مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان سینمایی برگزار شد

خداحافظی حجت الله ایوبی و معرفی حیدریان با حضور چهره های سینمایی

مراسم تودیع حجت الله ایوبی رییس سابق سازمان سینمایی و معارفه محمدمهدی حیدریان رییس فعلی عصر امروز دوشنبه ۲۳ اسفندماه با حضور چهره های سینمایی و بزرگان عرصه هنر، در موزه سینما برگزار شد.

کد مطلب: ۶۰۶۸۹۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار فرهنگی پانا، این مراسم با یک ساعت تاخیر راس ساعت 16:50 با قرائت قرآن کریم و خواندن سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز شد. چهره هایی چون استاد محمدعلی موحد، علیرضا رضاداد، منوچهر شاهسواری، مصطفی ابطحی، رمضانعلی حیدری خلیلی، علیرضا تابش، یونس شکرخواه، سیدصادق موسوی، حبیب ایل بیگی، سیدمحمد طباطبایی نژاد، محمد حیدری، فاطمه معتمدآریا، امیرحسین علم الهدی، مجید مسچی، حسین مسافرآستانه، رسول صدرعاملی، جعفر صانعی مقدم، حسین پارسایی، فرشته طائرپورف کامران‌ملکی، ...در این مراسم حضور داشتند.

در ابتدای مراسم، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما شروع به سخنرانی کرده و گفت: هر زمان ما در شرایطی قرار داشتیم که اهل سینما و مدیرانش رابطه خوبی با یکدیگر داشتند یادگارهای خوبی برای سینما به جا مانده است. باید باور کنیم در این سه سال قدم های بزرگی برای سینما برداشته شده است و حجت الله ایوبی در این زمینه بسیار موثر بوده است. می دانیم ایوبی هیچگاه از سینما نمی رود، همانطور که حیدریان هیچگاه از سینما نرفت. در واقع حیدریان رفیق شفیق سینمای ایران است و من امروز از سوی رضا میرکریمی که در سفر است و از سوی دیگر هنرمندان از ایوبی تشکر می کنم و به حیدریان خوش آمد می گویم.

وی افزود: ما همیشه به سینمای خود عشق می ورزیم و به آن بها می دهیم و در برابر فشارها طاقت می آوریم. دقت و تلاش سینمای ایران برای حیثیت بخشی به زبان پارسی است که قابل احترام است. آقای ایوبی به ظرایف زبان فارسی آشنا بود و با آن لطافت ها با اهل سینما سخن گفت. یقینا آقای ایوبی از سینمای ایران نخواهند رفت و ما هم نمی گذاریم این اتفاق بیفتد.

در ادامه علیرضا رضاداد دبیر جشنواره کودک و نوجوان نیز متنی را در قدردانی از حجت الله ایوبی قرائت کرد. پس از آن فاطمه معتمدآریا ریس هیات مدیره خانه سینما پشت تریبون قرار گرفت و گفت: سال هاست که در سینما آهسته قدم برمیدارم فقط زمانی که لازم باشد محکم قدم بر می دارم. من چیزهای زیادی از ایوبی در فرانسه یاد گرفتم. خوب بودن و بد بودن به دست ما است. خوشحالم به دورانی باز می گردم که عشق شعور دوستی وجود دارد.

مهدی کرم پور سخنران بعدی این مراسم بود که بیان کرد: من اولین چیزی که از ایوبی به خاطر دارم لبخند ادب و احترام بود و من همیشه لبخند سیف الله داد را به خاطر می آوردم. همه ما شما را دوست داریم. حتی کسانی که امروز در این مراسم حضور پیدا نکرده اند.

رسول صدرعاملی نیز گفت: ایوبی روزهایی به سینما آمد که سینما نیازمند یک آغوش گرم بود. ایوبی به افزایش مخاطب در سینمای ایران کمک کرد. بحث هنر و تجربه نیز یکی از مهمترین اتفاقات سینمای ایران بود. به آقای حیدریان نیز خوش آمد می گویم.

در اینجا مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری مصطفی ابطحی به سخنرانی پرداخت و گفت: ایوبی مردی است که عرصه های مختلف فرهنگی را در نوردیده است. وی با ادب و تواضع خود همواره سرزمین خشک مخاطبان خود را سیراب می کرد. در سینما این مدیر سینمایی کارهای بزرگی کرده است. به خصوص در موسسه رسانه های تصویری ایجاد vod از جمله فعالیت های او است. ایجاد سینمای سیار از دیگر فعالیت های این مدیر بود که شرایط دیدن فیلم برای منطق مختلف را فرهم کرده است.

در اواسط مراسم خبر درگذشت ناگهانی علی معلم تهیه کننده سینما و مدیر مسوول نشریه دنیای تصویر به گوش رسید ولی توسط برگزار کنندگان و هیچ کدام از سخنرانان اعلام نشد.

پس از صحبت های ابطحی، محمد مهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی، به سخنرانی پرداخت، وی اظهار کرد: همه ما واقف هستیم که من از سال ۶۰ در کنار شما بودم و سختی های سینما را می دانیم. من امروز آمدم تا از همسر آقای ایوبی تشکر کنم چرا که او نیز سختی های بسیاری کشیده است و شرایطی فراهم کرد تا حجت الله ایوبی بتواند مسئولیت خود را به خوبی انجام دهد. بی شک آقای ایوبی در سینما خواهد ماند چرا که هرکس وارد سینما شد از آن خارج نمی شود.

یکی دیگر از حاضران در این مراسم یونس شکرخواه استاد ارتباطات و روزنامه نگار برای سخنرانی دعوت شد، وی در سخنان خود عنوان کرد: به عنوان یک معلم دردودل کوتاهی دارم؛ من اصلا نفهمیدم حیدریان وقتی به سینما آمد چرا آمد و وقتی رفت چرا رفت و امروز نفهمیدم چرا دوباره آمد. حجت الله ایوبی نیز از دوستان من است، برایم سخت است بگویم ایوبی، آقا حجت هم هربار که می دیدمش می گفتم بیا بنشین سر درست و سینما را به اهلش بسپار. صمیمانه دوست دارم سینما درست پیش برود. خانم معتمد آریا گفتند هروقت شور به جمع ما آمده ما خوب پیش رفتیم، اجازه بدین بگم ما به یک پالیسی بزرگ نیاز داریم، یک پالیسی بزرگ که به من بفهماند هنر و تجربه ای ها کی هستن، ابد و یک روزی ها، ماجرای نیمروزی ها و ... با رسول (صدرعاملی) بیگانه ترم تا زمانی که روزنامه نگار بوده، ارتباط سینما با ارتباطات چی شد و چیست؟ جای سینمای ما کجاست؟ ما از اسکار اصغر فرهادی باید خوشحال باشیم یا بترسیم؟ از ندیده شدن در سینمای خودمان بترسیم یا نه؟سوالات زیاد است، سینمای ملی ما کجاست و ...

وی افزود: سینما را نمی شود بست، چند سال پیش جلسات نقد سینما را می گذاشتیم روزی که حجت الله ایوبی آمد گفتم یک کارگر سینما آمد، یک کسی که روشنفکران بیرون را می شناخت و فرصت خوبی بود اما نمی دانم چه شد، برای محمد هم حتما این اتفاق می افتد، حاضرم ده ها مطلب بنویسم که به سینمای ملی نیاز داریم، چرا فضای نقد ما اینقدر تلخ است، چرا سینما را در تلویزیون به خون می کشند چون گفتمان نداریم، استاندارد نداریم و ... امیدوارم همان طور که حجت نرم آمد و نرم رفت، محمد هم نرم بیاید و نرم برود.

در ادامه ایوبی نیز در مراسم تودیع خود گفت: روزهای اول حضورم در سینما مصادف شد با چاپ کتابم که این مساله کاملا تصادفی بود. در مراسمی خانم بنی اعتماد از من صحبت کرد و من دلم لرزید و دعا کردم که آبروی آنها را در این سمت جدید حفظ کنم. هفته گذشته مجمع عمومی خانه سینما برگزار شد و ما با دوستان دیگر در همان خانه سینما جلسه ای دیگر داشتیم. همه می دانند که خانه سینما ضروری است و چقدر همه به آن احتیاج دارند.

وی افزود: امروز فقط یک صندلی جابه جا می شود بین دو نفری که دو نفر نیستیم هیچ فرقی میان من و حیدریان وجود ندارد یک تفکر، یک اندیشه و یک راه وجود دارد و من در خدمتشان خواهم بود. من فکر می کنم به خیلی از آرزوهایم رسیده ام. هرکسی مدیر می شود 6 ماه، ماه عسل دارد ولی ما از همان روزی که آمدیم با هزاران مشکلات روبه رو بودیم. من و خانواده ام دچار تهدیدات بی شمار شدیم و روزهای عجیبی داشتیم، وظیفه مان بود و کار کردیم.

وی تصریح کرد: خوشحالم که استاد موحد را وارد سینما کردم، ثبل از اینکه وارد سینما شوم تمام مظالعاتم رفت به سمت رابطه دولت و هنر و دولت با سینما و سعی کردم دولت متوجه شود با سینما چه باید بکند. نتیجه آن شد یک کتابی با عنوان دولت و هنر و با آن جمع بندی به این نتیجه رسیدم که مهم ترین کاری که باید انجام دهم این است که سینما را از بن بست دولتی خارجی کرده و آن را مردمی کنیم. آن هم سینمای ایران که با بحران های بسیاری مواجه بود و خوشبختانه امروز سینمای ایران در زیر ساخت ها کاملا توسط بخش خصوصی اداره می شود. هدف ما آشتی مردم با سینما بود که ما به اهداف خود در این مسیر رسیدیم. مردمی کردن سینما خطراتی دارد و آن این است که سینمای هنری از بین نرود و سینمای هنر و تجربه با این هدف شکل گرفته است.

ایوبی بیان کرد: در ساخت فیلم ها امروز دیگر دولت کاره ای نیست و فقط 10 درصد سهم بنیاد فارابی است که به درستی انجام می شود. مدرسه ملی سینما نیز جای خیلی خوبی است که محل گفت و گوست و می تواند سینمای ایران را جلو ببرد. خوشحالم که امسال یک جشنواره خوب خواهید داشت. به شما قول می دهیم که جشنواره جهانی فجر بهتر از دوره های قبل برگزار می شود.

وی عنوان کرد: من طی این سال ها تمام قد از شما حمایت کردم و نگذاشتم کسی به شما چیزی بگوید. من برای خانه سینما از هیچ کوششی فروگذار نبودم و به همراه مدیران خود برای این سینما تلاش کردیم و حرمت خانه سینما را حفظ کردیم. هیچ جا به شما بی اعتنا نبودم و معتقدم می شود به جامعه سینمایی اعتماد کرد و از این اعتماد دوطرفه همیشه لذت بردم. کاری نیست که نگرده باشم، البته خیلی جاها نیز نتوانستم برخی از مشکلات را حل کنم به خصوص در حوزه اکران برخی از فیلم ها نتوانستم کاری انجام دهم. می خواهم از اهالی رسانه که افراد بسیار نجیب و فهیمی هستند تشکر کنم. از همسرم و خانواده ام نیز تشکر می کنم.

در ادامه این مراسم، برای تقدیر از حجت الله ایوبی منوچهر شاهسواری، محمد حیدری، علیرضا تابش، مصطفی ابطحی، دکتر شعرباف از دانشگاه مطالعات جهان، دکتر حسینی از مدرسه ملی سینما، موسوی از انجمن سینمای جوانان ایران و بابک برزویه روی صحنه آمدند و با اهدای هدایایی از حجت الله ایوبی تقدیر کردند.

در پایان مراسم منوچهر شاهسواری درگذشت زنده یاد علی معلم را تسلیت گفت و توضیح داد؛ در میانه مراسم از خبر درگذشت علی معلم مطلع شدم ولی به مسئولیت من این خبر در آخر مراسم اعلام شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار