آغاز سنجش سلامت70 هزار نوآموز بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی در فارس

مدیر آموزش و پرورش استثنایی فارس با اشاره به موفقیت این طرح در کشور افزود: این طرح قدمتی 20 ساله دارد و با ارزیابی ها و آسیب شناسی های سالانه توانسته به بهترین نحو در کشور اجرا شود به طوری که با کمترین مشکلات و معایب به اجرا در آید.

کد مطلب: ۶۳۸۱۹۰
لینک کوتاه کپی شد
به گزارش خبرنگار پانا فارس ،رستم اکبری زاده در آیین افتتاح طرح سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان وپیش دبستانی در استان فارس که با حضور مسئولین علوم پزشکی و آموزش و پرورش در پایگاه شهید نصیری لاری ناحیه یک شیرازبرگزار شد گفت:هدف از اجرای طرح سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان غربالگری دانش آموزان از لحاظ شناسایی مشکلات احتمالی از قبیل شنوایی، بینایی، گفتاری، آمادگی تحصیلی، اختلالات رفتاری، معاینات بهداشتی ، جسمی وحرکتی و میزان آمادگی آنان برای شروع تحصیل در دبستان است.
وی با بیان اینکه این طرح درحقیقت یک مداخله برای رفع به هنگام مشکلات دانش آموزان است گفت:اغربالگری دانش آموزان در این طرح به خوبی صورت می پذیرد و مشکلات احتمالی دانش اموزان به موقع شناسایی شده و در مراحل بعدی نسبت به معرفی به مراکز درمانی تخصصی و رفع مشکل اقدام می گردد.
وی با اشاره به اینکه این طرح با همکاری آموزش و پرورش و دانشگاه علوم پزشکی استان اجرا می گردد، گفت: با توجه به اینکه اجرای این طرح تا کنون نتایج مثبتی را در بر داشته است و به خوبی جواب داده لذا از دو سال قبل پیش دبستانی ها نیز تحت پوشش این طرح قرار گرفته اند .
مدیر آموزش و پرورش استثنایی فارس در خصوص روند اجرای طرح گفت: در مرحله اول نوآموزان با حضور در مدارس و پیش ثبت نام بر اساس نوبت برای مراجعه به مراکز سنجش معرفی می شوند سپس در زمان تعیین شده با مراجعه به مراکز سنجش نسبت به معاینه و چک شدن این عزیزان اقدام می گردد و در صورتی که دچار مشکل خاصی نبودند و نتایج مثبت بود برگه معرفی جهت ثبت نام در مدارس دریافت می نمایند و در صورتی که احیانا مشکوک به مشکل باشند برای درمان و پیگیری های بعدی به مراکز تخصصی و کلنیک های درمانی ارجاع می شوند که معمولا این تعداد 9 درصد از نوآموزان را تشکیل می دهند.
وی به والدین نوآموزان توصیه نمود: به منظور کسب نتایج بهتر سعی نمایند تا علاوه بر نداشتن هیچ نگرانی و استرسی در این خصوص این نگرانی ها را به نوآموزان نیز منتقل ننمایند و به طور عادی با این مسئله برخورد نمایند چرا که معمولا از هر 100 نفر در مرحله تخصصی ممکن است فقط یک نفر نیازمند پی گیری های جدی و ارجاع به مدرسه استثنایی باشد؛ که اغلب اولیاء این عزیزان از آن مشکل آگاهی نیزدارند.
وی با بیان اینکه سال گذشته 80 هزار نوآموز در سطح استان تحت پوشش این طرح قرار گرفتند گفت: از این تعداد 9 هزار دانش آموز پیش دبستانی 5 ساله و 71 هزار نفر نوآموز بدو ورود به دبستان در سطح استان بوده اند لذا 9 هزارنفری که سال گذشته در سن 5 سالگی برای سنجش مراجعه نموده اند امسال نیاز به مراجعه مجدد ندارند.
اکبری زاده با اشاره به اینکه استان فارس بیشترین تعداد پایگاه های سنجش سلامت در کشور را دارا می باشد گفت: امسال این طرح در 71 پایگاه سنجش در سطح استان و از ابتدای تیرماه تا پایان شهریور ماه به اجرا در می آید که پیشبینی می شود قریب به 70 هزار نوآموز را تحت پوشش قرار دهد.
مدیرآموزش و پرورش استثنایی فارس یاد آور شد: امسال این آمادگی در پایگاه های سنجش وجود دارد که تمام پیش دبستانی های استان را مورد سنجش قرار دهد البته در این مسئله اجبار نیست ولی توصیه می کنیم اولیاء محترم فرزندانشان را در همین سن 5 سالگی به پایگاه های سنجش آورده تا غربالگری و معاینات لازم در مورد آنان انجام پذیرد.
وی افزود : علی رغم مسائل و مشکلات موجود در راه اجرای هرچه مطلوب تر این طرح سال گذشته استان فارس در اجرای طرح سنجش سلامت نو آموزان بدو ورود به دبستان مقام برتر کشور را به خود اختصاص داد که این امر بیانگر تلاش و کوشش همه دست اندرکاران اجرای آن و تعامل و همکاری بسیار خوب آموزش و پرورش و علوم پزشکی می باشد و امیدواریم که امسال نیز این همکاری و تعامل دو چندان باشد.
در بخشی از این مراسم معاون فنی بهداشت دانش آموزی دانشگاه علوم پزشکی شیراز هدف از اجرای این طرح را شناسایی مشکلات دانش آموزان قبل از اینکه این مشکلات جدی شده و عوارض ثانویه خصوصا بر روی تحصیل دانش آموزان داشته باشند دانست.
دکتر مرادیان با اشاره به اینکه لازم است پس از انجام مراحل سنجش در پایگاه های سنجش آموزش و پرورش نوآموزان به پزشک خانواده مراجعه نمایند، گفت: اگر این مشکلات شناسایی شوند و اولیاء به درستی برای درمان های مناسب هدایت شوند بسیاری از مسائل و مشکلاتی که ممکن است در آینده دانش آموزان دچار آنها شوند رفع خواهد شد.
وی با بیان اینکه اعتقاد داریم پیشگیری بهتر از درمان است گفت: بسیاری از بیماری ها اگر به موقع تشخیص داده شوند می توانند درمان شوند و هیچ عوارضی برای آن عزیزی که دچار آن بیماری شده نداشته باشد و اگر به موقع تشخیص داده نشوند ممکن است عوارض بسیار بد و مشکلات جدی را ایجاد نماید.
مرادیان با اشاره به اینکه بعضا دانش آموزی که مشکل چشم یا گوش دارد ممکن است به عنوان یک دانش آموز کند ذهن یا دارای مشکلات یادگیری تلقی شود و این در حالی است که با یک بررسی مختصر می توان همه مشکلات او را به گونه ای رفع نمود که مثل یک دانش آموز عادی بتواند مدارج علمی را طی نماید.
این مقام مسئول در دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی شیراز این افتخار را دارد که طرح پزشک خانواده را در سطح استان به اجرا در می آورد، گفت: طرح پزشک خانواده کمک بزرگی می کند به اجرای طرح هایی از این قبیل و علت آن هم این است که در این طرح پرونده الکترونیکی برای تمام افراد استان در سامانه ایجاد شده است و پزشک خانواده و مراقبان سلامت نیز کارهایی را انجام می دهند که همه در در راستای این است که ما تشخیص بدهیم اگر فردی بیماری یا مشکل خاصی دارد که در آینده ممکن است جدی شود تشخیص داده شده و به سطوح تخصصی دانشگاه علوم پزشکی ارجاع شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار