گران شهری ایستادم.
وی افزود: گفته شد که من ۱۲۳ شرکت دارم، این موضوع در کمیسیون اصل ۹۰ بررسی شد و حتی یک مورد از این اتهامات اثبات نشد. من میفهم که چه کاری انجام میخواهم بدهم. میخواهم شهر فروشی را متوقف و مشکل مسکن را برای اقشار کم درآمد حل کنم و مسالهی بافت حاشیهای را سر و سامان دهم.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان این که ۲ هزار و ۷۰۰ محله برای احیای بافت آن وجود دارد، گفت: ما میخواهیم هر سال ۲۷۰ محله را احیا کنیم به همین دلیل سیاست محله محوری را دنبال میکنم. از طرف دیگر موضوع خانه اولیها را از طریق پس انداز پیگیری کردم که از قبل آن بیش از ۲۱۱ هزار نفر در این پروژه پس انداز کردند این یعنی تامین منابع بیش از ۴ هزار میلیارد تومان آن هم بدون اتکا به بانک مرکزی.
وی با اشاره به اختصاص تسهیلات ۸ درصدی برای احیای بافتهای فرسوده گفت: کل اعتبار بافت فرسوده ۳۷ میلیارد تومان بوده که اکنون به بیش از هزار میلیارد تومان رسیده که این نشان از توجه ما به بافت فرسوده دارد.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی درباره برنامهاش برای مسکن اجتماعی گفت: افراد کم درآمد زیر نظر کمیته امداد، سازمان بهزیستی، سازمان تامین اجتماعی و بنیاد مسکن هستند، لذا ما بنیاد مسکن را محور قرار دادیم تا به عنوان هماهنگ کننده بین این ۴ دستگاه سالانه ۱۰۰ هزار واحد احداث شود. موضوعی که در هیات وزیران و برنامه ششم نیز تصویب شد.
آخوندی درباره موضوع حمل و نقل و اقداماتش گفت: در ایران ۲۷۰ هزار کیلومتر راه از روستایی تا آزادراه وجود دارد. کل راه ریلی فرعی و اصلی نیز ۱۳ هزار کیلومتر است که در سال گذشته حدود ۴۲۸ میلیون تن بار جابجا شد که ۴۰ میلیون تن آن توسط ریل بوده است.
وی با بیان اینکه در حومه تهران سالیانه ۷۰۰ میلیون سفر انجام میشود، گفت: ۲ درصد این سفرها توسط ریل انجام میشود. در برنامه ششم مکلف کردید که باید ۳۰ درصد حمل و نقل بار یعنی ۴۰ میلیون تن توسط ریل انجام شود که این به معنای افزایش ناوگان ریلی است که ما میتوانیم به کمک مجلس این کار را انجام دهیم.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه کل میانگین توسعه خطوط ریلی سالانه کمتر از ۱۸۰ کیلومتر است، گفت: انشاءالله امسال ۱۸۰۰ کیلومتر خط ریلی مورد بهره برداری قرار میگیرد که این اتفاق بزرگی در صنعت حمل و نقل ریلی است.
آخوندی با بیان اینکه تامین اعتبارات از طریق منابع بین المللی صورت میگیرد، گفت: با توجه به وضعیت بودجه طبیعتا باید به دنبال تامین مالی از منابع بین المللی رفت که ما توانستیم این کار را انجام دهیم.
وی با بیان اینکه برای استفاده از بخش خصوصی ۲۸ هزار میلیارد تومان قرارداد فعال امضا شده است، گفت: در حمل و نقل ۱۹۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری لازم است که این میزان باید از منابع بین المللی تامین شود. اکنون نیز استفاده از منابع بخش خصوصی به میزان ۱۳ هزار میلیارد تومان در حال تصویب هیات وزیران است که این یعنی بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان توافق امضا کردیم.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با اشاره به ابهاماتی درباره نظام مهندسی گفت: با توجه به امضا فروشی در بخش مهندسی ما به دنبال این هستیم که مالک و مهندس بدون هیچ واسطهای با یکدیگر در ارتباط باشند و مهندسان بتوانند به بهترین وجه امور را به پیش ببرند.
وی در پایان با اشاره به حضور ۶۵ هزار کارمند و بیش از ۲ هزار مدیر در وزارت شهرسازی و دستگاههای تابعه گفت که تمامی تلاشش در جهت استفاده از مدیران نسل آینده و بهرهگیری از افراد لایق و جوان بوده است.
ارسال دیدگاه