عضو انجمن میکروب شناسی در گفت و گو با پانا:

تب کریمه کنگو در دام بدون علایم است/علایم و راه درمان بیماری در انسان

عضو انجمن میکروب شناسی گفت: بیماری تب کریمه کنگو علایم پنهان و آشکاری دارد که در دو مرحله شکل می گیرد.

کد مطلب: ۶۳۰۳۷۶
لینک کوتاه کپی شد

مهدی قیامی راد در گفت و گو با خبرنگار پانا در خصوص بیماری تب کریمه کنگو اظهار داشت: این بیماری اولین بار در سال 1944 در جمهوری خودمختارکریمه اکراین مشاهده شد که به دلیل خونریزی در فرد بیماری به تب خونریزی دهنده شهرت یافت و 12 سال بعد در آفریقا و در کشور کنگو دیده شد از این رو بیماری، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو نام گرفت.

وی افزود: چند سالی است که با شروع فصل گرما یعنی از اواخر بهار تا پایان تابستان درست زمانی که کنه ها رشد کرده و بالغ می شوند بیماری تب کریمه کنگو مشاهده می شود که در ایران هم دیده شده و تعدادی قربانی هم گرفته است.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد تصریح کرد: این بیماری به قدری مخوف و خطرناک است که پس از مرگ جسد را تحت تدابیر خاص بهداشتی دفن می کنند.

قیامی راد در خصوص نحوه شیوع این بیماری گفت: عامل اصلی انتقال این بیماری، کنه هیالوما است که گزیده شدن انسان توسط کنه آلوده، سرآغاز بیماری تب کریمه کنگو می باشد و حتی له کردن کنه آن روی پوست هم می تواند باعث انتقال بیماری شود.

وی با بیان این که عامل دیگر انتقال بیماری تماس با دام آلوده است، افزود: چوپان ها و کسانی که در کشتارگاه ها و مراکز توزیع و فروش گوشت فعالیت می کنند در دسته اول مبتلایان به بیماری تب کریمه کنگو قرار دارند.

عضو انجمن میکروب شناسی اضافه کرد: تماس با خون آلوده حیوانات از قبیل گوسفند، گاو و بز و حتی سگ می تواند باعث انتقال بیماری شود. ذبح، قطعه قطعه کردن و تمیز کردن گوشت و جدا کردن پوست از گوشت نیزمی تواند منجر به شیوع بیماری شود.

قیامی راد افزود: مصرف گوشت خام یا نیم پز حیوانات آلوده هم می تواند منجر به بروز بیماری شود و هرگونه تماس با خون و ترشحات بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو و حتی استنشاق هوای آلوده اتاق او هم می تواند باعث سرایت بیماری شود از این رو توصیه می شود تمامی لباس ها و هر آنچه بیمار با آن تماس داشته سوزانده شود.

وی ادامه داد: پرندگان به غیر از شتر مرغ نمی توانند عامل انتقال بیماری باشند اما جوندگان مثل موش، خرگوش و حتی جوجه تیغی می تواند با عث انتقال بیماری شوند.

انعقاد خون در زیر پوست دست و پا از آشکارترین علایم بیماری تب خونریزی دهنده است

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد در خصوص علایم این بیماری در انسان و دام گفت: این بیماری علایم پنهان و آشکاری دارد و در دو مرحله شکل می گیرد که مرحله اول که از یک تا 5 روز طول می کشد علایم اولیه بیماری شبیه آنفلوآنزا شامل تب و دردهای عضلانی است و اگر در این مرحله بیماری درست تشخیص داده شود به راحتی قابل درمان است.

قیامی راد تصریح کرد: در مرحله دوم، نشانه ها آشکار و البته مخوف هستند. این مرحله معمولا از روز سوم یا پنجم بیماری شروع و تا روز دهم هم ادامه دارد و علایم آن شامل انعقاد و لخته خونی در دست ها و پاها و خونریزی از دهان، لثه، بینی، معده، روده و رحم است و آشکارترین نشانه، انعقاد و لخته خون در زیر پوست دست و پا است که در صورت مشاهده باید به سرعت به پزشک مراجعه کرد.

پیشگیری بهترین راه درمان بیماری تب کریمه کنگو

وی با بیان این که این بیماری کشنده است و گاهی کمک به برخی بیمارانی که در شرایط حاد بیماری به سر می برند بی فایده بوده است، گفت: بهترین راه درمان این بیماری پیشگیری از آن است به همین علت توصیه می شود تمام کسانی که به هر نحوی با دام سر و کار دارند مواظب کنه هیالوما باشند و هرنشانه ای از وجود این حشره از جمله زخم روی دام را جدی بگیرند و از سوی دیگر استفاده از دستکش، لباس مناسب کار در کشتارگاه ها الزامی است.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد تاکید کرد: بهتر است که برای پیشگیری از این بیماری، گوشت و دام از مکان های مورد تایید دامپزشکی تهیه و گوسفند و گاو برای مراسم نذری فقط در کشتارگاه ذبح شود.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: داروی این بیماری یعنی ریباورین در ایران نیز موجو د است و تزریق خون و مصرف ویتامین ها به بیمار کمک می کند تا سلامتی خود را به دست آورد.

از نگه داری بی مورد دام و حیوانات جونده در خانه اجتناب شود

قیامی راد بیان داشت: تب کریمه کنگو در فصل بهار و تابستان رخ می دهد و با آغاز فصل پاییز کم کم از بین می رود و در این مدت بهتر است از نگه داری بی مورد دام در خانه و حتی حیوانات جونده خانگی مثل موش ها خودادری شود.

وی افزود: اگر روی بدن دام کنه مشاهده شد هرگز با دست جدا نشود و از همه مهتر که بیماری تب کریمه کنگو در دام هیچ علامی ندارد پس بهتر است مردم هنگام خرید با بررسی از سلامت دام مطمئن باشند.

عضو انجمن میکروب شناسی گفت: توصیه به عموم مردم این است که گوشت را حتما مغز پخت میل کنند و پیش از پخت گوشت را به مدت 24 ساعت در داخل سردخانه یا یخچال نگه داری نمایند و از مصرف جگر و سایر بخش های گوشت پرهیز کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار