آمانو در نشست شورای حكام آژانس:

آژانس متعهد به گفت‌وگوی سازنده با ایران است/دسترسی فوری به سایت پارچین فراهم شود

خبرگزاری پانا: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، امروز در نشست شورای حكام از ایران خواست که امکان دسترسی فوری بازرسان آژانس به مجموعه نظامی پارچین را فراهم کند.

کد مطلب: ۶۱۶۷۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از بی بی سی، یوكیا آمانو که در جلسه امروز نشست فصلی شورای حکام آژانس سخن می‌گفت، مدعی شد: نمی‌توان گفت مذاکرات آژانس با ایران از آغاز سال ٢٠١٢ تاکنون پیشرفت داشته است.

آمانو بدون در نظر گرفتن این موضع جمهوری اسلامی ایرام كه بارها تاكید كرده سایت پارچین ربطی به فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران ندارد، اظهار كرد: ایران باید "بدون تاخیر بیشتر" امکان بازرسی از مجموعه پارچین و سایر فعالیت‌هایش را که صلح‌آمیز بودن آنها محل تردید است به بازرسان آژانس بدهد.

مدیركل آژانس تصریح كرد: "فراهم کردن دسترسی به پارچین قدمی مثبت برای نمایش اراده ایران به تعامل با آژانس برای رفع نگرانی‌ها است."

آمانو همچنین در سخنان خود با اعلام اینكه آژانس به انجام گفت وگوهای سازنده با ایران متعهد است، ادامه داد: اما تهران باید نشان دهد که "اضطرار" وضعیت را درک کرده و بر حصول "نتایج مشخص" متمرکز شود.

پیش از این "فریدون عباسی" رییس سازمان انرژی اتمی پیشتر اعلام کرده بود:"پارچین، هسته ای نیست بلکه آژانس در این خصوص ابهاماتی دارد که برای رفع آنها گفت وگو می کنیم و البته رفع این ابهامات، نیازمند ارایه مدارک لازم از سوی آژانس است".

"رابرت کِلی" بازرس پیشین آژانس بین المللی انرژی اتمی هم پیشتر گفته بود:"شواهد موجود، ادعاهای آژانس مبنی بر تلاش ایرانی ها برای مخفی کردن فعالیت خود را در تاسیسات پارچین تایید نمی کند".

رابرت کِلی به شبکه تلویزیونی رییل نیوز افزوده بود: حقیقت آن است که "اطلاعاتی به آژانس رسیده است که میگوید ایران در پارچین مواد منفجره آزمایش می کند ولی آژانس برای اثبات این موضوع هیچ سندی ندارد اما جالب است که آژانس به همین اطلاعات مخدوش به شدت اعتماد دارد."

گزارش درباره ایمنی هسته ای، مرور گزارش تکنولوژی هسته ای 2013، برنامه موسوم به برنامه عمل در خصوص ایمنی هسته ای ، برنامه و بودجه و همچنین اجرای موافقت نامه پادمان در ایران ، سوریه و کره شمالی از موضوعات این نشست پنج روزه اعضای 35 عضوی شورای حکام آژانس است.

این نشست فصلی شورای حكام امروز در حالی آغاز شد كه هیأت کارشناسی آژانس چهارشنبه 25 بهمن ماه وارد تهران شدند و مذاکراتی را با مقامات ایرانی داشتند و گزارش آمانو نیز پس از این مذاکرات در ایران صورت گرفت.

"علی اصغر سلطانیه" سفیر ایران نزد آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان نماینده ایران در جلسه شورای حکام حضور دارد.

آخرین نشست فصلی شورای حکام آژانس در سال 2012 در تاریخ 9 آذر ماه ، 29 نوامبر برگزار شد.

"علی اصغر سلطانیه" پس از آخرین نشست آژانس در گفت وگویی اعلام کرد: ایران به هیچ وجه غنی سازی خود را به حال تعلیق در نخواهد آورد. این حق مسلم و انکار ناپذیر ماست زیرا که همه چیز در ایران 24 ساعته تحت نظارت دور بین ها و آژانس بین الملی انرژی اتمی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار