به همت کارشناسی سلامت و تندرستی آموزش و پرورش ناحیه ۲ شهر ری:

اولین جشنواره سفیران سلامت دانش آموزی در ناحیه دو ری برگزار شد

اولین جشنواره سفیران سلامت دانش آموزی به مناسبت دهه مبارک فجر در سالن فدک اداره آموزش وپرورش ناحیه دو ری برگزار شد.

کد مطلب: ۵۹۴۴۰۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا شهرستانهای استان تهران، اولین جشنواره سفیران سلامت دانش آموزی، با حضور محمد رحیم، معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران، حسن پور، رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران، محمد اسدنژاد، معاون مدیرکل و مدیر آموزش و پرورش ناحیه 2 ری، علیرضا حسن زاده، معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش ناحیه 2 ری و مدیران و رابطین سلامت مدارس ناحیه 2 ری در محل سالن فدک واقع در مجتمع فرهنگی ورزشی فاطمه الزهرا(س) برگزار گردید.

محمد اسدنژاد، معاون مدیرکل و مدیر آموزش و پرورش ناحیه 2 شهر ری، با اعلام این خبر، اظهار داشت: ارتقای سطح سلامت، تغيير نگرش و رفتار دانش آموزان به كمك نیروی همسالان؛ ارتقای سطح آگاهی ، سواد بهداشتي و عملكرد همسالان در خصوص مطالب و موضوعات مرتبط با سلامت ؛دریافت اطلاعات و مفاهیم مختلف بهداشتی، مهارت های آموزشی فعال جهت ارائه مطالب به سایر همسالان از اهداف متعالی جشنواره سفيران سلامت می باشد.

وی افزود: دانش آموزان تمامي دوره هاي تحصيلي، گروه هدف این جشنواره بوده و جشنواره سفيران سلامت بر موضوعات زیر متمرکز است؛ خودمراقبتي، بهداشت فردي و پيشگيري از بيماري هاي واگير و غير واگير و ،تغذيه سالم و ترويج فرهنگ تغذيه صحيح اهميت ورزش و تحرك بدني در سلامتي،نقش محيط زيست و راههاي حفاظت از آن ( از جمله تفكيك پسماند تر و خشك و بازيافت )

همچنین در این همایش محمد رحیم، معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران، طی سخنانی، اظهار داشت: تربيت در مدرسه بايد به ابعاد مختلف وجودي دانش آموزان توجه نمايد. بر همين اساس ابعاد و ساحت هاي وجودي متربيان و توجه به شئون مختلف حيات طيبه در سند تحول بنيادين آموزش و پرورش به شش ساحت تقسيم شده است كه يكي از مهمترين اين ساحت ها - ساحت تربيت زيستي و بدني مي باشد. اين ساحت كه بخشي از جريان تربيت رسمي و عمومي مي باشد ناظر بر حفظ و ارتقاء سلامت و رعايت بهداشت جسمي و رواني دانش آموزان در قبال خود و ديگران است. قلمرو اين ساحت مي تواند مواردي چون سلامت فردي و اجتماعي ، مراقبت از جسم و روح ، احساس مسئوليت در قبال حفظ محيط زيست و منابع طبيعي و شناخت طبيعت و احترام قائل شدن براي آن مي باشد. و مهمتر از همه توجه به ظرفيت هاي تربيت غير رسمي براي زمينه سازي كسب شايستگي هاي پايه به ويژه در حوزه سلامت و تربيت بدني مي باشد. دركنار اين ساحت، سند تحول بنيادين در راهكار شماره 2-1 به مسئوليت پذيري و نظم و انضباط در تمام دوره هاي تحصيلي و راهكارهاي شماره 8 - 8 و 3 - 8 اشاره درستي بر بستر سازي براي حضور فعال دانش آموزان در تشكل هاي رسمي و قانوني مرتبط با اتكا به ظرفيت هاي درون و برون آموزش و پرورش شده است.

وی افزود: بر همين اساس دفتر سلامت و تندرستي تفاهم نامه جامعي با وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي به منظور اجرايي كردن ماده 3 ( بند 3 ، 5 ، 1 ) و توافق نامه اجرايي برنامه خود مراقبتي منعقد نموده است تا ضمن ارائه تصوير روشني از افق حركت و برنامه ريزي خود ، زمينه هاي هم - افزايي براي بسيج ظرفيت هاي دانش آموزان و كوشش براي تحقق همه جانبه ساحت تربيت زيستي و بدني را فراهم نمايد كه در اين مسير ضمن سرلوحه قرار دادن ابلاغيه مقام معظم رهبري ( مدظله العالي ) در حوزه آموزش و پرورش و تاكيد بر نقشه راه اجراي سند تحول و سياست هاي كلي آموزش و پرورش و به كاربست سياست هاي اقتصاد مقاومتي به ارائه برنامه سفيران پرداخته است. اين برنامه بر پايه رويكرد آموزش همسالان است كه يك برنامه منسجم به منظور ايجاد يك شبكه همسال موثر براي تشويق دانش آموزان در جهت ارتقاء سلامت آنهاست. و اين فرصت را براي دانش آموزان مهيا مي كند كه آگاهي هاي لازم در خصوص موضوعات سلامت و محيط زيست با استفاده از ارزش هاي تعاملي و مشاركتي ( بحث گروهي ، كارگاه آموزشي ، پانل ، ايفاي نقش و ... ) راكسب و آن را به ساير همسالان منتقل كنند.

دکتر رحیم خاطر نشان کرد: برنامه سفيران سلامت در چهار دوره تحصيلي ( اول و دوم ابتدايي ، اول و دوم متوسطه ) در مدارس شهري و روستايي با همكاري دفتر سلامت جمعيت ، خانواده و مدارس و دفتر آموزش و ارتقاي سلامت وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي تدوين شده است.

در بخش دیگری از این همایش حسن پور ،رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران ، بیان داشت: گروه های همسال بیشترین تاثیر را در عملكرد در تمامی حیطه ها داشته و این یك حقیقت انكارناپذیر است كه این تاثیرات می تواند مثبت و یا منفی باشد. البته می توان از فرآیند آموزش همسالان در جهت ایجاد تاثیر مثبت در رفتار نوجوانان بهره گرفت .

وی افزود: دانش آموزاني كه در فعالیت های آموزش همسالان مشاركت دارند، غالبا اطلاعات را آسان تر منتقل مي نمايند زیرا با مخاطبین خویش درگروه دارای زمینه های مشتركی مانند ( سن، جنس و. ..) بوده و از نظر ویژگیها و خصوصیات شباهت های فراوانی به هم دارند و اصولاً اقتدار و میزان تحكم توسط اعضای گروه بسیار كمتر و تعامل و وفاق و همدلی بین گروهی بسیار چشمگیر است. در آموزش بهداشت برپایه رویكرد آموزش همسالان، دریافت آموزش ها بیشتر به صورت ارائه و دریافت اطلاعات از طریق دوستان و از كسانی است كه اعضای گروه آنها را بخوبی می شناسند و با زبان و خصوصیاتشان آشنا هستند.

حسن پور در ادامه گفت: برهمین اساس ، به منظور بهره گیری ازاین رویكرد، جهت مشاركت در فعالیت های موثر سلامت ، توانمند ساختن دانش آموزان و ارائه فرصت هایی به آنان براي توسعه یك رفتار مناسب وتغییر رفتار های ناسالم و ايجاد انگيزه و برانگيختگي "جشنواره سفيران سلامت" برگزار مي گردد.

/خبرنگار:علیرضا حضاری/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار