بنیان گذار جراحی نوین قلب در ایران و خاورمیانه:

بیماری های قلبی مادرزادی كودكان مورد توجه لازم قرار نگرفته است

خبرگزاری پانا: بنیان گذارجراحی نوین قلب در ایران و خاورمیانه بر عدم توجه لازم به بیماری های قلبی مادرزادی كودكان تاکید کرد.

کد مطلب: ۶۴۴۰۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از پایگاه خبری "وب دا " در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی ، دكتر «محمد حسن نظافتی» بنیان گذار جراحی نوین قلب كه متولد روستای «عشق آباد» شهرستان مانه و سملقان است گفت : علاقه من به رشته پزشكی به ویژه جراحی به این دلیل بود كه نتایج تلاش هایم را پس از عمل مشاهده می كردم و تمایل داشتم با انجام عمل های جراحی و استفاده از شیوه های نوین به نتایج مطلوب و بهبود وضعیت یا نجات بیمار دستیابی پیدا كنم.

وی افزود : از میان ارگان ها و اعضای بدن تحقیق و مطالعه روی قلب را انتخاب كردم زیرا شایع ترین دلیل مرگ و میر در كشور به شمار می رود.

وی ضعف و نبود شیوه های مدرن و پیشرفته برای جراحی قلب در كشور را یكی دیگر از دلایل گرایش به این رشته عنوان كرد.

وی با بیان این كه بیش از 13 هزار جراحی قلب برای كودكان مبتلا به بیماری قلبی مادرزای انجام داده است، اظهار داشت : به عمل جراحی كودكان مبتلا به بیماری های مادرزادی قلب علاقه بیشتری دارم زیرا آن ها در یك موقعیت ناخواسته و نامطلوب بیماری قرار دارند، بدون آن كه در بروز بیماری شان مقصر باشند و در واقع توسط والدین بیمار شده اند.

وی با بیان این كه بیماری های قلبی، مادرزادی كودكان به دلیل پیچیدگی های تشخیص و درمان با بزرگسالان بسیار متفاوت است، تصریح كرد : كودكان مانند بزرگ ترها نمی توانند علایم بیماری قلبی را بروز دهند و تلاش من برای درمان و بهبود همیشگی آن هاست.

وی كه نخستین عمل پیوند قلب را در خراسان در سال 83 انجام داده است، عمل پیوند قلب و ریه را جزو برنامه آینده خود اعلام و عنوان كرد : متاسفانه مصرف مداوم میوه و سبزیجات كه در پیشگیری از بیماری های قلبی ـ عروقی بسیار موثر است در جامعه كنونی بسیار كم و وجود آن در سبد غذایی خانواده ها بسیار كم رنگ شده است.

وی افزایش قند خون را در بروز بیماری های قلبی ـ عروقی بسیار موثر دانست و خاطر نشان كرد : با ورزش منظم و تغذیه مناسب می توان قند خون را كنترل و از عوارض كلیوی و مغزی ناشی از آن پیشگیری كرد.

دكتر «نظافتی» با بیان این كه كاهش استرس در پیشگیری از بیماری های قلبی تاثیر به سزایی دارد، گفت : تغییر سبك زندگی، بالا بردن آستانه تحمل و آشنایی با راه های كنترل استرس در كاهش این بیماری ها موثر است.

این جراح حاذق، مصرف زیاد تخم مرغ در بزرگسالان را به دلیل كلسترول بالا برای سلامت قلب مضر اعلام كرد و افزود : مصرف بیش از 2 عدد تخم مرغ در هفته، گوشت زیاد و روغن های جامد سلامت قلب را به خطر می اندازد و زمینه ابتلا به بیماری های قلبی را فراهم می كند.

دكتر «نظافتی» نسبت به مصرف روغن های مایع با منشا گیاهی به منظور سلامت قلب تاكید كرد و اظهار داشت : ساده ترین، موثرترین و بهترین درمان بیماری های قلبی ، پیشگیری از آن است كه باید از همان دوران كودكی به این امر توجه داشت.

وی به تاثیر و اهمیت تغذیه در دوران كودكی و نقش آن در پیشگیری از بیماری های قلبی اشاره و تصریح كرد : مصرف مداوم تنقلات بی ارزش و دارای رنگ های غیر مجاز خوراكی نظیر چیپس و پفك، فست فودها و نوشابه ها سلامت قلب و عروق را به خطر می اندازد.

وی با بیان این كه مصرف سیگار اثر بسیار مخربی روی قلب به ویژه قلب زنان دارد، عنوان كرد : ورزش های گروهی، پیاده روی و كوهنوردی، تغذیه صحیح و گنجاندن سبزی ها و میوه های تازه در برنامه غذایی روزانه و كاهش استرس، تعادل وزن و پیشگیری از چاقی در سلامت قلب و عروق بسیار تاثیر گذار است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار