کارشناس مسائل اقتصادی درگفت وگو با پانا:

اصلاح ساختار اقتصادی بدون هزینه نخواهد بود

کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: جراحی بسیار جدی برای اصلاح ساختارهای اقتصادی نیاز است که به طور قطع بدون هزینه نیز نخواهد بود و مسئله خصوصی کردن فعالیت ها و کاهش تصدی های دولتی ومنطقی کردن اندازه خصوصی راهکار اساسی اصلاح ساختار اقتصادی کشور است ؛راهکارهایی که چندین سال است که مطرح شده اما کاری برای آن صورت نگرفته است .

کد مطلب: ۵۴۴۴۳۰
لینک کوتاه کپی شد

عمادزاده در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی پانا در پاسخ به این پرسش که سیاست های اشتغال در شرایط رکودی چگونه قابل پیگیری است ، تصریح کرد: دولت باید سیاست های انقباظی را علی الراس برای همه صنایع در نظر نگیرد و در برخی از صنایع اشتغالزا سیاست انبساطی در دستور کار قرار گیرد .

وی خاطرنشان کرد: صنایعی که می توانند با تزریق نقدینگی از ظرفیت های خالی خود استفاده کنند و فشارهای تورمی را نیز ایجاد نمی کنند سیاست دولت باید در پیش گرفتن تزریق نقدینگی به این واحدها باشد .

عمادزاده ادامه داد: دولت برای کنترل تورم سیاست انقباضی را در تمام بخش های اقتصادی در دستور کار قرار داده که رکودی دنباله دار را در تمامی بخش های تولید و بازرگانی به دنبال داشته است .

کارشناس مسائل اقتصادی تصرح کرد: باید صنایعی که می توانند به تولید بیش از موضوع کنترل افزایش قیمت کمک کنند در دستور کار قرار گیرند و این صنایع را که هم تولید داشته و هم بازار مصرف اما به دلیل کمبود نقدینگی بخشی از ظرفیت های تولید آنها غیرفعال است در اولویت قرار دهند .

عمادزاده عنوان کرد: اینکه دولت ها استراتژی توسعه صنعتی را به درستی در کشور اجرا نکرده اند منوط به دولت یازدهم نیست و متاسفانه در دولت های گذشته نیز صنایعی دولتی و غیررقابتی مورد حمایت واقع شده اند که اگر در نظر باشد اصلاح ساختاری در آنها صورت گیرد بیش از چندین هزار نفر که در حال حاضر در آنها مشغول به کار هستند شغل خود را از دست می دهند و همین نگرانی موجب شده تا این تصمیم اجرایی نشود و به قیمت غیررقابتی بودن و قیمت هایی بیش از حد معمول تولید در این واحدها انجام شود .

وی اظهار کرد :این انتقاد به رفتار دولت در حمایت از تولید خودرو ،سیمان ،فولاد و صنایعی که وابسته به انرژی ارزان ،انحصار و قیمت های غیرواقعی هستند وارد است اما انتقاد وارد به یک دولت خاص نیست و انتقاد به حمایت از صنایعی مانند خودرو مربوط به 50 سال گذشته است .

عمادزاده اظهار کرد: در زمینه قطعات خودرو موفقیت های خوبی به دست آمده ویکی از برنامه ریزی های دولت ها باید حمایت از صنایع کوچک و متوسط باشد که البته با مشکل تامین نقدینگی و سرمایه در گردش مواجه هستند .

وی در پاسخ به این پرسش که ادامه این روند منجر به بهبود و اصلاح ساختار در برنامه های توسعه ای نخواهد شد ،گفت : به طور قطع مشکل خصوصی سازی با سختی فراوان در حال حرکت است و متاسفانه مشکل اصلاح ساختار اقتصاد ،رفع موانع گمرکی و تعرفه ای و توسعه صادرات به کندی در حال انجام است .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار