پانا گزارش می‌دهد؛

شفاف‌سازی امور گمرکی با حذف مجوز کاغذی

خبرگزاری پانا : از ابتدای اسفند سال جاری صدور مجوزهای کاغذی در گمرک حذف شده و فرآیندامور به صورت الکترونیکی صورت می گیرد ، فرآیندی که به گفته فعالان بخش موجب شفاف سازی و روان سازی فعالیت های گمرکی خواهد شد .

کد مطلب: ۵۷۶۲۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی پانا ،حساسیت و اهمیت صادرات کالا و خدمات برای کشورها موجب شده است تا ابزارها و عوامل موثر در آن را شناسایی و در جهت توسعه صادرات تلاش شود.
در این میان خدمات گمرکی از عوامل موثر در توسعه صادرات کالا و خدمات است که با استقرار گمرک الکترونیکی، به دلیل الکترونیکی شدن فرآیندهای روزمره گمرک ،مستندسازی الکترونیکی در امور گمرکی مربوط به صادرات و ایجاد ارتباط اینترنتی بین ادارات نظارتی، امور گمرکی مربوط به صادرات از شفافیت بیشتری برخوردار شده و صادرات کالا و خدمات تسهیل می شود .
عباس معمارنژاد رییس کل گمرک به تازه گی از حذف مجوز کاغذی از اول اسفند خبرداده و افزوده است: در همه گمرکات کشور مجوزهایی که سازمان‌های مربوطه صادر می‌کنند، شامل مجوزهای فنی، قرنطینه و بهداشتی به صورت الکترونیکی ارایه می‌شود.
مهدی ابویی معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی پانا با تاکید بر ضرورت دولت الکترونیکی اظهارکرد: برای ورود و خروج کالا مجوزهایی مانند مجوز فنی از سوی سازمان استاندارد، مجوز قرنطینه‌ای شامل قرنطینه دامپزشکی و گیاهی و مجوزهای بهداشتی از سوی وزارت بهداشت و درمان صادر می شود که از ابتدای اسفند فرآیند صدور به صورت الکترونیکی ارایه شده و نیازی به تحویل مجوز فیزیکی و کاغذی نیست.

ابویی با تاکید بر سلامت اداری و جلوگیری از جعل مجوز ترخیص با صدور مجوزها ی الکترونیکی تصریح کرد: براساس قانون از صادرکننده 7 سند خواسته می‌شود که شامل بارنامه، فاکتور، اظهارنامه و سایر اسناد است و تا زمانی که همه دستگاه‌های مرتبط با گمرک به سامانه‌های الکترونیکی متصل نشوند، ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد .

معاون ستاد مبازره با قاچاق کالا و ارز خاطرنشان کرد: سامانه‌های هوشمند موجب روان‌سازی انجام امور و جلوگیری از مشکلات خواهند شد .
ابویی گفت : اجرای مراحل آزمایشی سامانه صدور الکترونیکی مجوز ترخیص کالا از گمرکات کشور از ابتدای آبان ماه سال جاری به اجرا در آمده بود که با توجه به اجرای موفقیت آمیز مرحله آزمایشی این طرح صدور مجوز کاغذی ترخیص کالا از ابتدای اسفند ماه به طور کلی از چرخه عملیات تجاری کشور حذف می شود.
معاون ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: سامانه صدور الکترونیکی مجوز ترخیص یکی از سامانه‌های 12 گانه‌ای است که برای اصلاح زیرساخت‌های اقتصادی کشور و با محوریت و مسوولیت ستاد در دست تهیه و اجرا است.


الکترونیکی شدن امور گمرکی گامی در جهت شفاف سازی امور

شکرالله علی آبادی کارشناس امور گمرکی نیز با بیان اینکه الکترونیکی شدن همه امور گمرکی و کدگذاری کالاها از عوامل بااهمیت در ممانعت از تخلفات در گمرک است ،اظهارکرد: وقتی امور شفاف شود بخش عمده‌ای از تخلفات و سوء استفاده‌ها در گمرک خود به خود از بین خواهد رفت.

وی کدگذاری اقلام و کالاها را نیز گامی در جهت شفاف‌سازی فعالیت‌های اقتصادی، ارزیابی کرد و افزود: با اجرایی شدن این طرح معضل قاچاق و سوء‌استفاده‌های اقتصادی به شدت کاهش می‌یابد.
علی آبادی خاطرنشان کرد: صاحبان کالا یا ترخیص کاران باید توجه داشته باشند، با مراجعه به دستگاه‌های متولی مجوز ترخیص و کد رهگیری ترخیص کالا را اخذ و به گمرک محل ترخیص ارایه کرده، تا مجوز الکترونیکی کالاها از طریق سامانه صادر شود.


گزارش از ناهید شمشیری/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار