/گزارش/
تضمین آینده شغلی دانش آموزان با تحصیل در رشته های کار و دانش
انتخاب رشته تحصیلی در مقطع متوسطه یکی از مهمترین تصمیم های زندگی افراد است که در قسمتی از زندگی گرفته می شود. با این تفاوت که والدین نیز در این انتخاب سهیم می شوند و آینده پیش روی دانش آموز برای اولین بار و با یک انتخاب رقم می خورد.
شادی غلامی- خبرگزاری پانا آذربایجان غربی: انتخاب رشته تحصیلی که در نظام قدیم در دوره اول متوسطه رخ می داد و دانش آموزان پس از یکسال تحصیل کتاب هایی مختلط از تمام رشته های انسانی، ریاضی، تجربی، کار و دانش و فنی حرفه ای وارد مرحله انتخاب می شدند امروزه در نظام آموزشی۳-۳-۶ در پایه نهم صورت می گیرد.
ماحصل این گزینش صحیح در احوال روزمره، داشتن میل، رغبت و انگیزه روز افزون در مطالعه کتابها و تئوریهای علمی مربوطه است، به شکلی که این شوق روز به روز فزونی یافته و عزم دانشآموز را برای نیل به موفقیت، افزونتر میکند.
در نگاه کلان نیز شکلگیری و پایه گذاری شغلی متناسب با روحیات و علایق، آن را رقم میزند که زمینه ساز آیندهای درخشان برای خود و افتخار برای والدین و به تبع آن راهگشایی امور و مسائل جامعه در زمینههای علمی، فرهنگی، اجتماعی و غیره را به دنبال دارد.
در سال های اخیر وزارت آموزش و پرورش در تمام مدارس کشور فرایند هدایت تحصیلی دانش آموزان را با محوریت قرار دادن عدم تمرکز دانش آموزان در یک رشته و بی دانش آموزان ماندن برخی از رشته های دبیرستانی پیگیری کرده است. اما همچنان تمایل جامعه به تحصیل فرزندانشان در رشته تجربی برای دکتر شدن، در رشته ریاضی برای مهندس شدن و نهایتا تحصیل در رشته انسانی برای وکالت است.
تربیت دانش آموزان موثر در رشد اقتصاد، نیاز به فرهنگ سازی دارد
جامعه کنونی به سمت اشباع از فارغ التحصیلان علوم نظری پیش می رود و شاید تصور اینکه پزشکان، مهندسان و وکلای آینده برای تعمیر لوازم برقی ماه در انتظار نوبت خدمات تاسیساتی بمانند دیگر آنقدر هاهم سخت نیست. رشته های فنی حرفه ای و کار و دانش، از رشته های مظلومی هستند که باور ظالمانه اکثریت مردم آنان را به حاشیه رانده و بیش از ۱۵۰ رشته مهارتی در شاخه کاردانش وجود دارد و تسهیلاتی برای مهارت آموزان در نظر گرفته شده است.
این شاخه تحصیلی که محصول تغییر نظام آموزشی است، با هدف تامین نیروی کار نیمه ماهر ، راه اندازی شده و برای انتخاب رشته های آن هم، شرایط نمره ای وجود دارد اما بیشتر ساعت های درسی این شاخه در کارگاه می گذرد و لازم است که دانش آموزان از مهارت لازم در به کارگیری اندام های حرکتی مانند دست و پا و یا سلامت چشم برخوردار باشند تا در کسب رشته مورد نظر با مشکل مواجه نشوند.
یکی از دلایل عمده عدم گرایش دانش آموزان یا امتاع آنان به تحصیل در این شاخه تحصیلی به اجبار خانواده ها شیوع این فرهنگ است که دانش آموزان دارای نمرات پایین و ناتوان در تحصیل رشته های نظری باید به رشته های فنی و کار و دانش روی آورند.
علی بخشوده مدیر داخلی و اجرائی مجله رشد فنی و حرفه ای در این خصوص اظهار داشت: فرهنگ سازی نقش مهمی در توسعه رشته های فنی-حرفه ای و کار و دانش داشته و موجب بهبود وضعیت اقتصادی کشور خواهد شد.
وی افزود: یکی از رسالت های اصلی رسانه شناساندن چهره اقتصادی این رشته های تحصیلی است تا دانش آموزان و خانواده ها هرچه بیشتر با آن آشنا شوند.
فارغ التحصیلان رشته های کار و دانش بیکار نمی شوند
در ماده ۳۷ قانون نظام صنفی کشور مصوب شده است که برای توسعه رشتههای مهارتی کاردانش باید همه دستگاههای اجرایی و بنگاههای اقتصادی همکاری کنند. در آییننامه اجرایی این قانون، ۱۱۰ رشته مهارتی معرفی شده است که دارندگان دیپلم کاردانش برای دریافت پروانه کسب معاف از آزمون شدهاند؛ یعنی هرکدام از این رشتههای یادشده در این آیین نامه نیاز به آموزش پروانه کسب ندارند.
در شاخه کاردانش ضمن اینکه دیپلم رسمی آموزش و پرورش به هنرجویان اعطاء میشود؛ گواهینامه آموزش مهارتی دستگاههای مربوطه را نیز به آنها ارائه میکنیم که این گواهینامه در بحث کارآفرینی، اشتغال و خوداشتغالی، هنرجویان را در اولویت قرار میدهد.
مصطفی آذرکیش مدیرکل دفتر آموزش کاردانش وزارت آموزش و پرورش ، با اشاره برگزاری مسابقات علمی-کاربردی کار و دانش و فنی حرفه ای کشور، افزود: این مسابقات بیشتر به سمت استاندارد سازی و هماهنگی با استانداردهای کشوری در حوزه آزمون های مهارتی سوق داده می شود.
آذرکیش افزود: هنرستان های آذربایجان غربی دارای تجهیزات خوبی هستند اما در برخی از آنها کمبود تجهیزات مشاهده می شود که امیدواریم برگزاری این مسابقات منجر به تجهیز هنرستان های استان شود.
وی اذعان داشت: فارغالتحصیلان رشتههای طراحی و تراش سنگهای قیمتی، پرورش گیاهان دارویی و آپارتمانی، تابلوساز برق صنعتی، بازرسی جوش و مرغداران صنعتی، از جمله رشتههایی هستند که معمولاً فارغالتحصیلان آنها در این رشتهها بیکار نشده و مشغول به کار هستند. ضمن اینکه بند ۲ سیاستهای کلی اشتغال نیز در نظام آموزش و پرورش نیز تکلیف کرده است تا بنگاههای اقتصادی با آنها همکاری نزدیک داشته باشند.
تشویق دانش آموزان برای کسب تجارب نوین
براساس برنامه درسی ملی، اولین گروهی که از دیپلمهها وارد بازار کار میشوند، هنرجویان شاخه کاردانش هستند و محدودیتی برای ادامه تحصیل ندارند و همه میتوانند تا سطوح عالی تحصیل کنند.
معاون استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اهمیت رشته های کارو دانش و فنی حرفه ای، اظهار داشت: امروز دیگر زمان استفاده از علوم و روش های سنتی در کشاورزی، صنعت و تولید نیست و باید دانش آموزان را برای کسب تجارب نوین در رشته ها، همراه با تحصیلات علمی تشویق کنیم.
تقی کهوریان ادامه داد: از دانش آموزان خلاق این رشته ها حمایت می کنیم تا پس از فارغ التحصیلی محور کارآفرینی باشند.
وی افزود: پتانسیل خوبی در دانش آموزان این رشته وجود دارد و با استخراج کردن توانایی هایشان از آنان حمایت می کنیم.
کهوریان تاکید کرد: جوانان دارای خلاقیت های خوبی هستند و باید ارزش دانش فنی آنان را دانست و با حمایت از آنان، موجبات تولید انبوه را فراهم کنیم.
هدایت تحصیلی دانش آموزان و حمایت آموزش و پرورش استان از اجرای تبصره ۱۹ هنرستان ها تاکیدی است بر حمایت های شغلی از دانش آموزان رشته های کار و دانش و فنی حرفه ای که نقش مهمی در ترویج و توسعه این شاخه از رشته های متوسطه داشته است اما باید توجه داشت که زمان آن رسیده تا چشم های خود را به واقعیات بدوزیم و فرزندانمان را از روی چشم و هم چشمی و تصورات واهی اسیر دفتر و کتاب و وقت گذرانی در دانشگاه ها به امید مدرک و نشستن پشت میز نکنیم.
ارسال دیدگاه