مصوبه برج باغ ها تیشه به ریشه تهران زد

110 باغ در لیست خرید/تخریب500 باغ درشمیران توسط برج سازان

دبیر دبیران شورایاری منطقه ی از تخریب 500باغ در منطقه یک پایتخت توسط برج سازان خبر داد.

کد مطلب: ۵۹۹۸۴۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا، اعرابی دبیر دبیران شورایاری منطقه یک با حضور در سیصد و سی و دومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران، صمن تشریح مشکلات این منطقه گفت: حفاظت از باغ‌های قدیمی و نگهداشتن باغات از اوجب واجبات در منطقه یک است و درهمین راستا از طریق تخصیص اعتبارات تاکنون 10 باغ بزرگ در منطقه یک تملک و خریداری شده است و 110 باغ دیگر نیز برای خرید لیست شده‌اند.

وی با بیان اینکه شناسنامه‌دار کردن درختان در باغ‌های شمیران یک ضرورت است که در برنامه دوم شهرداری تهران نیز به این موضوع اشاره شده است، افزود: در شمیران باغ‌های قدیمی و درخت‌های کهن وجود دارد که با حرف حفظ نمی‌شوند و ساز و کار مربوط به خود را می‌طلبد.

دبیر دبیران شورایاری منطقه یک با بیان اینکه امسال اعتباری برای خرید باغ‌ها نداریم که این یک سکته و توقف است، گفت: تاکنون 10 باغ در منطقه یک تملک شده است که 5 باغ هنوز باقی مانده است.

دبیر دبیران شورایاری منطقه یک افزود: در این منطقه، درختان مانند بره‌هایی در دست گرگان است و متاسفانه شاهدیم خانه جلال آل احمد تخریب شده و شرکت توسعه فضای فرهنگی باید اقدامی انجام دهد، چرا که این خانه محل رفت و آمد بزرگان بوده است.

وی به کمبود پارکینگ در منطقه یک نیز اشاره کرد و گفت: ایجاد قطار سبک شهری (LRT) در خیابان ولی‌عصر بسیار حائز اهمیت است و می‌تواند نسبت به کاهش بار ترافیک تأثیرگذار باشد.

دبیر دبیران شورایاری منطقه یک افزود: از 4000 هکتار بافت فرسوده در منطقه یک، 200 هکتار آن در شمیرانات واقع شده است و متاسفانه امروز در شمیران، هویت در حال از بین رفتن است و درباره پتانسیل‌های محلات توجه نمی‌شود.

اعرابی با اشاره به حادثه پلاسکو گفت: خیابان سی متری استانبول یک برج 16 طبقه داشت که تخریب آن 9 روز زندگی مردم را معطل کرد. در شمیران چند ده تا ساختمان بلند وجود دارد که اگر حادثه‌ای رخ دهد، با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهیم شد، لذا باید به معماری ایرانی-اسلامی همراه با حفظ ضوابط مدیریت بحران توجه شود، چراکه شاهدیم در کوچه های شش متری برج‌های بلندمرتبه ساخته شده است و لازم این در طرح تفصیلی منطقه یک بازنگری شود چراکه جمعیت زیاد این منطقه دردسرساز شده است.

دبیر دبیران شورایاری منطقه یک افزود: 500 باغ در شمیران به دلیل پول دوستی برج سازان تخریب شده است و باید فکری به حال هویت درحال مرگ شمیران داشته باشیم.

هشدار در مورد مصوبه برج باغ

محمد حقانی با بیان اینکه درخواست می‌شود این تعداد باغی که در شمیران باقی مانده است حفظ و نگهداری شود، گفت: مصوبه برج باغ‌ها مبنای آن غیرقانونی است و در اجرا نیز چیزی به نام برج باغ انجام نمی‌شود .

رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با اشاره به تخریب باغ الهیه تصریح کرد: بنده نیز در شب برفی فیلم قطع درختان در منطقه یک را برای شهردار فرستادم که چطور این درختان چند ساله قطع می‌شدند

رییس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران افزود: مصوبه برج باغ‌ها هرچند با نیت خیر در سال 82 به تصویب رسید اما تیشه به ریشه باغ‌های تهران زده است .

حقانی با انتقاد به ساخت پل‌های خیابان ارتش گفت: این پل‌ها به چه قیمت و برای چه ساخته شده است و چه لزومی دارد که این پل‌ها در این منطقه و در شرایطی که مشکلات وجود دارد ساخته شود و این پل‌ها هیچگونه تاثیری نداشته است .

رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران ادامه داد: بنده اعتقاد ندارم که در مدیریت کلانشهری پول یک منطقه خرج منطقه‌ دیگری شود چرا که در مناطق مختلف استعدادهای فراوانی داریم که باید از آنها استفاده شود.

وی افزود: امیدوارم روزی شورایاری‌ها در جایگاه قانونی خود قرار بگیرند و اقدامات لازم را انجام دهند .

فروش ملک 7000متری توسط دولتی ها دوره قاجار

احمد حکیمی‌پور نیز در تذکر پیش از دستور خود در جلسه سیصد و سی‌ودومین جلسه شورای شهر تهران با بیان اینکه متاسفانه باخبر شدیم یکی از ارگان‌های دولتی ملک 7000 متری در خیابان حافظ که مربوط به دوره قاجار است را در معرض فروش قرار داده، گفت: این خانه‌ها هویت تهران هستند و نباید به این راحتی به فروش برسد.

وی افزود: شورای شهر تهران باید قوانینی را ایجاد کند تا این خانه‌هایی که در ید اشخاص حقیقی و حقوقی هستند، به راحتی مورد ساخت و ساز قرار نگیرند.

همچنین معصومه آباد رییس کمیته ایمنی شورای شهر تهران در تذکر خود با بیان اینکه مردم خوزستان چندین سال است که با تنی خسته از 8 سال جنگ تحمیلی با مشکلات ریز و درشت دست و پنجه نرم می‌کنند، گفت: با اینکه 80 درصد نفت ایران از این مناطق استخراج می‌شود، اما شاهد بی‌توجهی مسوولان امر به این مناطق جنگ زده هستیم.

رییس کمیته ایمنی شورای شهر تهران با اشاره به بحران گرد و غبار در این منطقه گفت: بخش زیادی از نفت خوزستان صرف حل مشکلات سایر استان‌ها می‌شود و متاسفانه خوزستانی‌ها حتی برای 1700 میلیارد تومان که گفته می‌شود برای بهسازی گرد و غبار لازم است نیز از نفت بهره نمی‌برند.

پیرهادی عضو هیات رییسه شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه خوزستان پاره تن تهران است، گفت: اعضای شورای شهر تهران و مدیران شهری اعلام آمادگی کردند که حتی برای آرام کردن دل خودمان و انجام وظیفه شرعی و انسانی آماده هستند هرگونه اقدام عملی در راستای حل این مشکل را انجام دهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار